Tunnin kulku
Kerro oppilaille, että tämän ja seuraavan tunnin aikana on tarkoitus opetella tunnistamaan tilanteita, jotka voivat johtaa ei-toivottuun seksuaaliseen toimintaan sekä oppia tapoja, kuinka selviytyä kyseisenlaisista tilanteista onnistuneesti. Muistuta oppilaita, että nuori saattaa melko helpostikin ajautua tilanteeseen, johon hän ei ole osannut varautua, eikä näin ollen tiedä, mitä haluaa tai kuinka tulisi toimia. Tällöin on mahdollista, että nuori suostuu haluamattaan esimerkiksi yhdyntään (tai muuhun seksuaaliseen toimintaan). Kyseisessä tilanteessa myös ehkäisy ja suojautuminen saattaa helposti unohtua. Näin käy useimmiten siksi, ettei nuori usko etukäteen harrastavansa seksiä. Tyypillinen toteamus usein onkin, että ”se vain tapahtui”.
(5 min)
Jaa oppilaat 3–4 hengen ryhmiin ja anna ryhmille kynä ja paperia. Kerro, että oppilaat tulevat kuulemaan seuraavaksi Peten ja Oonan tarinan, jonka välissä ryhmille esitetään kysymyksiä. Lue tarina oppilaille. (40 min)
Pete ja Oona Pete ja Oona tapasivat toisensa Oonan kaverin järjestämissä kotibileissä. Oona ihastui Peten miehekkääseen olemukseen ja itsevarmaan käytökseen. Peteä puolestaan viehätti Oonan viattomuus. He viettivät yhdessä hauskan ja romanttisen illan tanssien ja nauttien toistensa seurasta. Pete on 18-vuotias lukiolainen, joka pitää bailaamisesta ja tyttöjen iskemisestä. Petellä on tiivis kaveriporukka, jonka kanssa hän viettää usein kosteita iltoja. Oona on 16-vuotias yhdeksäsluokkalainen. Hän on seurustellut edellisenä vuonna muutaman kuukauden rinnakkaisluokkalaisen pojan kanssa. Pete ja Oona ovat seurustelleet muutaman viikon soitellen ja tapaillen lähes päivittäin. He ovat suudelleet ja halailleet intohimoisesti. Pete haluaisi edetä seurustelusuhteessaan jo pidemmälle ja on vihjannut Oonalle tästä. On perjantai-ilta. Pete ja Oona ovat olleet elokuvissa ja käveleskelevät kaupungilla ympäriinsä. Alkaa olla jo myöhä, molempia palelee. Pete yrittää saada Oonaa luokseen. |
Pete: Mennään meille lämmittelemään, mää asun ihan tossa lähellä. Pete kaappaa Oonan kainaloonsa ja suutelee häntä nätisti. Hän sanoo Oonalle vakuuttavasti: ”Voit sä muhun luottaa, että mennään vaan teille.” |
Pete ja Oona ovat Oonalla. Oona on laittanut kahvin tippumaan, ja he istuvat sohvalla suudellen ja hyväillen toisiaan. Peten kädet vaeltelevat Oonan vartalolla, ja Oona selvästi nauttii tilanteesta. Pete alkaa avata Oonan vyötä. |
O: Hei älä viitti. |
Oona nousee pikaisesti sohvalta ja menee keittiöön hakemaan kahvit. |
TAUKO
Esitä oppilaille seuraavat kysymykset:
- Mitä luulet, että Pete haluaa?
- Mitä luulet, että Oona haluaa?
- Luuletko, että Oona ja Pete ovat keskustelleet seksistä keskenään?
- Miksi luulet, ettei keskustelua ole käyty?
- Mitä todennäköisesti tapahtuu nyt?
