Maailman kartalta voi katsoa, missä Kiina ja Iran sijaitsevat. Sitten voi tarkastella karttoja ja pohtia, minkä maan kartta on kyseessä ja mistä maista muut kuvat kertovat? Kuvien yhteyteen voi kirjoittaa sanoja ryhmän tarpeen mukaan. Lopuksi karttoja tutkitaan tarkemmin ja etsitään opiskelijan kotimaa kartalta.
22. Kumpi on parempi, kotimaa vai Suomi?
Tämä kappale sopii maantieteen ja yhteiskuntatiedon opetukseen. Tekstissä verrataan Suomea opiskelijoiden kotimaahan. Vertailukohteina ovat mm. maiden ikä, koko, asukasmäärä, säätila ja luonnon olosuhteet sekä yhteiskunnalliset asiat. Kielitietoasiana opiskellaan komparatiivin nominatiivimuoto.
Kappaleen käsittelyn voi aloittaa dialogin lukemisella. Jos ryhmästä löytyy kyseisestä maasta oleva opiskelija, hän voisi lukea omasta maastaan kertovan repliikin. Jotkut sanat saattavat vaatia tarkempaa selitystä.
Komparatiivi voidaan opiskella pelkästään toistolla ja kuvaesimerkkien avulla, mutta komparatiivin pääte -mpi on hyvä opettaa.
Katsotaan kuvia ja luetaan sivujen 187–188 olevat lauseet.
Verrataan kuvapareja: kuinka monta esinettä on, kun käytetään komparatiivia?
Mietitään, mitä sanaa käytetään komparatiivin jäljessä. Edistyneemmille opiskelijoille on tarkoitettu sivulla 189 oleva teoreettisempi osio.
Tekstistä voi etsiä kaikki komparatiivimuodot ja lisäksi hakea positiivimuodot sekä kuin-sanat.
Kerrataan adjektiiveja.
Sivun 185 tekstiin kuuluvan tehtävän voi tehdä, kun dialogi on luettu ja käsitelty tai sen jälkeen kun komparatiivi on opiskeltu. Tehtävässä kursivoiduista adjektiiveista muodostetaan komparatiivimuoto. Jokaiselle adjektiiville voidaan myös keksiä vastakohta.
Kun tehdään sivulla 186 oleva tehtävä Etsi 15 maata, voi samalla tutkia karttaa. Opiskelijoita ohjeistetaan, että osa maista on vaakasuoraan, osa pystysuoraan. Sanasokkelosta löytyvät maat voi etsiä kartalta.
Kuvatehtävään sivuilla 190–192 on itse keksittävä sopiva lause.
Sivun 193 tehtävän, jossa on Kumpi- kysymyksiä, voi tehdä ensin kirjallisesti ja sen jälkeen harjoitella kysymyksiä suullisesti parin kanssa. Voi keksiä myös lisää vastaavanlaisia kysymyksiä.
Tehtävän sisältöä voi laajentaa ja vastauksia etsiä internetistä:
- mikä on junan/lentokoneen nopeus?
- millaisia lämpötiloja on nyt Euroopassa/Afrikassa?
- kuinka paljon Porissa/Espoossa on asukkaita?
- kirjoitetaan jokin sana suomeksi ja opiskelijoiden omalla äidinkielellä (jos opiskelijat osaavat kirjoittaa äidinkieltään!)
- keskustellaan vuodenajoista
- keskustellaan mitä rahalla saa ja mitä terveys merkitsee?
Hintavertailutehtävään sivulla 194 löytyvät vastaukset Kerttu Cafén hinnastosta. Hinnaston tuotteita voi havainnollistaa kuvilla: pillimehu, marjapiirakka jne.
Yhtä – kuin -vertausta (viides ja kuudes lause) havainnollistetaan esimerkein: otetaan ensin kaksi samanpituista kynää ja sitten kaksi eripituista kynää jne.
Sivun 195 tehtävä on tarkoitettu puheharjoitukseksi, mutta toteutustavan voi valita ryhmän taitojen mukaan. Esimerkiksi yläkuvassa rakennus on korkeampi kuin alakuvassa, alakuvassa miehellä on pitempi parta kuin yläkuvassa.
Helpompana toteutuksena etsitään ja rastitetaan esimerkiksi kymmenen eroavaisuutta.
Lopuksi lauseet voi myös kirjoittaa taululle.