Postikortin asetteluihin kannattaa kiinnittää huomiota: nimi, osoite, päiväys, alku- ja lopputervehdykset. Tekstiviestin kirjoittamista voi harjoitella esimerkiksi lähettämällä sairauspoissaoloilmoitus opettajalle. Myös kirjekuoren nimi- ja osoiteasetteluja on hyvä tarkastella.
Sivun 37 tehtävää Muistatko värit? voi harjoitella myös suullisesti:
Minkä värinen on banaani/luumu/elefantti jne?
Suullista harjoittelua jatketaan sivun 38 tehtävässä Tee kysymyksiä.
Sivulla 39 on Suomen karttoja. Tehtävissä tutustutaan sääkarttoihin ja säämerkintöihin. Luokassa olevaa karttaa kannattaa hyödyntää näissäkin tehtävissä, esim. etsitään siitä tehtävän karttaan merkityt kaupungit sekä opiskelijoiden oma asuinpaikkakunta. Mietitään yhdessä, miksi toisessa kartassa numerot ovat punaisella värillä, toisessa sinisellä. Kerrotaan, millainen sää on eri kaupungeissa kesällä ja talvella. Säämerkkien selitykset ovat sivulla 38.
Tehtävä 2A sivulla 39 on sanelutehtävä. On hyvä selvittää etukäteen, millainen sää on Suomessa kyseisellä hetkellä. Opiskelijat kirjaavat tiedot karttaan sanelun mukaan. Sekä karttaan 2A ja 2B piirretään lämpötilojen lisäksi myös säämerkit. Jos karttaan 2B ei ole merkitty opiskelijoiden asuinpaikkaa, kirjoitetaan se oikeaan kohtaan ennen kuin tehtävää aletaan tehdä. Karttojen yhteyteen voi kirjoittaa päivämäärän.
Sivuilla 40–41 olevan tehtävän ensimmäiseen kysymykseen etsitään tiedot internetistä. Luokassa olisi hyvä olla lämpömittari, jossa on sekä Fahrenheit- että Celsiusasteikko. Verrataan asteikkoeroa, katsotaan luokan sisälämpötila (katso kysymykset 2 ja 3).
Lisätehtäviä:
- katsotaan säätiedot internetistä tai luetaan lehdestä
- leikellään lehdistä kuvia, liimataan niitä omaan karttaan/paperille ja suunnitellaan oma ihannesää
- verrataan digitaalisen mittarin ja elohopealämpömittarin näyttöä
- katsotaan, miten saunan lämpömittari on numeroitu