Tunnin kulku

1. Kerro, että aloitatte kertaamalla ulkoiset sukupuolielimet. Pyydä oppilaita muodostamaan 3–4 hengen pienryhmiä. Anna jokaiselle ryhmälle kopio harjoituksista Naisen ja miehen ulkoiset sukupuolielimet. Pyydä oppilaita ryhmänä nimeämään ulkoisten sukupuolielinten osat käyttäen paperilla olevia sanoja.
(5–10 min)

2. Kun kaikki ryhmät ovat valmiita, käy oikeat vastaukset läpi oppilaiden kanssa ja kerro sukupuolielinten osien tehtävät tietopaketti C:n avulla. Jaa tämän jälkeen tietopaketti C jokaiselle oppilaalle.
(5–10 min)

3. Muistuta oppilaita sukupuolielinten erilaisuudesta ja siitä, että elinten ulkonäkö ei vaikuta niiden toimintakykyyn. Sukupuolielimet ovat yksilöllisiä, kuten sormenjäljetkin. Kiinnitä huomiota myös erilaisia vartaloita esittäviin piirroksiin tietopaketti C:ssä.
(5 min)

4. Kerro oppilaille seuraava tarina ja pyydä heitä kirjaamaan ylös kaikki havaitsemansa hygieniasta huolehtimiseen liittyvät epäkohdat. Pyydä oppilaita toimimaan itsenäisesti. Mikäli oppilailla ei ole terveystiedon vihkoja, jaa heille paperit.

Pätkä Jaakon ja Riinan elämästä

Jaakko säikähtää ja pomppaa ylös sängystä. Kello on jo kymmentä vaille kahdeksan! Äkkiä kamat niskaan ja koululle. Jopon ruosteiset ketjut vinkuvat tuskasta, kun Jaakko kaahaa kohti koulua. Onneksi opettaja on tänä aamuna viisi minuuttia myöhässä ja eka tunti on liikuntaa. Alkulämmittelyhän tulikin jo tehtyä. Yllätyksekseen Jaakko huomaa myös tyttöjen olevan salissa ja ilahtuu muistaessaan, että tänäänhän on yhteistansseja. Ehtiihän tässä vielä tehdä vesikampauksen viispiikkisellä. Rasvainen tukkahan pysyy mukavasti kuosissa. Mielessään Jaakko funtsii, ketä aikoo hakea tanssimaan.

Samaan aikaan tytöt ihmettelevät, missä Riina on, kun sitä ei näy vieläkään. Viimein Riina saapuu hieman myöhässä ja viittoo hätäisesti Essille. ”Lainaa äkkiä puuteria kun mä oon ihan punainen ja hikinen, kun tuli vähän kiire. Onneks on vielä eiliset meikit naamassa, kun ei kerenny aamulla meikkaan.”

Tyttöjen opettaja käskee kaikkia ottamaan kenkänsä pois. Tytöt ja pojat asettuvat riveihin toisiaan vastapäätä. Miesopettaja nuuhkii ilmaa ja toteaa, että täällähän on taas tämä tuttu tuoksu. Mitäköhän se tolla oikeen tarkoittaa, miettii Jaakko mielessään.

Tanssitunnilla tulee hiki, ja seuraavalle tunnille on jo kiire. Riina oikoo kampaustaan ja suihkauttaa lakkaa eilisten geelien päälle. Samalla hän pyytää Essiltä dödöä lainaksi, jotta tulisi vähän freesimpi olo. Jaakko painuu suoraan matikan luokan eteen viimeistelemään läksyjään.

Kesken tunnin terkkari tulee luokkaan ja pyytää muutamia oppilaita lääkärintarkastukseen. Jaakko miettii että tämäkin vielä. Eikö pelkkä hammaslääkäri olis riittäny yhelle päivälle. Jaakko odottaa vuoroaan terkkarin eteisessä epätietoisena siitä, mitä lääkärintarkastuksessa tapahtuu. Tuomo tulee vastaanotolta ja toteaa tyytyväisenä Jaakolle: ”Kaikki kunnossa, navan alapuolellakin.”

