Arviointi

Arvioinnin tavoitteet opintojaksolla lukio-opinnoissa

Arviointi on sidoksissa opintojakson tavoitteisiin ja kulloiseenkin tilanteeseen.

Lukiokoulutuksessa arvioinnilla on kaksi keskeistä tehtävää: oppimisen tukeminen ja ohjaaminen sekä osaamiselle ja oppimiselle asetettujen tavoitteiden saavuttamisen näkyväksi tekeminen.

1) Oppimisen tukeminen ja ohjaaminen.

Tätä tehtävää toteuttaa opintojakson aikana annettava palaute, formatiivinen arviointi. Palautteella kuvataan opiskelijan edistymistä suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Se on tärkeä osa opiskelijan ja opettajan vuorovaikutusta. Opintojakson aikainen palaute sekä lukio-opintojen aikainen, opettajan tuella tehty itsearviointi ja vertaisarviointi auttavat opiskelijaa ymmärtämään omaa oppimistaan, tunnistamaan vahvuuksiaan, korjaamaan virheitään ja kehittämään työskentelyään niin, että oppimiselle asetetut tavoitteet voivat toteutua.

2) Osaamiselle ja oppimiselle asetettujen tavoitteiden saavuttamisen näkyväksi tekeminen.

Tätä tehtävää toteuttaa osaamisen ja opitun arviointi, summatiivinen arviointi. Osaamisen arviointi perustuu todennettuun näyttöön siitä, kuinka hyvin ja missä määrin opiskelija on saavuttanut opintojaksolle asetetut tavoitteet. Opintojakson arvosana määräytyy siihen liitettyjen tavoitteiden, keskeisten sisältöjen, määriteltyjen laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden sekä arviointiperusteiden mukaan. Sekä formatiiviseen että summatiiviseen arviointiin kuuluu opiskelijan työskentelyn arviointi, joka perustuu opintojaksolle määriteltyihin työskentelyn tavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen. Arvioinnin tulee olla monipuolista ja tarkoituksenmukaisin menetelmin toteutettua.

Opiskelijalla on oltava opintojakson aikana erilaisia mahdollisuuksia, tilaisuuksia ja tapoja osoittaa oppimistaan ja osaamistaan. Arvioinnilla saatu tieto auttaa opettajia suuntaamaan opetustaan opiskelijoiden tarpeiden mukaisesti.

Yleisten arviointiperusteiden lisäksi opintojakson tavoitteet ja arviointiperusteet on selvitettävä opiskelijalle opintojakson alussa, jolloin niistä keskustellaan opiskelijoiden kanssa ja tuetaan heidän opintojensa suunnittelua. Opiskelijan tulee saada tietää, mitä hänen on tarkoitus oppia ja miten hänen edistymistään arvioidaan. Arviointiperusteilla parannetaan arvioinnin läpinäkyvyyttä.

Arviointi käytettäessä e-oppimateriaalia lukion kotitalouden opintojakson suorituksena

E-oppimateriaaliin perustuvan lukion kotitalouden opintojakson arvioinnista vastaa suorituksen mahdollistava lukio. Suoritustavasta riippumatta opiskelijalla on oikeus opintojakson alkaessa saada tietoa opintojakson tavoitteista ja arviointiperusteista. Opiskelijan opiskelema opintojakso arvioidaan sen päätyttyä. Arvioinnin tehtävänä on antaa palautetta opiskelijalle tavoitteiden saavuttamisesta ja oppiaineen opiskelun etenemisestä. Arvioinnin tulee olla monipuolista ja perustua paitsi mahdollisiin kirjallisiin kokeisiin myös opintojen edistymisen jatkuvaan havainnointiin ja opiskelijan tietojen ja taitojen arviointiin. Myös opiskelijan oma itsearviointi voidaan ottaa huomioon käyttäen hyväksi muun muassa opintojakson arviointikeskusteluja.

Lukiodiplomiaineiden e-oppimateriaaliin perustuvan tai sitä hyödyntävän opintojakson arvioinnin perusteet päätetään ja esitellään oppilaitoksen opetussuunnitelmassa.

Koulutuksen järjestäjä päättää opintojakson kokonaisuuden toteuttamisesta, sen tavoitteista, sisällöstä ja arvioinnista. Arviointi suoritetaan suhteessa tavoitteisiin, tiedon hallintaan, työn kokonaisuuden rakenteeseen sekä ulko- ja kieliasuun, jäsentelyyn, lähteiden käyttöön sekä opiskelijan itsearviointiin ja kriittiseen pohdintaan. Kotitalouden opintojakson arvioinnin tukena ovat oppimispäiväkirja ja portfolio. Arvioinnissa ja palautteenannossa huomio kiinnitetään oppimäärän asiasisällön ja keskeisten käsitteiden hallintaan sekä opiskelijan valmiuteen ilmaista osaamisensa jäsentyneesti sekä arvioida ja tulkita kuluttajayhteiskunnan ilmiöitä ja eri tavoin esitettyä informaatiota perustellusti kannanottoineen ja oivalluksineen. Osaamista arvioidaan opintojakson yhteydessä monipuolisia arviointimenetelmiä käyttäen. Arvosanan määräytymisestä päättää opintojakson suorittamisen mahdollistava oppilaitos.

Hyväksyttävään suoritukseen vaadittavista oppimistehtävien määrästä päättää opintojakson suorittamisen mahdollistava oppilaitos. Laskennallisesti hyväksyttävään suoritukseen vaaditaan vähintään 15 oppimistehtävän suorittaminen. Näistä 10 on kaikille yhteisistä tehtävistä ja 5 vapaavalintaisten tehtävien ryhmästä valikoituja.