Ystäväkirja

Tämän kappaleen teemana on ystävyys. Edellisen kappaleen kielitiedon teemaa (äänteet ja kirjaimet) laajennetaan ja syvennetään: opetettavana asiana ovat äng-äänne ja diftongi. Oppilaan ei tarvitse osata ko. termejä – asian tiedostaminen on tärkeintä. Äng-äänteen lausuminen tuottaa monille oppijoille vaikeuksia tässä kielitaidon vaiheessa, joten se on hyvä ottaa harjoitteluun. Vaihtoehtoisesti tämän kappaleen voi ottaa käsittelyyn ystävänpäivän aikoihin, mikäli opettaja kokee aiheen olevan turhan haastava lukuvuoden alussa.
Tällä sivulla
Sanelu
vieras
hieno
heinäkuu
leipä
kuono
huonotuulinen
outo
koululainen
esikoinen
äiti
häissä
ainokainen
kaikki
1. Kirjoitustehtäviä
Viestin kirjoittaminen
Pohditaan, millaisista asioista lähetetään ystäville viestejä ja milloin. Kirjoitetaan yksi vihkoon ja muotoillaan se, kuten oikeastikin tehtäsiin. Vinkki: Jos esimerkiksi kirjoitetaan tekstiviestiä, voivat oppilaat piirtää viestin ympärille kännykän tai jos lähetetään kirjelappunen tunnilla, oppilaat voivat piirtää ympärille paperilapun ääriviivat.
Voidaan myös lähetellä luokassa oikeasti viestejä – luvallisesti – toisille, ja esimerkiksi ehdottaa tekemistä koulupäivän jälkeen tai välitunnille. Tässä on syytä olla tarkkana, etteivät oppilaat kirjoittele viesteihinsä ikäviä asioita ja myös, että kaikki oppilaat saavat ainakin yhden viestin.
Kirjoitetaan kuvasta
Kirjoitetaan vihkoon harjoituskirjan s. 16 kuvasta lauseita tai tarina. Tarinanotsikoksi sopivat esim.
- Kuninkaalliset rannalla,
- Opin uimaan,
- Jäimme kiinni,
- Miksei kala syö?
2. äng-bingo
Tässä tehtävässä harjoitellaan ŋ-sanojen kuuntelemista ja ääntämistä. Bingoruudukkoon tulevat sanat (kenkä, lanka, sanko, renki, honka, aurinko, heinähanko, kuningas, penkki, sanka, tanko, onki, vanki, kangas, rengas, kuningatar) ovat samat kuin tehtävässä 6. (Jos oppilaat sanelevat sanoja itse, kannattaa opettajan ensin varmistaa, että oppilaat ovat löytäneet kuvasta 16 äng-sanaa ja ne on kirjoitettu oikein.)
Peliä voidaan pelata joko A) opettajajohtoisesti, jos opetusryhmä on pieni, tai B) oppilaat voivat pelata keskenään. Kummassakin vaihtoehdossa oppilaat kirjoittavat tehtävän 6 sanat uudestaan tyhjään ruudukkoon, kuhunkin ruutuun yhden sanan.
Vaihtoehdossa A opettaja toimii bingoemäntänä ja huutelee sanoja valitsemassaan järjestyksessä. Oppilaat rastittavat kuulemansa sanan. Se oppilaista, joka saa ensimmäisenä joko pysty- tai vaakarivin, on voittaja. Voittajan tulee luetella rastittamansa ŋ-sanat; näin oppilaallekin tulee ääntämisharjoitusta.
Tässä yksi mahdollinen järjestys sanoille: lanka, kenkä, sanko, renki, honka, aurinko, heinähanko, penkki, kuningas, sanka, tanko, vanki, kangas, rengas, onki, kuningatar.
Vaihtoehto B toimii niin, että oppilaat jaetaan neljän hengen ryhmiin. Jokainen oppilaista on vuorollaan bingon vetäjä. Oppilas toimii, kuten opettaja vaihtoehdossa A. Tässä toimintatavassa oppilaat saavat enemmän ääntämisharjoitusta.
3. Ystävä kuin villasukka
Tutustutaan seuraavaan lauluun kuuntelemalla tai laulamalla.
Minun ystäväni on kuin villasukka,
joka talvella lämmittää…
(Laulu on nimeltään "Minun ystäväni". Sen on säveltänyt ja sanoittanut Petri Virtanen. Lähde: Musiikin mestarit 3-4. Otavan uusin ala-asteen musiikin oppikirjasarja. Äänitteet: ”Musiikin mestarit. 3-4: CD 1: Laulu-ja kuunteluäänite” ja ”Kirahvi Kultakurkku ja muita lauluja”.)
Keskustellaan: Mihin laulun kirjoittaja vertaa ystävää? Miksi?
4. Nimi ja adjektiivi
(Tämä leikki on esitelty jo kappaleessa 1. Tällä tunnilla kannattaa käydä kaikki ryhmän oppilaat läpi aakkosjärjestyksessä.)
Tätä peliä voitte pelata luokassa tai pienemmässä ryhmässä. Yrittäkää keksiä jokaiselle luokan (tai ryhmän) oppilaalle häntä kuvaava adjektiivi, joka alkaa samalla alkukirjaimella kuin oppilaan nimi. Esim. Pirteä Paula
Vaihtoehtoisesti voitte keksiä adjektiivit kaikille koulun opettajille tms.
Yksi vaihtoehto on, että kukin oppilas keksii itse itselleen adjektiivin. Samalla tutustutaan toisiin: seisotaan piirissä ja luetellaan kaikki edellä esitellyt oppilaat.
5. Aiheeseen liittyvää musiikkia
- Minun paras kaveri (Aamun laulut)
- Krokotiili Genan syntymäpäivälaulu
- Minun ystäväni (on kuin villasukka)
- Mistä tunnet sä ystävän?
- Etkö ymmärrä?
- Lapsuuden ystävälle (Sä kasvoit neito suloinen…)
6. Jakson aikana ääneen luettavaksi sopivaa kirjallisuutta
- Ruma ankanpoikanen -tarina
- Uspenski, Eduard: Krokotiili Gena ja hänen ystävänsä
- Kurenniemi, Marjatta: Onneli ja Anneli -kirjat