Kulttuurit opiskelussa
Koulukokemukset
Harjoitus voidaan teettää esimerkiksi ennen koulujärjestelmään tutustumista, pääpaino myönteisissä asioissa ja kouluissa opituissa taidoissa.
a) Mielikuvaharjoitus
Rentoutus…
Lähdet matkalle aikaan, jolloin olit nuori. Olet nyt 12–13-vuotias tyttö/poika.
- Lähdet kouluun.
- Miten menet kouluun?
- Kuinka kauan koulumatka kestää?
- Mitä näet ympärilläsi?
- Mitä ääniä kuulet?
- Mitä tuoksuja haistat?
- Saavut koulun pihaan.
- Millainen piha se on?
- Mitä näet koulun pihalla?
- Kenet näet koulun pihalla?
- Mitä ääniä kuulet pihalla?
- Kenen kanssa juttelet?
- Millaisessa paikassa koulu on?
- Mitä on sen ympärillä?
- Millainen on koulurakennus? Miltä se näyttää?
- Avaat oven ja astut sisään.
- Mitä näet?
- Mitä kuulet?
- Mitä haistat?
- Astut omaan luokkaan.
- Millainen huone se on?
- Istut omalle paikalle.
- Mitä näet?
- Kuka opettaa?
- Millainen opettaja hän on?
- Mikä on koulussa mukavin oppitunti?
- Mitä silloin tehdään?
- Mikä koulussa on ikävin oppitunti?
- Mitä silloin tehdään?
- Mikä koulussa on mukavaa?
- Mikä koulussa on ikävää?
- Kuka on sinun paras kaverisi koulussa?
- Mitä teette yhdessä?
- Missä sinä olet hyvä koulussa?
- Koulupäivä päättyy.
- Suljet koulun oven ja lähdet kotiin.
- Jätä muistot ja palaa tähän aikaan.
- Palaa tähän huoneeseen.
- Avaa silmät.
b) Mitä muistoja? Piirrä A3-paperille.
Piirrä kuva ja väritä.
- koulurakennus tai
- koulun piha tai
- koulutarvikkeita, jotka sinulle olivat tärkeitä tai
- oma luokkahuone tai
- opettaja tai
- koulukavereita tai
- joku tapahtuma tai
- joitakin kuvioita tai muotoja tai
- käytä vain värejä, jotka kuvaavat sinun muistoja tai
- jaa paperi kolmeen osaan ja piirrä
– ensimmäiseen osaan tärkein paikka koulussa
– toiseen osaan tärkein tavara koulussa
– kolmanteen osaan tärkein henkilö koulussa tai - piirrä sarjakuva koulusta (puhekuplat myös).
Asettakaa paperit lattialle soikeaan ympyrään. Katsokaa muiden piirustuksia. Kiertäkää myötäpäivään omasta paperista eteenpäin, kunnes tulette uudestaan oman piirustuksenne kohdalle.
Yhteiskeskustelu:
- Oliko helppoa vai vaikeaa muistaa asioita omasta koulu-ajasta?
- Miksi se oli helppoa tai vaikeaa?
- Millaisia asioita oli helppo muistaa? Miksi?
- Millaisia asioita oli vaikea muistaa? Miksi?
c) Kerro parille, pienryhmälle tai luokalle omasta piirustuksesta.
- Mitä piirsit?
- Millainen sinun koulu oli?
- Mikä oli mukava oppiaine? Miksi?
- Mikä oli ikävä oppiaine? Miksi?
- Mikä koulussa oli mukavaa?
- Mikä koulussa oli ikävää?
- Mikä on tärkein muisto?
d) Vaihtoehtoisesti piirtäminen voidaan jättää väliin ja mielikuvaharjoituksen jälkeen lattialla on fläppejä, joissa on otsikkoina:
- koulurakennus
- koulun piha
- kaverit
- opettajat
- mieluisin oppiaine
- ikävin oppiaine
- mukava muisto.
Jokaisella opiskelijalla on oma tussi, ja hän kiertää kirjoittamassa jokaiseen paperiin ajatuksia, joita mielikuvaharjoituksen aikana muistui mieleen. Katsotaan kirjoituksia yhdessä.
Yhteiskeskustelu:
- Millaisia tietoja koulussa opiskeltiin?
- Millaisia taitoja koulussa opiskeltiin?
- Olivatko ne tiedot ja taidot tärkeitä omassa kotimaassasi? Miten?
- Ovatko ne tiedot ja taidot tarpeellisia Suomessa? Miten?
- Mitkä ovat sellaisia tietoja ja taitoja, joita tarvitaan kaikkialla maailmassa?