Rikas jokeri -harjoitus

Vain Miina ja Ville -oppimateriaalin käyttöön Rikas jokeri -harjoitus

Rikas jokeri on tuntiehdotus maailman rikkaimpien ja köyhimpien ihmismäärien hahmottamiseksi. Alla oleva harjoitus tulee mukauttaa oppilasmäärään ja oppilaiden ikään. Kun hyvinvoinnin jakautumista maailmassa havainnollistetaan, on muistettava, että prosentin käsite vaihdetaan esim. kuvaan. Jakautuma hahmotetaan esim. kaaviona taululla.

Tavoite: kokeilla miltä eriarvoisuus näyttää ja tuntuu, kun oppilaat jaetaan suhteessa maailman varallisuuden jakautumiseen 1 x 45 min

Tarvikkeet: kaksi korttipakkaa

Ohjeet: Tehtävä on suunniteltu 28 oppilaan ryhmälle. Mikäli oppilaita on enemmän tai vähemmän, miinusta ryhmästä yksi jokeriksi ja laske oppilasmäärästä seuraavat prosenttiosuudet: 15 %, 30 %, 35 % ja 20 %. Kerää kahdesta korttipakasta seuraavalla tavalla kortteja:

  • 1 jokeri – maailman rikkain
  • 4 herttaa (n. 15 % pakasta) – maailman korkeatuloiset
  • 8 pataa (n. 30 % pakasta) – maailman keskituloiset
  • 10 ruutua (n. 35 % pakasta) – maailman matalatuloiset
  • 5 ristiä (20 % pakasta) – äärimmäisessä köyhyydessä elävät

Pyydä jokaista oppilasta valitsemaan jokin maa korttipakasta: hertta, pata, risti tai ruutu. Anna viimeisenä valitsemaan tulleelle jokerikortti. Pyydä oppilaita sitten etsimään samaa maata oleva ryhmänsä. Jokeri jää yksin. Kerro, että kukin oppilas on nyt jakaantunut sattumanvaraisesti johonkin tiettyä varallisuutta edustavaan väestöryhmään.

11 ristiä ja 18 ruutua edustavat 55 % maailman ihmisistä. He ovat matalatuloisia. Ristit edustavat äärimmäisessä köyhyydessä eläviä. He elävät alle dollarilla päivässä. 15 pataa edustaa 30 % maailman ihmisistä. He ovat keskituloisia. 8 herttaa edustaa 15 % maailman ihmisistä. He ovat korkeatuloisia. Jokeri on maailman rikkain ihminen. Hän ansaitsee joka sekunti noin 1 400 euroa.

Jaa oppilaat istumaan luokkaan seuraavasti: Jokeri saa käydä opettajan tuoliin (tai mihin tahansa mahdollisimman mukavaan tuoliin muista erilleen) istumaan. Korkeatuloisia herttoja pyydetään istumaan eturiviin. Järjestä heille paljon tilaa, ja jos mahdollista, mukavat tuolit. Keskituloiset padat istuvat pöydillä keskellä luokkaa. Matalatuloiset ruudut istuvat luokan reunoilla lattialla. Äärimmäisessä köyhyydessä elävät ristit saavat huonoimman seisomapaikan luokan takaosasta, missä he eivät voi nojailla tai istuskella missään. Epätasa-arvoa voi konkretisoida myös muilla tavoin, kuten jakamalla jotakin muuta, esimerkiksi aikaa välitunnille (jokerille 30 min., äärimmäisessä köyhyydessä oleville 1 min. ja muille prosenttiosuudella jokin määrä siitä väliltä, tms.).

Miltä epäreilu jako tuntui? Mistä epätasa-arvo maailmassa johtuu ja miten sitä voitaisiin tasapuolistaa?