Kuinka virtuaalifestari tehdään
Teksti: Heini Varjonen / IRC-Galleria
Yleisöjä osallistavat mainoskampanjat
IRC-Galleria oli sosiaalisen median palvelu, jota rahoitettiin sekä kuluttajamyynnillä että mainosmyynnillä. Mainoskampanjoissa IRC-Galleria teki uraauurtavaa kehitystyötä, ja osallistavat yhteisökampanjat tulivatkin osaksi Galtsun arkea jo vuonna 2006. Yhteisökampanjan ideana oli se, että mainostaja toi omaa tuotettaan esiin kohderyhmän ehdoilla. Kun kuluttaja sai itse jotain irti kampanjasta, hän sitoutui kampanjaan (ja sitä kautta mainostajaan, brändiin tai tuotteeseen) ihan eri tavalla. Kampanjoita oli monenlaisia: osa toteutettiin täysin IRC-Gallerian sisällä, joissain taas käytettiin lisäksi sisäänheittokanavana muita nettimedioita tai perinteisiä medioita. Joskus nettimainonta voi toimia tukiroolissa osana isompaa kampanjaa, joka toteutettiin pääosin esimerkiksi televisiossa tai radiossa.
Kuten muussakin markkinoinnissa, IRC-Galleriassakin tehdyssä kampanjassa oli aina asiakas (tai asiakasta edustava mediatoimisto) ja toteuttava taho (IRC-Galleria itse tai mainostoimisto), jotka lähtivät yhdessä suunnittelemaan, minkälaisella kampanjalla saataisiin asiakkaan tavoitteet täytettyä. Tässä esimerkissä sekä asiakkaana että toteuttajana toimimme me itse eli IRC-Galleria yhteistyössä Jurassic Rockin kanssa. Tavoitteena oli saada näkyvyyttä IRC-Gallerialle oikeassa elämässä siellä, missä ihmiset ovat, ja tarjota IRC-Galleriassa mielekästä sisältöä niille, jotka eivät ole paikan päällä festareilla.
Kampanjan suunnittelu
Ensimmäisen kerran IRC-Galleriassa näytettiin festarit suorana lähetyksenä vuonna 2009. Silloin Galtsun käyttäjät saivat seurata suoraa lähetystä mikkeliläisen Jurassic Rockin päälavalta. Kokemus oli upea niin Galtsun työntekijöiden, käyttäjien kuin festarien järjestäjienkin mielestä, joten sama konsepti päätettiin toteuttaa uudelleen kesällä 2010.
Kun virtuaalifestareita aletaan suunnitella, ensin mietitään kampanjan tavoitteet ja tehdään kampanjasuunnitelma eli runko kampanjan kulusta, sen eri elementeistä ja yhteistyöstä. Tällä kertaa pääsimme suunnittelussa vähän helpommalla kuin normaalisti. Edellisen vuoden kampanjan perusteella pystyimme jo suoraan sanomaan, millainen kampanjan tulisi olla. Sen pohjalta suunnittelimme yhdessä Jurassic Rockin kanssa, miltä kesän 2010 yhteistyö näyttää.
Yhteisön rakentaminen ja mainostus
Kesän 2010 kampanjassa pääjuttu oli Galtsun Jurassic Rock 2010 -yhteisö, jossa virtuaalifestarit pidettiin. Yhteisöön lähetettiin livekuvaa Jurassic Rockin kahdelta eri lavalta ja lisäksi yhteisössä pystyi chattailemaan reaaliaikaisesti muiden Galtsun käyttäjien kanssa.
Jurassic Rock 2010 -yhteisö, sen toiminnallisuudet ja bannerimainokset tehtiin IRC-Gallerian toimesta. Tässä vaiheessa piti varmistaa, että kaikki tarpeellinen on kasassa, esimerkiksi Jurassic Rockin logot ja materiaalit, jotta voimme niiden avulla tehdä oikeannäköisen kampanjayhteisön.
