Pelottaako?

Kappaleessa Pelottaako? käsitellään pelkäämistä, sen merkitystä eloonjäännin kannalta, pelkoreaktioita ja keinoja lieventää pelkoa ja välttää vaaraa. Tässä kappaleessa on hyvä tilaisuus keskusteluun tai kirjoittamiseen omista kokemuksista ja ajatuksista.
Kielitiedon asiana ovat yhdyssanat, joista voi opetella myös yhdysviivan käytön. Tärkeää on oppia löytämään sanojen raja (hammas-harja) ja tunnistamaan milloin sana on yhdyssana (kuunvalo) ja milloin ei (kuutamo). Yhdysviivan käyttö helpottaa sanarajan löytymistä ja lyhenteiden ymmärtämistä.
Kirjoita kuulemasi yhdyssanan ensimmäinen osa
liitutaulu, ikkunalasi, pöytäliina, peilikaappi, isoisä, hienosokeri, mehupullo, jääkaappi
Kirjoita kuulemasi yhdyssanan jälkimmäinen osa
kynttilänjalka, kynänterä, kuunvalo, jalkapallo, juomalasi, palapeli, televisio-ohjelma
Aiheeseen sopivia lauluja
- Mikki-Hiiri ja Susihukka (Georg Malmsten)
- Mikki-Hiiri merihädässä (Georg Malmsten)
- Karhu nukkuu
- Tässä tulee Rölli (Allu Tuppurainen)
- Louhikäärme ja ritari (Hevisaurus)
- Leijonanmetsästys
- Vanha krokotiili (Sauvo Puhtila)
- Robotti Ruttunen (Allu Tuppurainen)
- Asteikkolaulu
- Kapteeni katsoi horisonttihin (suom. kansanl.)
- Jänö-Jussin mäenlasku (Georg Malmsten)
PELKOJA JA MUITA TUNTEITA
1. Keskustelu Mitä ihmiselle tapahtuu kun hän pelkää?
- hiuskarvat nousevat pystyyn
- selkäpiitä karmii
- iho menee kananlihalle
- hampaat lyövät loukkua
- lihakset vapisevat
- hengitys salpautuu
Keksikää tilanteita, joissa näin voi käydä. Voitte keksiä pieniä näytelmiä.
2. Parisanelu
Toinen sanelee ja toinen kirjoittaa vihkoon. Sitten vaihdetaan osia.
A lukee ja B kirjoittaa |
B lukee ja A kirjoittaa |
---|---|
Äiti pelkää, että minä loukkaan itseni. Isä pelkää, että televisio menee rikki. Sisko pelkää, että kaverit suuttuvat. Veli pelkää, että moposta loppuu bensa. Mitä minä pelkään? |
Aamupäivä, iltapäivä, koulupäivä, lomapäivä. Mikä päivä? Päivää, päivää. Millainen päiväsi on ollut? Päivälläkö tapaamme? Päivitä tietosi, me tapasimme jo eilispäivänä. |
3. Rakennetaan sanaperheitä
Keksikää keskellä olevan sanan ympärille (esim. Pelko, kummitus) uusia sanoja, jotka oppilaan mielestä ovat läheistä sukua keskellä olevasta sanasta. Sanat voivat olla verbejä, adjektiiveja tai lisää substantiiveja.
4. Keksikää yhdyssanoja, joissa on alku- tai loppuosana:
a. pelko: _________________________________________________
b. tarina: _________________________________________________
c. vitsi: __________________________________________________
d. leikki: _________________________________________________
5. Keksikää synonyymeja seuraaville sanoille:
a. pelätä: _________________________________________________
b. itkeä: __________________________________________________
c. hermostua: ______________________________________________
d. nauraa: _________________________________________________
e. iloita: __________________________________________________
6. Kerro, milloin sinä pelkäät, naurat, itket tai hermostut?