Tunnin kulku

1. Palauta oppilaiden mieleen aikaisempia tunteja, joilla on keskusteltu suojautumisesta ja raskaudenehkäisystä sekä harjoiteltu taitoja, joiden avulla voi välttyä ajautumasta ei-toivottuihin seksuaalisiin tilanteisiin. Kerro, että tällä tunnilla on tarkoitus tarkastella eri tapoja, kuinka kondomin käytöstä voidaan keskustella ja näin ollen varmistaa, että seksi on turvallista molemmille osapuolille. Jaa oppilaat 3–4 hengen ryhmiin ja anna jokaiselle ryhmälle paperia ja kynä tarinoiden välissä olevien kysymysten vastaamista varten.  
(5 min)

2.  Lue ensimmäinen tarina ja esitä kysymykset pienryhmille.    
(15–20 min)

 

TARINA 1

Jenni ja Antti ovat olleet ystäviä melko kauan ja tuntevat toisensa hyvin. Jenni on 17 ja Antti 16. He ovat viettämässä viikonloppua Jennillä, koska Jennin vanhemmat ovat menneet mökille. Molemmat ovat odottaneet tätä viikonloppua jo pitkän aikaa, sillä nyt heillä on ensimmäistä kertaa mahdollisuus olla rauhassa kahdestaan koko viikonlopun ajan. He ovat keskustelleet viikonlopusta jo etukäteen ja päättäneet, että tänä viikonloppuna SE tapahtuu. Molemmilla heistä on aikaisempia seurustelukokemuksia.

Jenni ja Antti ovat syöneet pizzaa ja katsoneet vuokraamansa videon. Kello lähenee jo puolta yötä. He istuvat sohvalla sylikkäin kynttilän valaistessa muuten pimeää huonetta.

Jenni: Kello on jo aika paljon mentäiskö jo makkariin?
Antti: Väsyttääks sua?
J: No ei, mutta ois kiva päästä sun kainaloos.

Antti nousee ylös, tarttuu varovasti Jennin kädestä ja alkaa taluttaa häntä makuhuoneeseen.

J: Tuu tänne mun viereen.
A: Joo ihan kohta, mä haen noi kortsut ekaks.
J: Ei sun tartte hakee. Mähän käytän pillereitä.
A: Kyllä mä sen tiedän, mutta mä haluun olla vain varma.
J: Ai mistä?
A: No sit sä et ainakaan tuu raskaaks ja ollaanhan me molemmat oltu muittenkin kans?
J: Ai onks sulla joku tauti? Vai luuletsä, että mulla on?
A: Emmä sitä sillä. Tää on kuitenki meiän eka kerta ja mä haluun vaan varmistaa. Sitä paitsi mä oon huomannu, että mulla ei tuu niin nopeesti kortsun kans. Pystytään sitte nauttimaan vähän kauemmin. (Antti  virnuilee)
J: Mun täytyy kyllä tunnustaa, että tää on eka kerta, kun MÄ käytän kortsua. (Jenni naurahtaa ja jatkaa sitten)
J: Siis onks se totta, että miehellä kestää kauemmin jos käyttää kortsua?
A: On se ainaki mulla.
J: Okei käy sitte hakee ne kortsut ja tuu sitte tänne mun viereen.

 

Esitä seuraavat kysymykset luokalle ja anna pienryhmille aikaa kirjoittaa vastauksensa paperille:

  • Miksi Jenni ei halunnut käyttää kondomia? Voisiko olla muita syitä kuin E-pillerit? (Esim. häpeily, pelko romantiikan katoamisesta, riskin vähättely, yllättyminen jne.)
  • Luuletko, että Antti on aina näin huolellinen?
  • Mitä luulet, että Jennistä tai Antista tuntuu nyt?
  • Minkä luulet vaikuttaneen siihen, että Jenni päätti kokeilla yhdyntää kondomin kanssa?
  • Olisiko tilanteen voinut hoitaa vielä paremmin?

