Kappaleen opiskelun voi aloittaa tutustumalla kuvitukseen. Teksti luetaan ja etsitään dialogissa mainitut henkilöt kuvista. Mietitään, ketkä puuttuvat kuvista, miksi puuttuvat ja milloin kuvat on otettu.
19. Olitko Suomessa vuonna 2010?
Kappaleen Olitko Suomessa vuonna 2010? teksti on laadittu haastattelumuotoon. Tekstissä seitsemän maahanmuuttajaa muistelee, mitä he tekivät vuonna 2010. Tehtävät ja dialogiteksti rakentuvat verbeihin ja niissä sivutaan jonkin verran harrastusteemaa. Tavoitteena on oppia imperfektin positiivinen muoto.
Sivulla 159 tutustutaan imperfektiin. Teoreettinen sääntö vokaalivaihteluineen on tarkoitettu edistyneille opiskelijoille. Imperfektistä on tärkeintä opettaa i-tunnus.
Tekstistä kannattaa etsiä ja alleviivata verbit. Jos opiskelijat huomaavat eron preesens-muotoon, niin opettaja pyytää heitä miettimään, mitä eroa sanoissa on. Opettaja voi kirjoittaa taululle verbien preesens- ja imperfektimuodot.
Harjoitukset on hyvä valita ryhmän tason mukaan tai eriyttäen ryhmän sisällä. Sivun 160–161 tehtävän pystyvät luultavasti kaikki tekemään. Samoin puheharjoituksen Kysy pariltasi sivulla 163.
Tehtävään Kirjoita mitä teit sivulla 162 löytyvät useimmat ratkaisut kielitietotaulukoista. Jos tehtävä on liian vaikea, opettaja voi kirjoittaa vastaukset taululle sekoitetussa järjestyksessä. Tällöin opiskelijat poimivat oikean verbin tai lauseen taululta.
Tehtävässä Kirjoita kaikki muodot sivulla 164 apuna voi käyttää verbejä istuin, menin, halusin, ostin, tein ja söin, joiden taivutusmuodot ovat sivulla 159.
Opettaja voi ohjeistaa: | asuin ⇒ katso verbi istuin | pesin ⇒ katso verbi menin |
heräsin ⇒ katso verbi halusin | soitin⇒ katso verbi ostin | |
luin ⇒ katso verbi tein | join ⇒ katso verbi söin |