Materiaali
- Kopio jokaiselle pienryhmälle harjoituksesta 15.1 (pdf) sekä kopiot ensimmäinen yhdyntä -kertomuksista (pdf). Älä kopioi kaikkia kertomuksia, vaan valintasi mukaan 3–4. Jaa kaikille ryhmille samat kertomukset ja katso, että mukana on sekä poikien että tyttöjen kertomuksia. Ota huomioon, että osa kertomuksista on positiivisia (Anne ja Kari) ja osa negatiivisia (Katri, Marja, Tommi ja Taneli). Varmista, että ryhmät saavat kumpiakin.
LiiteHarjoitus 15.1 (pdf, 25.04 KB)LiiteEnsimmäinen yhdyntä -kertomukset (pdf, 80.12 KB)
- Kirjoita valmiiksi taululle, fläpille tai erillisille kalvoille kertomusten nimet niiden päähenkilöiden mukaan (Anne, Katri, Marja, Kari, Tommi ja Taneli) ja piirrä jokaisen nimen alapuolelle seitsemän laatikkoa oppilaiden lyhyitä vastauksia varten. Oppilaiden vastauksille tarvitaan yllättävän paljon tilaa – varmista, että sitä on riittävästi! Kysymykset, joihin oppilaat vastaavat, löytyvät harjoituksesta 15.1.
- Kopio Karin tarinasta jokaiselle pienryhmälle, ellei se jo kuulu tunnille valittuihin tarinoihin. (Karin tarinan avulla mahdollisuus laajentaa puhekielen kapeaa käsitettä ensimmäisestä kerrasta.)
- Pieniä papereita kysymysten kirjoittamista varten sekä laatikko tai vastaava kysymysten jättämistä varten.
Seksuaalikasvatuksen kehittämishanke: Liinamo A, Jokinen M, Varstala S sekä hankkeen työryhmä