Tunnin kulku

1. Aloita tunti kertomalla, että tänään puhutaan niistä seksuaalisuuteen liittyvistä käsitteistä, joita tunnemme ja käytämme. Jotta voimme keskustella seksuaalisuuteen liittyvistä asioista, meidän tulee tuntea ja ymmärtää sekä puhekielessä käytettäviä käsitteitä että virallisissa yhteyksissä (esimerkiksi lääkärissä, oppikirjoissa) käytettäviä termejä.   
(5 min)

2. Pyydä oppilaita jakautumaan kuuteen (6) ryhmään. Anna heidän valita ryhmänsä itse. 
Anna jokaiselle ryhmälle iso otsikoitu paperi ja tussi. Pyydä oppilaita miettimään aiheeseen tai otsikkoon liittyviä, samaa tarkoittavia sanoja ja kirjoittamaan sanat paperille. Varmista, että he ymmärtävät kaikkien sanojen olevan sallittuja ja etteivät kenenkään yksilön suoritukset tule esille. Aikaa pohtimiseen käytetään 2–3 minuuttia. Sen jälkeen paperit kierrätetään uudelle ryhmälle. Pyydä oppilaita lukemaan paperilla olevat sanat ja merkitsemään sanat, joita eivät ole ennen kuulleet. Pyydä heitä lisäämään uusia sanoja listaan. Papereiden kierrätystä jatketaan, kunnes ne palaavat lähtöryhmään tai aika loppuu.         
(10 min)

3. Anna ryhmille aikaa katsoa sanoja, joita listaan on lisätty. Pyydä oppilaita poimimaan sanat, jotka ovat heille uusia. Rohkaise oppilaita keskustelemaan tuntemuksistaan, erityisesti, jos jotkut sanat tuntuvat heistä epämukavilta, asiattomilta tai loukkaavilta.    
(5 min)

4. Kokemusten ja ajatusten jakaminen. 
Ripusta paperit taululle, jotta kaikki voivat nähdä ne. Keskustellaan yhdessä lyhyesti.

  • Millaisia tunteita harjoituksen tekeminen tai jotkin sanat herättivät?
  • Ovatko mitkään sanat erityisen loukkaavia tyttöjä tai poikia kohtaan?
  • Miten oppilaat kokevat sanat, joita käytetään toisten nimittelyyn tai loukkaamiseen?
  • Voiko sanalistoista tehdä mitään erityisiä huomioita – eroja sanojen määrissä naisten tai miesten sukupuolielimiä kuvaavissa papereissa tms. Kertooko tämä jotakin siitä, kuinka tytöt/naiset tai pojat/miehet mieltävät seksuaalisuuden?        

(5–10 min)

5. Oppilaat menevät takaisin pienryhmiinsä. Pyydä heitä valitsemaan

  • sanat, jotka soveltuvat lääkärin tai hoitajan vastaanotolle
  • sanat, jotka ovat sopivia tyttö/poikaystävän kanssa
  • sanat, jotka ovat sopivia luokkahuoneessa.    

Keskustelkaa lopuksi yhdessä käytettävistä käsitteistä.       
(5 min)


Tunnin lopetus

Lopeta tunti sanaselityspeliin.

Sanaselityspeli:

Pelissä jokaisella oppilaalla tulisi olla pari. Parit asettuvat vastakkain kahteen riviin, siten että rivien väli on noin kaksi metriä ja istutaan kasvotusten. Voit muuttaa ja vaihdella rivien välimatkaa, jolloin leikin luonne muuttuu. (Katso alla olevaa kuvaa, jossa oppilaat on merkitty x- ja opettaja O-kirjaimella.) Opettaja on toisen rivin takana ja kirjoittaa taululle sanan, jonka siis vain toinen rivi näkee. Oppilaat alkavat selittää sanaa omalle parilleen yhtä aikaa. Se pari, joka ensimmäisenä keksii sanan, on voittaja. Toisessa variaatiossa oikean sanan löytymisen jälkeen pari on hiljaa ja odottaa, kunnes koko luokka on hiljaa eli kaikki ovat keksineet oikeat sanat. Selityksessä ei saa olla selitettävää sanaa tai osia sanasta. Voit poimia selitettäviä sanoja alla olevasta listasta. Pyydä pareja vaihtamaan rooleja jokaisen selitetyn sanan jälkeen.

x x x x x x x x x
x x x x x x x x x

         O
       taulu

Selitettäviä sanoja: penis, vagina, klitoris, kivekset, kuukautiset, siemensyöksy, rakkaus, erotiikka, ehkäisy, sukupuolitauti, murrosikä, porno, seksi, masturbointi, orgasmi, ihastus, ei, kyllä jne.

Tunnin suunnittelussa on hyödynnetty lähteitä 3 ja 4.

Seksuaalikasvatuksen kehittämishanke: Liinamo A, Jokinen M, Varstala S sekä hankkeen työryhmä