Tekstin yhteydessä sivuilla 66–71 on paljon kuvia, jotka on hyvä käydä keskustellen läpi ennen kuin aloitetaan tekstin lukeminen. Kuvien yhteyteen voi kirjoittaa uusia sanoja ja niistä voidaan keskustella.
8. Missä sinä asut?
Missä sinä asut? -kappaleen aiheet käsittelevät asumista, kotia ja sen ympäristöä. Teksti on dialogimuotoinen, joten se sopii hyvin lukuharjoitukseksi parin kanssa. Sanasto on tuttua, mikä helpottaa pitkän tekstin lukemista ja ymmärtämistä.
Tekstin voi tarvittaessa jakaa kahteen osaan: sivu 66 on ehjä asumista kuvaava kokonaisuus, teksti sivulla 67 liittyy hyvästelytilanteeseen.
Tämä kappale aloittaa laajan kokonaisuuden, jossa opiskellaan paikallissijat.
Missä- rakenne on helppo opettaa havainnollisesti. Esimerkiksi joitakin esineitä laitetaan a) pöydälle, tuolille, hyllylle, lattialle (= päällä) ja b) laukkuun, reppuun, koriin, rasiaan, taskuun (= sisällä) ja näistä esineistä tehdään missä-kysymyksiä. Inessiivin ja adessiivin eron voi selittää näillä esimerkeillä.
Missä-kysymykset ovat useimmille tuttuja, ja ne ovat tulleet esiin kirjallisestikin jo aikaisemmin. Kuvasivu 72 sekä tehtävä Missä ihmiset tai esineet ovat? havainnollistavat rakennetta, joten teoreettista osuutta ei ole syytä korostaa liikaa. Päätteen -lla/llä kohdalla on hyvä mainita, että merkityksen päällä lisäksi pääte ilmaisee ulkona olemista.
Inessiivin ja adessiivin opiskelun jälkeen tekstiä voi lukea uudelleen ja etsiä kaikki missä-muodot. Tässä yhteydessä voi ottaa esimerkkejä myös joistakin postpositioista.
Tekstin ymmärtämistä testataan sivujen 68–69 kysymyksillä. Kun tehtävä on tarkistettu, sitä voi harjoitella vielä lukemalla parin kanssa.
Sivujen 74–75 tehtävässä kannattaa muistuttaa, että opiskelija yliviivaa lokerosta käyttämänsä sanan.
Lisätehtävä:
Mikä ei kuulu merkitykseltään joukkoon missä? Tehtävän voi tehdä joko kuuntelu- tai lukutehtävänä.