14. Miten sinä voit?

Vain Lukumatka jatkuu -oppimateriaalin käyttöön Miten sinä voit

Kappaleen aiheet käsittelevät terveydenhoitoa, sairauksia ja terveellistä ruokaa. Tietoiskuna voi lopuksi lukea vitamiineista. Terveyteen liittyvissä mittauksissa harjoitellaan lukusanoja ja matemaattisia taitoja.

Dialogimuotoinen teksti kertoo terveystarkastuksesta. Teksti ja tehtävät johdattelevat keskusteluun terveyskysymyksistä, kuten nukkumisesta, allergioista ja flunssan ehkäisystä. Lukuteksti on melko pitkä ja siinä on paljon uusia ja pitkiä sanoja. Opiskelu onkin hyvä aloittaa tutuista ja helpoimmista asioista.

Ehdotus käsittelyjärjestykseksi:

1. Mikä sairaus? sivu 129
2. Mikä oire ja sairaus kuuluvat yhteen? sivu130
3. Ruoka ja juoma sivut 133–135
4. Terveysmittaukset sivut 131–132
5. Teksti Miten sinä voit? sivut 127–128
6. Vitamiinit sivu 135

1. Mikä sairaus? sivulla 129.

Kuvan alapuolelle voi kirjoittaa, mitä hän sairastaa. Kannattaa opettaa myös koko lause ja kirjoittaa se vihkoon. Esim. Hänen selkä on kipeä. Naisella on korvatulehdus. Ranne on murtunut.

Keskustellaan kuvista: Miksi naisella on allergia? Miksi ranne on murtunut? Mitä hän tekee? (= mittaa verensokeria) jne.

2. Mikä oire ja sairaus kuuluvat yhteen? -tehtävän jälkeen keskustellaan sairauksista. Sivun 132 tehtävä on tarkoitettu suulliseen harjoitteluun.

Ennen näitä tehtäviä on hyvä varmistaa, että opiskelijat muistavat kehon osien nimet.

3. Ruoka ja juoma ovat tuttuja arjen asioita, joten niistä on helppo jatkaa.

Sivujen 133–135 aiheiden käsittelyjärjestys määräytyy ryhmän tason mukaan. Ruoka ja juoma – tehtävässä lokeroihin kirjoitettavat sanat voivat olla myös ruoka-aineita, esim. rasva, suola, sokeri.

4. Luokkaan voi suunnitella pienen ”terveysaseman”. Sinne tuodaan vaaka ja mittanauha, niin saadaan paino ja vyötärönympärys. Pituuden mittausta varten voi itse askarrella mittataulukon, joka kiinnitetään luokan seinään.

Lasketaan painoindeksi. Laskutapaan tutustutaan yhdessä, mutta indeksin voi laskea joko laskimella tai katsoa internetistä.

Jos opettajalla tai oppilaitoksessa on verenpainemittari, niin voidaan mitata opiskelijoiden verenpaine. Samalla saadaan pulssi. Tulokset kirjataan sivulla 132 olevaan terveystietolomakkeeseen. Oikealla oleviin tyhjiin sarakkeisiin voi kirjoittaa muita tietoja, esim. kehon lämpötilalukeman. Kehon lämpötila mitataan kuumemittarilla.

5. Lopuksi luetaan dialogiteksti ja vastataan kysymyksiin. Suurin osa sanoista on käsitelty jo edellä, joten teksti on helpompi ymmärtää.

Lisätehtäviä:

1) Kerätään uusia sanoja:

  • Lääkäreitä, esim. yleislääkäri, silmälääkäri, kirurgi…
  • Lääkärin työvälineitä/tarvikkeita, esim. stetoskooppi, suusuojus…
  • Verbejä, esim. mitata, rokottaa…
  • Rokotuksia, esim. MPR, hepatiitti…

2) Musiikkia/lauluja, esim. Fröbelin palikat: Pää, olkapää, polvet, varpaat tai Popsi, popsi porkkanaa