Muita harjoituksia

Kokonaisuuksiin liittyy muutamia muitakin harjoituksia.

Kulttuurit ja viestintä

7.1 Sanallinen viestintä

Orientaatioharjoitus: Piirrostehtävä: Piirrä ohjeen mukaan.

Voit kopioida ohjeet suoraan opiskelijalle.
Anna luettavat tekstit aina vain lukijalle.

Ota pari. Toinen pareista on piirtäjä. Hän ottaa A4-paperin ja värikynät. Toinen pareista on lukija, hän saa tekstin.

Lukija lukee lauseen ja piirtäjä piirtää. Lukija lukee seuraavan lauseen ja piirtäjä piirtää jne.

Katsokaa lopuksi tekstiä ja kuvaa yhdessä. Mitä samaa? Mitä eroja?

Katsokaa muiden parien piirustuksia. 

Yhteiskeskustelu:

  • Millaista oli piirtää? Helppoa vai vaikeaa?
  • Ymmärsitkö ohjeet? Miksi? Miksi et?
  • Olivatko muiden parien piirrokset erilaisia vai samanlaisia?
  • Millä tavoin?
  • Voiko samat ohjeet ymmärtää vain yhdellä tavalla?
  • Miksi ymmärrämme joskus samat ohjeet eri tavoin?

Piirrostehtävän teksti 1 (helppo)

  • Piirrä paperin keskelle talo. Talossa on ruskea katto ja vihreä ovi.
  • Talon edessä on auto. Auto on punainen.
  • Auton vasemmalla puolella on kukkia. Ne ovat keltaisia.
  • Talon takana on puita. Niissä on vihreät lehdet.
  • Puiden takaa näkyy aurinko. Se on keltainen

Piirrostehtävän teksti 2 (helppo)

  • Piirrä paperin keskelle kerrostalo. Sen katto on punainen.
  • Sen vieressä on kaksi samanlaista kerrostaloa.
  • Kerrostalojen edessä on järvi. Se on sininen.
  • Järven rannalla on vene. Se on ruskea.
  • Veneen vieressä on kukkia. Ne ovat keltaisia.
  • Sataa vettä.

Piirrostehtävän teksti 3 (vaikeampi)

  • Piirrä paperin vasempaan reunaa vihreä kuusi.
  • Kuusen takana on kaksi koivua, joissa on keltaiset lehdet.
  • Maassa on myös keltaisia koivun lehtiä.
  • Paperin alareunassa menee tie vasemmalta oikealle.
  • Tiellä menee kaksi autoa, sininen oikealle ja vihreä vasemmalle.
  • Paperin oikeassa reunassa on kolme kerrostaloa, joissa on neljä kerrosta.
  • Keskimmäisen talon edessä seisoo tyttö, jolla on ruskeat housut.

Piirrostehtävän teksti 4 (vaikeampi)

  • Piirrä paperin oikeaan reunaan kerrostalo, jossa on viisi kerrosta.
  • Talon takana on kaksi koivua, joissa on vihreät lehdet.
  • Paperin vasemmassa alareunassa on järvenranta.
  • Rannalla on pieni mökki, jossa on ruskea katto ja sininen ovi.
  • Mökiltä menee kapea tie kerrostaloille.
  • Tien reunalla on paljon punaisia ja keltaisia kukkia.

Piirrostehtävä 5

  • Valitse lehdestä jokin kuva. Älä näytä sitä parillesi. Kerro hänelle, mitä pitää piirtää.
  • Kun tehtävä on valmis, katsokaa kuvaa ja piirrosta yhdessä.

Yhteiskeskustelutehtävä 5

  • Pankaa parien työt lattialle.
  • Oliko helppo vai vaikea antaa ohjeita piirtäjälle? Miksi?
  • Millaisen ohjeen annoit ensimmäiseksi?
  • Oliko helppo vai vaikea ymmärtää ohjeita? Miksi?
  • Mitä samaa on kuvassa ja piirroksessa?
  • Mitä eroja niissä on? Miksi?

7.2 Sanaton viestintä

Orientaatioharjoitus: Kädet yhteen.

Pankaa pulpetit ja tuolit seinän viereen.
Opettajana hoidat soitinta ja annat käskyjä.
Opiskelijat seisovat luokan keskellä ja liikkuvat musiikin mukana.
Sammuta aina välillä musiikki ja anna ohje: ”Kädet yhteen!”
Tällöin opiskelijat panevat kädet yhteen sen kanssa, joka seisoo vieressä.
Jatka musiikkia, opiskelijat liikkuvat ja odottavat seuraavia ohjeita esim.

  • peukalot yhteen
  • pikkusormet yhteen
  • ranteet yhteen
  • kyynärpäät yhteen
  • polvet yhteen
  • selät yhteen.

Ohjeista opiskelijoita ottamaan aina uusi pari, joka seisoo silloin vieressä.

Jos ryhmässä on kulttuureja, joissa vieraat miehet ja naiset eivät kosketa toisiaan, tee miesten ja naisten ryhmät. Vältä joka tapauksessa liian intiimejä osia, kuten esim. nenä.

Yhteiskeskustelu:

  • Miltä tuntuu panna yhteen käsiä, peukaloita jne.
  • Onko helppo vai vaikea koskettaa toista ihmistä?