Internet

Ratkaiseva uudistus 90-luvun alussa oli graafisen käyttöliittymän eli www-standardin luominen. Standardi helpotti netin käyttämistä huomattavasti, ja sen myötä Internet alkoi levitä ensin atk-harrastelijoiden piiriin ja myöhemmin yleiseen käyttöön.

Digitalisoitumisen ja verkottumisen myötä erillisten viestintävälineiden rajat ovat vähitellen häviämässä. Tällainen median yhdentymiskehitys eli mediakonvergenssi suosii alan yritystoiminnan keskittymistä suuriin yksiköihin, jotka toteuttavat esimerkiksi sanomalehti-, verkko- ja mobiiliuutisia. Sama uutisteksti versioidaan eri julkaisualustoille. Netti toimii toimittajille myös tiedonlähteenä eikä ainoastaan julkaisualustana.

Valtioiden väliset rajat hälvenevät verkkoympäristössä, kun julkaisu on saatavilla mistä päin maailmaa tahansa. Netin avulla pystyy tutustumaan vieraisiin kulttuureihin aivan eri tavalla kuin perinteisten viestintävälineiden aikakaudella. Aiemmin kansalaisten piti turvautua toimittajien välittämään informaatioon.

Netin sosiaalinen luonne

Internetistä löytyy sekä keskinäis- että joukkoviestintää ja lisäksi niiden sekamuotoja. Tämä on seikka, joka saattaa hämärtää käsitystä sitä, mitä netissä sopii julkaista ja kertoa itsestään. Vaikka monet blogit, kuvagalleriat ja foorumit eivät täytä lain tarkoittaman verkkojulkaisun kriteerejä, ne saattavat saada paljonkin julkisuutta verkon käyttäjien keskuudessa. Keskinäisviestintää netissä edustavat esimerkiksi pikaviestimet ja sähköposti.

Käyttäjiltä toisille käyttäjille suunnattuja palveluita kutsutaan sosiaaliseksi mediaksi ja yhteisöpalveluiksi. Olennaista niissä on käyttäjien viestintä suoraan toisille käyttäjille ja mahdollisuus myös saattaa omia esityksiä avoimeen verkkojulkisuuteen. Keskeistä Internetissä onkin käyttäjän roolin vahvistuminen verrattuna perinteisiin viestimiin. Kun tarvittavat ohjelmat ovat saatavilla, voi kuka tahansa ryhtyä tuottamaan omia esityksiään julkisesti esille suurillekin joukoille.

Sosiaalisen median muotoja:

  • Yhteisöportaali rakentaa yhteisöllisyyttä pääasiassa profiilisivujen, verkottumisen ja kommentointimahdollisuuksien kautta.
  • Blogit tuottavat yhteisöllisyyttä ja julkisuutta keskustelun ja kommentoinnin kautta.
  • Wikien eli käyttäjien muokkaamien tietosivustojen idea on tuottaa tietoa yhdessä eikä vain kommentoida: kuka tahansa sivuston käyttäjä voi lisätä tai poistaa tietoja ilman tunnusta, salasanaa tai kenenkään tarkistusta.
  • Pikaviestimet mahdollistavat käyttäjien keskinäisviestinnän online-tilassa paikasta riippumatta.