Tunnin kulku
1. Palauta oppilaiden mieleen aikaisempia tunteja, joilla on keskusteltu suojautumisesta ja raskaudenehkäisystä sekä harjoiteltu taitoja, joiden avulla voi välttyä ajautumasta ei-toivottuihin seksuaalisiin tilanteisiin. Kerro, että tällä tunnilla on tarkoitus tarkastella eri tapoja, kuinka kondomin käytöstä voidaan keskustella ja näin ollen varmistaa, että seksi on turvallista molemmille osapuolille. Jaa oppilaat 3–4 hengen ryhmiin ja anna jokaiselle ryhmälle paperia ja kynä tarinoiden välissä olevien kysymysten vastaamista varten.
(5 min)
2. Lue ensimmäinen tarina ja esitä kysymykset pienryhmille.
(15–20 min)
TARINA 1 |
---|
Jenni ja Antti ovat olleet ystäviä melko kauan ja tuntevat toisensa hyvin. Jenni on 17 ja Antti 16. He ovat viettämässä viikonloppua Jennillä, koska Jennin vanhemmat ovat menneet mökille. Molemmat ovat odottaneet tätä viikonloppua jo pitkän aikaa, sillä nyt heillä on ensimmäistä kertaa mahdollisuus olla rauhassa kahdestaan koko viikonlopun ajan. He ovat keskustelleet viikonlopusta jo etukäteen ja päättäneet, että tänä viikonloppuna SE tapahtuu. Molemmilla heistä on aikaisempia seurustelukokemuksia. Jenni ja Antti ovat syöneet pizzaa ja katsoneet vuokraamansa videon. Kello lähenee jo puolta yötä. He istuvat sohvalla sylikkäin kynttilän valaistessa muuten pimeää huonetta. Jenni: Kello on jo aika paljon mentäiskö jo makkariin? Antti nousee ylös, tarttuu varovasti Jennin kädestä ja alkaa taluttaa häntä makuhuoneeseen. J: Tuu tänne mun viereen. |
Esitä seuraavat kysymykset luokalle ja anna pienryhmille aikaa kirjoittaa vastauksensa paperille:
- Miksi Jenni ei halunnut käyttää kondomia? Voisiko olla muita syitä kuin E-pillerit? (Esim. häpeily, pelko romantiikan katoamisesta, riskin vähättely, yllättyminen jne.)
- Luuletko, että Antti on aina näin huolellinen?
- Mitä luulet, että Jennistä tai Antista tuntuu nyt?
- Minkä luulet vaikuttaneen siihen, että Jenni päätti kokeilla yhdyntää kondomin kanssa?
- Olisiko tilanteen voinut hoitaa vielä paremmin?
Pyydä sitten jokaista pienryhmää jakamaan ajatuksensa koko luokan kanssa.
Mikäli oppilaat kyseenalaistavat tarinan todenmukaisuuden, niin pohtikaa tarinan pääkohtia:
- Ensimmäinen yhdyntä yhdessä -> käytä kondomia -> turvallisempaa molemmille, koska suojaudutaan sukupuolitautitartunnoilta.
- Yleensä yhdyntä kestää kauemmin, kun käytetään kondomia.
- E-pillerit eivät ole raskaudenehkäisykeinona 100-prosenttisen varmoja, eivät tosin kondomitkaan.
3. Lue tarina 2 ja esitä lopuksi pienryhmille kysymykset.
(15–20 min)
TARINA 2 |
---|
Timo ja Susanna ovat 16-vuotiaita. He ovat tunteneet toisensa jo pitkään ja ovat samalla luokalla. Timon luokkakaveri Jaakko on järjestänyt kotibileet, jonne on kutsuttu kaikki 9B:n oppilaat. Timolla ja Susannalla on ollut säpinää jo aiemmin. On lauantai-ilta ja nyyttäribileet ovat parhaimmillaan. Musiikki pauhaa ja basson jytke kuuluu naapurikortteliin. Nuoret hyppivät musiikin tahdissa, kunnes hitaat alkavat soida. Timo pyytää Susannaa tanssimaan, ja he tanssivat muutaman intiimin hitaan. Hitaiden aikana Timo suutelee Susannan kaulaa, ja hän vastaa siihen puristamalla Timoa tiukemmin itseään vasten. Timo: Mennään tonne yläkertaan vähän juttelee kahdestaan. Timo ja Susanna menevät kaulakkain yläkertaan tyhjään Jaakon huoneeseen. S: Onks sulla kumeja? |
Esitä luokalle seuraavat kysymykset ja anna oppilaille aikaa vastata:
- Mitä Timo ja Susanna tekevät?
- Mitä vaihtoehtoja heillä on? Rohkaise oppilaita ajattelemaan erilaisia vaihtoehtoja. Varmista myös, että oppilaat pohtivat, mitä saattaisi tapahtua, mikäli Timo ja Susanna olisivat yhdynnässä ilman kondomia.
- Kondomien lainaaminen
- Yhdyntä ilman kondomia -> mahdolliset seuraukset
- Toisen tyydyttäminen käsin tai suulla (huom.: taudit voivat levitä myös suuseksissä)
- Tanssimaan palaaminen
- Miten Timo ja Susanna olisivat voineet välttää tämän tilanteen? (Esim. olisivat keskustelleet ehkäisystä jo aikaisemmin.)
Tarina jatkuu…. |
Timo suutelee Susannaa ja yrittää avata hänen paitansa nappeja. T: No en oo käyny missään testeissä. Ja eipä isyys kieltämättä kauheesti kiinnosta just nyt. Susanna menee alakertaan. Hän näkee Krissen siellä ja pyytää tätä vessaan juttelemaan. Susanna: Mitä oot ottanu? Onks noussu päähän. Susanna kiittää Krisseä ja pinkaisee takaisin yläkertaan. Timo istuu sängyllä ja rämpyttää kitaraa. Susanna ottaa Timoa kaulasta kiinni ja suutelee tätä niskaan. Samalla hän tiputtaa kondomit Timon jalkojen väliin. S: Tässä näitä nyt sitte olis. (Susanna hymyilee) |
Esitä luokalle seuraavat kysymykset ja anna pienryhmille hetki aikaa vastata kysymyksiin:
- Kuinka Timo, Susanna ja Krisse mielestäsi hoitivat tilanteen?
- Kenelle kuuluu vastuu kondomien hankinnasta (yleensä, ei tässä tarinassa)?
Pyydä jokaista pienryhmää jakamaan ajatuksensa koko luokan kanssa ja vedä keskustelu yhteen.
Tunnin lopetus
Kotitehtäväehdotus
- Pyydä oppilaita selvittämään pareittain kolmen eri kondomipakkauksen hinta.
- Pyydä oppilaita kysymään vanhemmiltaan, muistavatko he jotain omaa kokemustaan ehkäisyvälineiden hankkimisesta nuoruudestaan tai aikuisuudestaan (oliko kiusallista, helppoa, vaikeaa jne.).
Muistuta oppilaita tunnille 21 tehtävistä vastakkaista sukupuolta koskevista kysymyksistä!
Tunnin suunnittelussa on hyödynnetty lähteitä 3 ja 4.
Seksuaalikasvatuksen kehittämishanke: Liinamo A, Jokinen M, Varstala S sekä hankkeen työryhmä