Ryhmässä

Teksti ja tehtävät virittävät pohtimaan ryhmän olemusta. Voidaan listata ryhmiä, joihin oppilaat ja opettaja kuuluvat. Niitä voidaan luokitella erilaisin kriteerein: vapaaehtoiset/pakolliset ryhmät, valitut/satunnaiset ryhmät, useimmille yhteiset ryhmät/yhden henkilön ryhmät. Mietitään ryhmiin kuulumisen etuja, vaatimuksia ja mahdollisia haittoja.

Teksti tuo esille ryhmiin liittyviä tapoja ja sääntöjä. Keskustelussa voidaan pohtia ryhmän luomia tunnesiteitä, jännitteitä, lojaliteettia jne. Voidaan pohtia positiivisen ryhmän ja negatiivisen klikin eroja. Ryhmien välisen kilpailun aiheuttamia negatiivisia ilmiöitä löytyy jalkapallohuliganismista välituntien kiusaajajengeihin.

Tehtävien tarkoituksena on luoda ryhmälle yhteisöllisyyttä lisääviä käytänteitä sekä vahvistaa yhteisten sääntöjen merkityksen ymmärtämistä.

Satu Honkala ja Ritva Tuominen