Sivu 226 | kuva 1: | Keskustellaan siitä, mikä juhla on kyseessä, mitä ihmiset tekevät, missä he ovat, miten he ovat pukeutuneet ja mitä heillä on mukana. Luetaan teksti. Opitaan, miten numeroilmaus 30.luetaan ja se voidaan kirjoittaa kirjaimin. |
kuva 2: | Luetaan lauseet ja mietitään kuka pojista on Timo, kuka on Samuli, kuka on Antti. Yhdistetään sanat ensimmäinen, toinen ja kolmas palkintokorokkeen numeroihin. Keskustellaan kuvasta. | |
kuva 3: | Luetaan repliikit, voidaan nimetä paikka, jossa mies ja nainen seisovat. Hissin kerrosnappuloiden viereen voidaan kirjoittaa numerot kuuteen. Pohditaan, mihin mies ja nainen ovat menossa ja mistä he puhuvat. | |
Sivu 227 | kuva 1: | Luetaan tekstiviesti. Selitetään, mitä sana tuparit merkitsee ja keskustellaan tupareista. Kerrataan, miten tekstiviestin voi aloittaa ja lopettaa (vrt. viesti sivulla 32). Opitaan järjestysluvun 27. lukeminen ja se voidaan kirjoittaa kirjaimin. |
kuva 2: | Luetaan miehen ja vaimon keskustelu hääpäivänä. arjoitellaan järjestyslukujen 18. ja 19. lukemista. Erityisesti on hyvä korostaa, että toista – loppuosa säilyy samana. Järjestysluvut kirjoitetaan kirjaimin. Voidaan keskustella hääpäivästä, sen merkityksestä eri kulttuureissa ja miten sitä eri maissa juhlitaan. | |
kuva 3: | Itsenäisyyspäivästä on edellä jo puhuttu paljon. Uusi tieto saattaa olla, milloin Suomi itsenäistyi. Järjestysluku kuudes kirjoitetaan kirjaimin. | |
kuva 4: | Ajanvaraustiedon lukemista kannattaa harjoitella paljon. Sana neljäs kirjoitetaan kirjaimin. Voidaan myös selittää, miksi kuukausi on partitiivimuodossa. Tietoa tarvitaan sivun 231 harjoituksessa. | |
kuva 5: | Laskujen tulkinta on usein vaikeaa. Laskusta etsitään eräpäivä 7.2. ja sana seitsemäs kirjoitetaan kirjaimin. Sana eräpäivä on hyvä selittää. Laskussa saattaa olla muutakin vaikeaselkoista informaatiota, jota käsitellään ryhmän tarpeen mukaan. |
26. Kuinka mones?
Kirjan viimeisessä kappaleessa opiskellaan järjestyslukuja, opitaan kysymys kuinka mones? ja tutustutaan vuosikalenteriin.
Todennäköisesti opiskelijat kiinnittävät ensiksi huomiota tekstin vieressä oleviin kuviin, joten kappaleen käsittely voidaankin aloittaa kuvia tarkastelemalla. Kuvien viereen voi kirjoittaa vieraat sanat.
Tekstissä mainitut järjestysluvut olisi hyvä kirjoittaa vihkoon systemaattisesti yhdestä kymmeneen sekä numeroin että kirjaimin. Opettaja voi myös antaa opiskelijoille valmiin monisteen, jossa on järjestysluvut 1–31. Siten pystytään harjoittelemaan päiväyksen kirjoittamista. Joka päivä kirjoitetaan taululle päiväys, esimerkiksi:
Tänään on 11.3.2015.
Aukeamasivuilla 228–229 on vuosikalenteri havainnollistamassa päiviä, viikkoja ja kuukausia sekä niiden määrää. Jokaisen viikon vasempaan reunaan on merkitty viikon numero. Viikkonumeron käyttöä ja merkitystä voisi opettaa.
Aukeaman henkilöiden kuvia voi käyttää suulliseen järjestyslukujen harjoitteluun, Monesko? (oikealla oleva nainen on ensimmäinen)
Esimerkkejä:
- Monesko jonossa on mies, jolla on punainen nenä?
- Monesko jonossa on kiharatukkainen poika?
- Monesko on nainen, joka työntää rattaita?
Sivun 230 harjoituksessa kerrataan viikonpäivät. Kun oikeat päivät on kirjoitettu, kerrotaan mitkä kaksi päivää jäi mainitsematta.
Kalenteria tarvitaan sivujen 230–231 harjoituksissa. Tehtävässä Katso kalenteria ja keskustele harjoitellaan kalenterin lukutaitoa. Tehtävä on suunniteltu puheharjoitukseksi, mutta sen voi tehdä myös kirjallisesti. Tehtävää voi jatkaa lisäkysymyksillä.
Viimeisessä tehtävässä sivulla 231 katsotaan kalenteria ja kirjoitetaan päivämäärät. Kysymysten juhlapäivät ovat kronologisesti oikeassa järjestyksessä, joten ne on helpompi löytää kalenterista.
Opettaja voi kertoa juhlapäivistä lisää ja mainita, että ne ovat liputuspäiviä.
Lisätehtäviä:
1) Opiskelijoita voi pyytää tuomaan omia ajanvarauslappusia kouluun. Harjoitellaan niissä olevien päivämäärien lukemista.
2) Opettaja ottaa mukaansa laskuja tai maksukehotteita. Harjoitellaan niissä olevien tietojen tulkintaa.