Kehokartta

Tarvitaan vapaa lattiatila. Ohjaaja hahmottelee lattialle valtavan ihmisen, kertoo siis missä on pää ja jalat (voi myös piirtää tai teipata tarvittaessa). Sitten ohjeistus:
Mene siihen kohtaan kehoa, joka on mielestäsi seksuaalisuuteen liittyvä. Ohjaaja kyselee, missä kaikki ovat ja korostaa, että kaikki kehonosat voivat liittyä seksuaalisuuteen. Mene kehonosaan, joka on mielestäsi epäeroottisin / vähiten seksuaalisuuteen liittyvä. Miksi? => Jaa mielipiteesi lähimmän 2-3 ihmisen kanssa.
Mene siihen kehonosaan, joka on mielestäsi visuaalisesti eroottisin kohta miehessä / naisessa. Yhdessä voidaan pohtia, oliko miesten ja naisten eroottisissa kohdissa eroja.

Mieti hetkeä, kun olit 14-vuotias (8. luokalla). Mieti, millainen olit silloin, millainen oli kehosi, miltä näytit. => Mene siihen kehonosaan, joka tuohon aikaan oli suurin tyytymättömyyden aihe / johon et ollut tyytyväinen. Mikäli ryhmä kykenee, voidaan myös yhdessä pohtia tai jakaa ajatukset lähimpien ihmisten kanssa, että millä tavoin pyrki korjaamaan ”omia tyytymättömyyden kohteitaan”. Tuleeko kellekään mieleen mitään (hassuja) keinoja, joilla pyrki korjaamaan tyytymättömyyden kohteitansa? Ohjaaja voi tässä vaiheessa paljastaa omia keonojaan tai tyytymättömyyden kohteitansa, mikäli se tuntuu luontevalta tai tarpeelliselta.
Mene siihen kehonosaan, johon olet itsessäsi ERITYISEN TYYTYVÄINEN. Ohjaaja voi kysellä, missä kehonosassa jokainen on. Ei tarvitse perustella, eikä sanoakaan.

Harjoitus sopii tunnille, jossa keskustellaan kehollisuudesta ja ruumiinkuvasta. Se vaatii paljon luottamusta ja uskallusta sekä tarkkaa ohjaamista, ettei kukaan joudu kiusalliseen tilanteeseen. Ryhmästä riippuen käskyjä voidaan myös muuttaa, jolloin harjoituksen ei tarvitse olla niin henkilökohtainen. Esimerkiksi ”Mikä kehonosa sairastaa eniten nuorilla? Miksi? Entä aikuisilla? Miksi? Mikä kehonosa korostuu nykymuodissa?” Jne.

Seksuaalikasvatuksen kehittämishanke: Liinamo A, Jokinen M, Varstala S sekä hankkeen työryhmä