Matikan tunnin lopussa Riinan mahaa kivistää, ja hän tajuaa, että kuukautiset ovat alkamassa. Välitunnilla hän menee kaapilleen ja löytää onnekseen yhden siteen. No, se saa sitten riittää koko päiväksi.

Selvittyään terveystarkastuksesta Jaakko hörppää pullon kokista koulun automaatista ja suuntaa Jopon keulan kohti hammaslääkäriä. Matkalla ehtii hyvin imaista nopeat hermosauhut, ennen kuin tekaritäti työntää työkalut suuhun. Sauhujen jälkeen Jaakko heittää pastillin suuhun ja menee aulaan odottamaan vuoroaan.

Jaakko saapuu myöhään kotiin pelattuaan illan katukorista kavereittensa kanssa. Hän nappaa nopeasti muutaman leivän iltapalaksi ja vilkaisee samalla huomiset läksyt. Jaakolla on vähän kiire, kun maanantai-illan leffa alkaa ihan näillä hetkillä. Leffan jälkeen Jaakko laahustaa väsyneenä omaan huoneeseensa ja painuu punkkaan.

(5 min)

5. Pyydä oppilaita jakamaan kirjaamansa asiat ryhmäläisten kesken. Keskustelkaa sitten luokkana, mitä hygieniaan liittyviä puutteita oppilaat huomasivat tarinassa.
(10–15min)

Huolehdi, että seuraavat asiat tulevat käsiteltyä

  • Hampaidenpesu aamuin illoin.
  • Hiustenpesu tarvittaessa. Joka päivä peseminen ei ole tarpeellista.
  • Päivittäinen kainaloiden, kasvojen (pese meikit aina päivän jälkeen pois), jalkojen ja alapään pesu. Mainitse poikien alapesun yhteydessä, että myös terskan peseminen esinahan alta on tärkeää. Alapesussa pelkkä vesi riittää, sillä saippuan käyttö kuivattaa limakalvoja. Tytöillä kuukautisten aikana alapesu on suositeltavaa siteen tai tamponin vaihdon yhteydessä. Tamponi tai side pitää vaihtaa riittävän usein.
  • Päivittäinen alushousujen ja sukkien vaihto. Paita vaihdetaan tarvittaessa.
  • Liiallinen hajusteiden ja meikkien käyttö saattaa aiheuttaa ihoärsytystä ja joskus ulkopuolisille myös päänsärkyä ja hengitysvaikeuksia (esim. astmaatikot).
  • Intiimihygieniatuotteita ei pidä lainata toisille.

HUOM. Oppilaat saattavat tuoda esille myös hygieniaan kuulumattomia asioita, kuten riittämättömän unen, ruokailun epäterveellisyyden ja epäsäännöllisyyden, tupakoinnin ja läksyjen laiminlyömisen.

6. Mikäli aikaa jää, voit konkretisoida hygienia-asioita seuraavien kysymysten avulla:

  • Haluaisitko tanssia voimakkaasti hieltä tai vahvasti deodorantilta haisevan kumppanin kanssa?
  • Miltä Jaakon ja Riinan tanssipareista mahtoi tuntua?
  • Miltähän terveydenhoitajasta ja lääkäristä tuntui hoitaa Jaakkoa? Entä hammaslääkäristä?
  • Miten hygienia vaikuttaa ihmisten viehättävyyteen tai ihmisen olemukseen?
  • Mitkä ovat Jaakon ja Riinan fiilikset päivän jälkeen?

Tunnin lopetus

Kerro oppilaille, että seuraavalla tunnilla käsitellään ihmissuhteita sekä fyysisen kontaktin rajoja ihmisten välillä. Jaa oppilaille kopio harjoituksesta 6.2 (Ihmissuhdeympyrä) ja selitä tehtävä lyhyesti. Pyydä heitä täyttämään ympyrä seuraavaa tuntia varten kotiläksynä.

Tunnin suunnittelussa on hyödynnetty lähteitä 3, 4 ja 5.

 Seksuaalikasvatuksen kehittämishanke: Liinamo A, Jokinen M, Varstala S sekä hankkeen työryhmä