Pyydä sitten jokaista pienryhmää jakamaan ajatuksensa koko luokan kanssa.

Mikäli oppilaat kyseenalaistavat tarinan todenmukaisuuden, niin pohtikaa tarinan pääkohtia:

  • Ensimmäinen yhdyntä yhdessä -> käytä kondomia -> turvallisempaa molemmille, koska suojaudutaan sukupuolitautitartunnoilta.
  • Yleensä yhdyntä kestää kauemmin, kun käytetään kondomia.
  • E-pillerit eivät ole raskaudenehkäisykeinona 100-prosenttisen varmoja, eivät tosin kondomitkaan.

3.  Lue tarina 2 ja esitä lopuksi pienryhmille kysymykset.
(15–20 min)

 

TARINA 2

Timo ja Susanna ovat 16-vuotiaita. He ovat tunteneet toisensa jo pitkään ja ovat samalla luokalla. Timon luokkakaveri Jaakko on järjestänyt kotibileet, jonne on kutsuttu kaikki 9B:n oppilaat.  Timolla ja Susannalla on ollut säpinää jo aiemmin.

On lauantai-ilta ja nyyttäribileet ovat parhaimmillaan. Musiikki pauhaa ja basson jytke kuuluu naapurikortteliin. Nuoret hyppivät musiikin tahdissa, kunnes hitaat alkavat soida. Timo pyytää Susannaa tanssimaan, ja he tanssivat muutaman intiimin hitaan. Hitaiden aikana Timo suutelee Susannan kaulaa, ja hän vastaa siihen puristamalla Timoa tiukemmin itseään vasten.

Timo: Mennään tonne yläkertaan vähän juttelee kahdestaan.
Susanna: Mennää vaa, ei jaksa enää tanssia.

Timo ja Susanna menevät kaulakkain yläkertaan tyhjään Jaakon huoneeseen.

S: Onks sulla kumeja?
T: Ei, mä luulin et sulla on.
S: Mä kyllä luulin et kundin kuuluu hoitaa kumit. Kyllä kai sä tiesit, mitä tänä iltana tulee tapahtuun?
T: Ei me niitä tarvita. Mä lupaan vetää ajoissa pois.
S: No se ei kuule paljoo auta. Mistä mä voin tietää, mitä tauteja sulla on! Ja olispa hauska pamahtaa paksuks tässä vaiheessa!
T: Ei mulla mitää tauteja ole. Ollaanhan me tunnettu jo 9 vuotta ja mä luotan suhun. Toivottavasti säkin myös muhun. 
S: Luottamuksella ei oo mitään tekemistä tän kans. Mistä sä voit tietää, jos vaikka mulla olis joku tauti. Oisko siistiä saada tietää pari viikon päästä, et on joku helvetin hyppykuppa? 
T: No joo mut mä oon ainaki varma, et mulla ei oo mitää.
S: Et sä sitä voi tietää. Ei sitä naamasta nää. Vai ootko muka käyny testeissä? Ja sitä paitsi mä en kyllä luota mihinkään keskeytysjuttuihin, et mulla ei todellakaan ole aikomusta ruveta mutsiks nyt.

 

 Esitä luokalle seuraavat kysymykset ja anna oppilaille aikaa vastata:

  • Mitä Timo ja Susanna tekevät?
  • Mitä vaihtoehtoja heillä on? Rohkaise oppilaita ajattelemaan erilaisia vaihtoehtoja. Varmista myös, että oppilaat pohtivat, mitä saattaisi tapahtua, mikäli Timo ja Susanna olisivat yhdynnässä ilman kondomia.
    • Kondomien lainaaminen
    • Yhdyntä ilman kondomia -> mahdolliset seuraukset
    • Toisen tyydyttäminen käsin tai suulla (huom.: taudit voivat levitä myös suuseksissä)
    • Tanssimaan palaaminen
  • Miten Timo ja Susanna olisivat voineet välttää tämän tilanteen? (Esim. olisivat keskustelleet ehkäisystä jo aikaisemmin.)

