Kielitietoasiana opiskellaan ja kerrataan verbin preesenstaivutus. Uutena asiana tulee verbien astevaihtelu, jota voi opiskella sivujen 58–59 harjoituksen avulla. Opettaja voi laajentaa teemaa lisäesimerkeillä ja vokaalivaihteluun voi tutustua sivulla 113 esitetyn vokaaliharmoniakaavion avulla.
6. Mitä hän tekee?
Kappaleessa harjoitellaan verbien tunnistamista ja verbitaivutusta sekä opiskellaan uusia verbejä. Tekstissä on kuvattu Laurin päivä. Opiskelijat voivat kertoa omasta päivästään, mitä he tekevät päivän aikana.
Teksti voidaan myös muuttaa toiseen persoonamuotoon, jolloin saada hyvä verbitaivutusharjoitus. Opiskelija voi kertoa tekstin esimerkiksi minä- tai sinä- muodossa. Tämän voi tehdä joko suullisesti tai kirjallisesti.
Tekstistä voidaan hakea kaikki tekemistä ilmaisevat sanat ja alleviivata ne.
Kappaleen harjoituksena on mekaaninen verbitaivutustehtävä sekä muutama kysymys, johon vastataan kokonaisella lauseella.
Lisäharjoituksena voidaan käyttää verbikortteja, joiden avulla tehdään esimerkiksi pantomiimiharjoituksia. Yksi opiskelija esittää kortissa olevan tekemisen, ja muut yrittävät arvata, mitä hän tekee. Verbikortteihin voidaan yhdistää tekstikortit, jolloin opiskelijan on osattava yhdistää oikea kuva ja sana.
Verbikortteja voidaan myös kiinnittää taululle, ja opiskelijan on löydettävä kuullun perusteella oikea kortti. Opettaja voi sanoa yksittäisiä sanoja tai lauseita, joissa on useampi verbi.
Heikkotasoisen ryhmän kanssa sivun 60 kysymykset voidaan käsitellä vain suullisesti.
Verbitaivutusta voidaan tehdä myös ketjuharjoituksena. Esimerkiksi kolme opiskelijaa kerrallaan esittää yksikön verbitaivutuksen niin, että yksi opiskelija on minä, toinen on sinä ja kolmas on hän. Opettaja tai muut opiskelijat kertovat verbin, joka pitää taivuttaa.
Lisätehtävä:
Mikä sana ilmaisee tekemistä?