Tavoitteet ja ohjeet
Tavoitteet
Lukion kotitalouden opiskeluun tarkoitettu e-oppimateriaali kattaa laajuudeltaan kaksi opintopistettä, noin 38 tuntia. Opintokokonaisuus syntyy, kun opiskelija suorittaa vähintään viisitoista tehtävää, joista kymmenen on tarkoitettu kaikille yhteisiksi. Opiskelija valitsee kaikille yhteisten tehtävien lisäksi viisi valinnaista tehtävää omien oppimistavoitteiden suuntaisesti. Kuluttajaosaamisen osuus suoritetaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston KKV Kampuksella, joka on Moodle-pohjainen oppimisalusta, jonka Ostajan askeleet -perus- ja jatkokurssit ovat tarkoitettu kuluttajataitojen itseopiskeluun.
Tarkoituksena on opiskella aineistoa käyttäen arkielämässä tarvittavia tietoja ja taitoja, joita tarvitaan kuluttajakompetenssin syntymiseen. Tavoitteena on myös kannustaa opiskelijaa tutustumaan verkossa olevaan aineistoon sekä arvioimaan verkkomateriaalin luotettavuutta. Materiaalin tavoitteena on antaa opiskelijalle mahdollisuus valita itseä kiinnostavia aiheita sekä soveltaa ja yhdistellä valitsemaansa materiaalia itselleen asettamien oppimistavoitteiden saavuttamiseksi.
E-oppimateriaalin tavoitteena on tukea kotitalouden lukiodiplomin suorittamista. Lukiodiplomin suorittamisen järjestäminen on lukiolle vapaaehtoista, samoin kuin osallistuminen on opiskelijalle vapaaehtoista. Tämän oppimateriaali tukee osaltaan myös digitaalisen osaamisen vahvistamista osana akateemisia työtaitoja. Opiskelija saa osana kotitalouden kuluttaja- ja talousosaamisen sisältöjen hallintaa mahdollisuuksia ratkoa ongelmia, kehittää kriittistä ajattelua ja tiedonhallinnan taitoja digitaalisissa ympäristöissä.
Kotitalouden maailmaa tutkitaan pohtimalla omaa kuluttajakäyttäytymistä ja kuluttajuutta. Aineiston laatimisen lähtökohtana on ollut se, että ihminen menestyy, kun hänellä on tunne ja kokemus elämänsä ja arkensa hallinnasta, tietoa siihen vaikuttavista tekijöistä sekä valmiuksia elinikäiseen oppimiseen.
Minun kotini –kotitalouden e-oppimateriaali perustuu kuluttajataitojen osalta Kilpailu- ja kuluttajaviraston KKV Kampukseen ja sen taustalla olevaan ostopolun pedagogiseen malliin. Ostopolun avulla oivalletaan vaiheittain yrityksen ja kuluttajan väliseen kuluttajansuojaan liittyvät velvoitteet tuotteiden ja palveluiden koko elinkaaren ajalta, joista kuluttajan on tärkeää olla tietoinen
KKV Kampuksen harjoitusten avulla kulutusilmiöitä tarkastellaan opiskelijoille tutun toimintaympäristön kautta. Älylaitteet, suoratoistopalvelut, mopot/mopoautot, verkko-ostaminen, pelit ovat tai ovat olleet osa monen opiskelijan arkea ja siksi kulutusilmiöitä voi lähestyä niiden avulla. Koti on keskeinen kulutusympäristö ja siellä toteutuvat lähes kaikki kulutukseen liittyvät lainalaisuudet.
Kokonaisuuden suorittaminen osana lukion kotitalousopetusta on osa kestävään tulevaisuuteen tähtäävää yhteiskunnallista sivistystehtävää. Opiskelija pohtii ja arvioi omaa toimintaansa ja käsitystään kotitaloudesta kestävän kehityksen neljän ulottuvuuden eli taloudellisen-, sosiaalisen-, kulttuurisen- ja ekologisen kestävyyden näkökulmasta.
Tässä kotitalouden e-oppimateriaalissa kuluttajaosaamisella tarkoitetaan arjenhallinnan taitojen omaksumista osana elämänhallintaa sekä kykyä arkisen elämänpiirin ja sen ilmiöiden arviointiin. Tavoitteena on sellaisten arjen taitojen oppiminen, joilla on merkitystä omassa elämässä menestymisessä ja globaalin yhteiskunnan aktiivisena jäsenenä toimimisessa. Kotitalouden arki ja arjen taitojen oppiminen tähtäävät kestävään kulutukseen ja omassa elämässä menestymiseen.
Ohjeet
Minun kotini -e-oppimateriaalia voi käyttää kokonaisuudessaan itseohjautuvaan tai opettajan ohjauksessa tapahtuvaan verkko-opiskeluun osana kuluttajakompetenssien oppimista.
Tehtävät ohjaavat tiedon hankintaan, käsittelyyn sekä synteesien ja johtopäätösten tekemiseen; uuden tiedon tuottamiseen ja ajattelun kehittämiseen. Niissä tehtävissä, joissa ei ole määritelty toteutustapaa, opiskelija voi valita itselleen parhaiten sopivan toteutuksen.
Opiskelijan tuotosportfolio voi sisältää tiedon ja prosessien esittämiseksi tekstiä, kuvia (valokuva, piirros), taulukoita, esitysgrafiikkaa, liikkuvaa kuvaa, äänitiedostoja jne.