Kulttuurit opiskelussa

Koulukokemukset

Harjoitus voidaan teettää esimerkiksi ennen koulujärjestelmään tutustumista, pääpaino myönteisissä asioissa ja kouluissa opituissa taidoissa.

a) Mielikuvaharjoitus

Rentoutus…

Lähdet matkalle aikaan, jolloin olit nuori. Olet nyt 12–13-vuotias tyttö/poika.

  • Lähdet kouluun.
  • Miten menet kouluun?
  • Kuinka kauan koulumatka kestää?
  • Mitä näet ympärilläsi?
  • Mitä ääniä kuulet?
  • Mitä tuoksuja haistat?
  • Saavut koulun pihaan.
  • Millainen piha se on?
  • Mitä näet koulun pihalla?
  • Kenet näet koulun pihalla?
  • Mitä ääniä kuulet pihalla?
  • Kenen kanssa juttelet?
  • Millaisessa paikassa koulu on?
  • Mitä on sen ympärillä?
  • Millainen on koulurakennus? Miltä se näyttää?
  • Avaat oven ja astut sisään.
  • Mitä näet?
  • Mitä kuulet?
  • Mitä haistat?
  • Astut omaan luokkaan.
  • Millainen huone se on?
  • Istut omalle paikalle.
  • Mitä näet?
  • Kuka opettaa?
  • Millainen opettaja hän on?
  • Mikä on koulussa mukavin oppitunti?
  • Mitä silloin tehdään?
  • Mikä koulussa on ikävin oppitunti?
  • Mitä silloin tehdään?
  • Mikä koulussa on mukavaa?
  • Mikä koulussa on ikävää?
  • Kuka on sinun paras kaverisi koulussa?
  • Mitä teette yhdessä?
  • Missä sinä olet hyvä koulussa?
  • Koulupäivä päättyy.
  • Suljet koulun oven ja lähdet kotiin.
  • Jätä muistot ja palaa tähän aikaan.
  • Palaa tähän huoneeseen.
  • Avaa silmät.

b) Mitä muistoja? Piirrä A3-paperille.

Piirrä kuva ja väritä.

  • koulurakennus tai
  • koulun piha tai
  • koulutarvikkeita, jotka sinulle olivat tärkeitä tai
  • oma luokkahuone tai
  • opettaja tai
  • koulukavereita tai
  • joku tapahtuma tai
  • joitakin kuvioita tai muotoja tai
  • käytä vain värejä, jotka kuvaavat sinun muistoja tai
  • jaa paperi kolmeen osaan ja piirrä
    – ensimmäiseen osaan tärkein paikka koulussa
    – toiseen osaan tärkein tavara koulussa
    – kolmanteen osaan tärkein henkilö koulussa tai
  • piirrä sarjakuva koulusta (puhekuplat myös).

Asettakaa paperit lattialle soikeaan ympyrään. Katsokaa muiden piirustuksia. Kiertäkää myötäpäivään omasta paperista eteenpäin, kunnes tulette uudestaan oman piirustuksenne kohdalle.

Yhteiskeskustelu:

  • Oliko helppoa vai vaikeaa muistaa asioita omasta koulu-ajasta?
  • Miksi se oli helppoa tai vaikeaa?
  • Millaisia asioita oli helppo muistaa? Miksi?
  • Millaisia asioita oli vaikea muistaa? Miksi?

c) Kerro parille, pienryhmälle tai luokalle omasta piirustuksesta.

  • Mitä piirsit?
  • Millainen sinun koulu oli?
  • Mikä oli mukava oppiaine? Miksi?
  • Mikä oli ikävä oppiaine? Miksi?
  • Mikä koulussa oli mukavaa?
  • Mikä koulussa oli ikävää?
  • Mikä on tärkein muisto?

d) Vaihtoehtoisesti piirtäminen voidaan jättää väliin ja mielikuvaharjoituksen jälkeen lattialla on fläppejä, joissa on otsikkoina:

  • koulurakennus
  • koulun piha
  • kaverit
  • opettajat
  • mieluisin oppiaine
  • ikävin oppiaine
  • mukava muisto.

Jokaisella opiskelijalla on oma tussi, ja hän kiertää kirjoittamassa jokaiseen paperiin ajatuksia, joita mielikuvaharjoituksen aikana muistui mieleen. Katsotaan kirjoituksia yhdessä.

Yhteiskeskustelu:

  • Millaisia tietoja koulussa opiskeltiin?
  • Millaisia taitoja koulussa opiskeltiin?
  • Olivatko ne tiedot ja taidot tärkeitä omassa kotimaassasi? Miten?
  • Ovatko ne tiedot ja taidot tarpeellisia Suomessa? Miten?
  • Mitkä ovat sellaisia tietoja ja taitoja, joita tarvitaan kaikkialla maailmassa?