Millainen minä olen?

Ohjaajalla on pussissa lappuja, joissa lukee ominaisuuksia (esim. iloinen, pohtiva, sporttinen jne.). Oppilaita pyydetään asettumaan etsimään itselleen pari ja asettumaan tämän viereen. Sitten ohjaaja jakaa jokaiselle oppilaalle 5 ominaisuuslappua. Kun kaikki ovat saaneet lappunsa, ohjaaja kehottaa oppilaita lähtemään kiertelemään ja vaihtamaan lappuja sellaisiksi, että jokaisella on kädessä viisi (5) lappua, jotka kuvaavat häntä itseä parhaiten. Kun kaikki ovat tyytyväisiä tai kun aika loppuu, ohjaaja pyytää oppilaita asettumaan parinsa viereen ja vaihtamaan laput parinsa kanssa. Sitten jokainen pari esittelee toisensa sanomalla tämän nimen sekä lukemalla ne ominaisuudet, jotka pari on itselleen kerännyt. Saattaa olla, että osalle oppilaista jää käteen lappu, joka ei kuvaa itseä, mutta jota kukaan ei halua vaihtaa ja tämä voidaan mainita luettaessa.

Harjoitus sopii tutustumiseen, jos ryhmäläiset eivät vielä tunne toisiaan hyvin. Harjoitusta voidaan käyttää myös oman minäkuvan hahmottamiseen. On myös mahdollista kirjata ominaisuuksien tilalle esim. arvoja, hyvän ystävyyden merkkejä, ihmissuhteen ominaisuuksia jne. 

Seksuaalikasvatuksen kehittämishanke: Liinamo A, Jokinen M, Varstala S sekä hankkeen työryhmä