TARINA JATKUU…
Pete nousee ja menee Oonan perässä keittiöön. Hän painautuu tiiviisti Oonan selkää vasten ja suutelee häntä niskaan. Pete ei usko Oonaa, vaan pyrkii jatkamaan siitä, mihin sohvalla jäätiin. |
P: Älä nyt jännitä. Sä oot niin upee tyyppi ja mä rakastan sua. |
Pete suutelee Oonaa hellästi ja Oona rentoutuu hetkeksi. Samassa Pete painautuu tiukemmin Oonaa vasten ja pyrkii Oonan paidan alle. Oona kiemurtelee irti otteesta. |
O: Hei, porukat voi tulla. Ei vielä. |
Pete pyrkii ujuttamaan kätensä Oonan rinnoille ja puristelee niitä. Oona tarttuu kuitenkin Peteä kädestä kiinni. |
O: Lopeta! Sun on parempi lähtee kotiin. |
Pete työntää Oonan sohvalle kovakouraisesti ja menee hänen päälleen aukaisten farkkujen nappeja. |
P: Kasva jo aikukseks! Sähän haluat ja rakastat mua ja mä sua! Mikä tässä oikein mättää?? |
Oona purskahtaa itkuun pyrkien työntämään Peteä pois päältään |
O: Pete hei, lopeta ihan oikeesti ja lähe kotiin. TAUKO |
Esitä luokalle seuraavat kysymykset:
- Miltä luulet Oonasta tuntuvan? Entä Petestä?
- Mitä mieltä olet Peten käyttäytymisestä? (Varmista, että oppilaat ymmärtävät, ettei Peten käyttäytyminen ole hyväksyttävää.)
- Olisiko Oona voinut toimia eri tavalla tai olisiko tilanteen kulkua voinut muuttaa? Olisiko tilanteen kehittyminen ollut ennustettavissa?
- Mitä luulet, että Peten ja Oonan välillä tapahtuu tulevaisuudessa? Yrittääkö kumpikaan ottaa yhteyttä?
Seuraavassa tilanteessa esitetään, kuinka Oona olisi voinut käyttäytyä toisella tavalla. Hän pyrkii olemaan tilanteessa itsevarma ja sanomaan asiansa napakasti. Pete toimii tilanteessa samoin kuin aiemmin.
Pete ja Oona ovat Oonalla. Oona on laittanut kahvin tippumaan, ja he istuvat sohvalla suudellen ja hyväillen toisiaan. Peten kädet vaeltelevat Oonan vartalolla, ja Oona selvästi nauttii tilanteesta. Pete alkaa avata Oonan vyötä. |
O: Hei mitä sä oikein teet. Lopeta heti! (Oona nousee sohvalta ja ottaa etäisyyttä Peteen.) |
Pete pyrkii ujuttamaan kätensä Oonan rinnoille, mutta Oona perääntyy ja korottaa ääntään. |
O: Lopeta! Sun on parempi lähtee kotiin. Ei tää mitään tosi rakkautta ole kun sä et kuuntele mitä mä sanon ja haluan. Sä ajattelet vaan ittees. |
Esitä seuraavat kysymykset luokalle:
- Mitä eroa oli Oonan käyttäytymisessä tällä kertaa? (Auta luokkaa löytämään ja havaitsemaan Oonan käyttämät keinot. Listaa ne taululle tai kalvolle.)
Esim.
- Oona irrottautuu tilanteesta välittömästi, kun se muodostuu epämiellyttäväksi.
- Oonan kiellot ovat yksiselitteisiä ja selkeitä.
- Oona ei keksi tekosyitä toiminnalleen, vaan sanoo korostaen mitä haluaa.
- Oona toistaa mielipiteensä ja vaatii toista kuuntelemaan.
- Oona torjuu päättäväisesti Peten selittely- ja lähentely-yritykset.
- Miltä molemmista tuntuu nyt?
- Mitä suhteelle tapahtuu ja miksi?
Tunnin lopetus
Palauta oppilaiden mieleen hyvän kommunikaation merkitys ja tärkeys tilanteissa, joissa nuoren on kyettävä pitämään päänsä painostuksesta huolimatta. Demonstroi vielä, miten sanotaan EI napakasti ja ytimekkäästi tai vuorostaan epävarmasti kiemurrellen. Pyydä nuoria harjoittelemaan määrätietoista kieltäytymistä sopivissa tilanteissa.
Muistuta oppilaita tuntia 21 varten tehtävistä kysymyksistä!
Tunnin suunnittelussa on hyödynnetty lähteitä 3 ja 4.
Seksuaalikasvatuksen kehittämishanke: Liinamo A, Jokinen M, Varstala S sekä hankkeen työryhmä