Mediaesitysten tulkintaa

Minkä tahansa mediaesityksen analyysissä ensimmäinen tehtävä on kohteen esitystapojen ja teemojen erittely, jonka aikana on hyvä tehdä muistiinpanoja. Tärkeää on kiinnittää huomiota esimerkiksi:

  • Miten kuvia, tekstiä ja ääntä käytetään esityksessä?
  • Mitä tarjotaan ensisijaisesti havainnoitavaksi?

Erittelyn tavat voivat olla luokittelua, laskemista tai tyypittelyä muodon ja rakenteen tasolla. Lisäksi kannattaa pohtia erilaisia esitystyylejä ja esimerkiksi vertauskuvia.

Seuraavaksi on tulkinnan vuoro. Tämä on analyysin tärkein osa, jossa pohditaan tarkemmin havaintojen merkityksiä, esimerkiksi:

  • Kenen näkökulma on esityksessä keskeisin?
  • Mikä on esityksen opetus? Miten se tulee esille?
  • Mitä esitys jättää kertomatta?

Edellä esitetyt kysymykset soveltuvat perustaksi minkä tahansa viestintävälineen tuotteen tai esityksen analysointiin. Tarkemmassa media- ja lajityyppikohtaisessa analyysissä kannattaa lisäksi ottaa huomioon viestimen erityisluonne.