Yhteisön ulkoasun suunnittelee graafikko, ja toiminnallisuudet sen alle toteuttaa mainoskampanjoita tekevä koodaaja. Kun molemmat ovat valmiit, koodaaja yhdistää ne eli koostaa yhteisön. Kaikkiaan yhteisön tekoon kuluu aikaa muutamista päivistä viikkoon tai kahteen sen mukaan, kuinka paljon erilaisia osia yhteisössä on.
Tässä tapauksessa yhteisössä oli pääosassa keikka-aikataulu, lippuskaba, teaser-videon paikka ja livelähetyksen videon paikka; toiminnallisuuksia oli vähemmän kuin yhteisökampanjassa usein on.
Kun yhteisö- ja bannerimainokset ovat valmiita, itse kampanja voi alkaa. Jurassic Rock 2010 -kampanja alkoi jo 1,5 kuukautta ennen festareita kilpailulla, jossa osallistujat saattoivat voittaa lippuja festareille. Muutamaa viikkoa ennen festareita alkoi varsinainen livefestarien mainostus, joka jatkui läpi festarien. Yhteisöä mainostettiin IRC-Gallerian etusivulla, virallisesti muissa nettipalveluissa ja Jurassic Rockin toimesta heidän omassa promootiossaan.
Kuva ja ääni nettiin
Virtuaalifestareiden valmistelemisessa on erilaisia asioita, jotka tulee ottaa huomioon. Vaikka tekniikka kehittyy koko ajan, kaikkea ei ainakaan vielä kesällä 2010 ollut mahdollista automatisoida. Ensimmäisenä pitikin miettiä, kuka hoitaa kuvaamisen ja kuvan sekä äänen välittämisen nettiin.
Kuvauksen lupautui hoitamaan Mikkelin Ammattikorkeakoulu, joka hoiti kuvaamisen ansiokkaasti myös aiempana kesänä. Kuva ja ääni tuotiin nettiin Bambuser.com-palvelun välityksellä. Lisäksi artisteilta piti olla kuvaamiseen lupa, ja vielä Teostonkin kanssa tuli keskustella.
Koska kuva ja ääni eivät välity automaattisesti kamerasta nettiin, meidän tuli myös varmistaa, että meillä on sopivat välineet kuvan enkoodaamista varten. Enkoodaus puolestaan tapahtuu paikan päällä livestreamin ollessa käynnissä, eli jonkun pitää mennä paikan päälle huolehtimaan, että homma toimii. Niinpä sovimme, että galtsukonkarit jaffa & varzu matkaavat festareille huolehtimaan streamista.
Paikan päällä Jurassic Rockissa riitti tekemistä ja valvottavaa livelähetyksen osalta: stream-tekniikan pystyttämisessä menee aina hetki, ja sen jälkeen jonkun on syytä valvoa, että kaikki toimii. Kun bändit vaihtuvat lavalla, myös miksaus muuttuu ja ääni saattaa kuulostaa erilaiselta kotikatsomoon. Jos festarialueella olevassa nettiyhteydessä on häiriötä, katkeaa myös streamin lähetys. Livelähetys ei koskaan mene tasan niin kuin on suunniteltu, mutta ongelmatilanteista selviää neuvokkuudella ja huumorintajulla.
Päästiinkö tavoitteeseen?
Festareiden päätyttyä ja pölyn laskeuduttua on hyvä vielä käydä läpi, mitä on saatu aikaan: toteutuiko tavoite? Tässä tapauksessa toteutui, sillä livefestarit lähes kaksinkertaistivat festareiden kävijämäärän: Jurassic Rockissa oli paikan päällä 15 300 kävijää, ja paikan päällä olleiden lisäksi festarit näki IRC-Gallerian kautta yli 11 500 katsojaa. Nettikatsoja vietti livelähetyksen parissa keskimäärin huimat 42 minuuttia.