5. Paljonko maksaa?

Vain Lukumatka jatkuu -oppimateriaalin käyttöön Paljonko maksaa

Kappaleen aihe on ostoksilla käyminen. Sen yhteydessä kerrataan vaatesanastoa.
Toinen tärkeä teema on hinnat, maksaminen ja vaihtoraha.

Teksti on melko pitkä, joten sen voi käsitellä kahdessa osassa (katkaistaan myyjän repliikin jälkeen). Teksti on dialogimuotoinen ja sen lukemista on tarkoitus harjoitella parin kanssa tai kolmen hengen ryhmässä.

Kappale painottuu sanaston, lukusanojen ja matemaattisten taitojen opiskeluun eikä siinä ole uutta kielitietoasiaa. Muistutetaan partitiivin käytöstä lukusanojen jälkeen. Suuret lukusanat ovat usein vaikeita, joten ne on hyvä kerrata ennen laskutehtäviä.

Tehtäviä

Vain Lukumatka jatkuu -oppimateriaalin käyttöön Paljonko maksaa Tehtäviä

Tekstiin liittyvässä tehtävässä sivuilla 44–45 hinnat löytyvät suoraan tekstistä. Kuvalaatikkoihin on tarkoitus kirjoittaa vaatteen nimi ja sen alapuolelle hinta. Alimmaiseen sarakkeeseen lasketaan paljonko kaikki ostokset maksavat yhteensä.

Vaatteiden nimiä kerrataan sivuilla 46–47. Näitä kuvasivuja voi käyttää apuna, kun tehdään Puhutaan-tehtävää sivuilla 48–49. Tehtävä on puhumisen harjoitus eikä vastauksia tarvitse välttämättä kirjoittaa. Tehtävän jälkeen opiskelijat kertovat, mitä heillä on päällä tänään.

Sivulla 50 tehtävässä Paljonko maksaa yhteensä? opitaan yhteenlaskun periaate.

Siihen liittyvässä paritehtävässä (sivu 53) on kaksi mallikysymystä. Opiskelijat voivat esittää toisilleen lisää kysymyksiä. Tehtäviä ei tarvitse kirjoittaa. Mitä taitavampia opiskelijat ovat sitä useampien tuotteiden hinnat voi laskea yhteen.

Kuuntelutehtävän saneltavat hinnat sivulla 53 opettaja keksii itse. Jos ryhmän kielitaito on hyvä, tuotteiden hinnat voi sanella mielivaltaisessa järjestyksessä. Ensin on hyvä varmistaa, että kaikki kuvat ovat tuttuja.

Vähennyslaskua harjoitellaan sivujen 54–56 tehtävissä. Kun laskutehtävät on suoritettu, niitä harjoitellaan suullisesti joko parin kanssa tai opettajajohtoisesti ryhmässä. Kysymysten järjestystä kannattaa vaihtaa. Silloin on kuunneltava ja ymmärrettävä, mistä ostoksesta on kyse.

Lisätehtäviä:

  • Ostamisen ja maksamisen harjoittelu.
  • Luokkaan tuodaan vaatteita tai muuta tavaraa ja niihin kiinnitetään hintalaput.
  • Maksuvälineenä leikkirahaa. Harjoitellaan puhumista ostostilanteessa.
  • Leikkirahalla voi harjoitella laskutoimituksia, jos käteisen käyttö tuntuu vaikealta.