 

Tarina jatkuu….

Timo suutelee Susannaa ja yrittää avata hänen paitansa nappeja.

T: No en oo käyny missään testeissä. Ja eipä isyys kieltämättä kauheesti kiinnosta just nyt.
S: No oiskohan kellään alakerrassa kortsuja.
T: Joo Mikolla vois olla. Oota mä käyn nopeesti kysyyn.
S: Et kyllä ainakaan siltä kysy!
T: Miks?
S: No sit ainaki kaikki saa tietää.
T: Mikko on mun frendi. Ei se mitään kerro.
S: Ai ei vai! Huuda sit vaikka samantien portailta, että täällä tarvitaan kortsuja ja että Timo nussii Susannaa!
T: No mitä me sitte tehään?
S: Mä meen kysyy Krisseltä. Sillä on varmaanki lainata. Mä en aio sitte olla joka kerta hankkimassa kumeja. Se on sun vuoro ens kerralla.
T: Okei, et sä hankit nyt ja mä sitte ens kerralla. (Molemmat nauravat)

Susanna menee alakertaan. Hän näkee Krissen siellä ja pyytää tätä vessaan juttelemaan.

Susanna: Mitä oot ottanu? Onks noussu päähän.
Krisse: Emmä tiiä ehkä vähä. Missäs sä oot ollu koko illan? Ei oo paljoo näkyny.
S: Yläkerrassa. 
K: Ai jaa Kenen kanssa?
S: No arvaa… Timon tietysti.
K: Siis TIMON kanssa. Oottekste ollu pitkään? No mites ilta on menny?
S: No ei oo vielä menny oikein mitenkään.
K: Kuin nii? Mitä sä tarkotat?
S: Timo ei tietenkää muistanu ottaa kumeja mukaan.
K: Ai jai jai. Ilmeisesti sullakaan ei oo kumeja, ku ilta ei oo oikein edenny.
S: Oisko sulla lainaa yhtään?
K: Saattaa ollakki. Mä sain muutamii koulun terkkarilta.
S: Lainaa ny pliiis. Mä pyydän.
K: Okei, mut käy ite kysyyn terkkarilta niitä kumeja. Riittääks yks?
S: Liikeniskö sulta paria?
K: No nii, eiköhän ilta ala sitte sujuu.

Susanna kiittää Krisseä ja pinkaisee takaisin yläkertaan. Timo istuu sängyllä ja rämpyttää kitaraa. Susanna ottaa Timoa kaulasta kiinni ja suutelee tätä niskaan. Samalla hän tiputtaa kondomit Timon jalkojen väliin.

S: Tässä näitä nyt sitte olis. (Susanna hymyilee)

 

Esitä luokalle seuraavat kysymykset ja anna pienryhmille hetki aikaa vastata kysymyksiin:

  • Kuinka Timo, Susanna ja Krisse mielestäsi hoitivat tilanteen?
  • Kenelle kuuluu vastuu kondomien hankinnasta (yleensä, ei tässä tarinassa)?

Pyydä jokaista pienryhmää jakamaan ajatuksensa koko luokan kanssa ja vedä keskustelu yhteen.

Tunnin lopetus

Kotitehtäväehdotus

  • Pyydä oppilaita selvittämään pareittain kolmen eri kondomipakkauksen hinta.
  • Pyydä oppilaita kysymään vanhemmiltaan, muistavatko he jotain omaa kokemustaan ehkäisyvälineiden hankkimisesta nuoruudestaan tai aikuisuudestaan (oliko kiusallista, helppoa, vaikeaa jne.).

Muistuta oppilaita tunnille 21 tehtävistä vastakkaista sukupuolta koskevista kysymyksistä!

Tunnin suunnittelussa on hyödynnetty lähteitä 3 ja 4.

Seksuaalikasvatuksen kehittämishanke: Liinamo A, Jokinen M, Varstala S sekä hankkeen työryhmä