Tee suunnitelma kotiisi (vieressä oleva pohjapiirros). Tee luettelo tarvikkeista (tuotteet ja palvelut), joita pidät tarpeellisina kodin perustamisessa, sekä niiden hinnoista ja hankintapaikoista.
Luettelo hankintapaikkoineen ja -hintoineen kirjataan taulukkoon.
Kirjoita kuvaus itsestäsi kuluttajana. Pohdi kirjoituksessa, millainen kuluttaja olet ja miten se vaikuttaa kotitalouteesi. Apuna voit käyttää alla lueteltuja kysymyksiä. Otsikoi teksti siten, että se kuvaa sinua kuluttajana.
Mitä asioita arvostat?
Mistä ja keneltä olet oppinut kulutustapasi?
Mitä kuluttamiseen liittyviä periaatteita tai ohjenuoria sinulla on?
Miten kuluttamisesi on muuttunut, kun olet kasvanut?
Voiko kuluttamalla mielestäsi vaikuttaa? Entä oletko sinä pyrkinyt vaikuttamaan johonkin kuluttamiseen liittyvään epäkohtaan? Jos olet, niin miten ja miksi?
Kirjoita essee otsikolla osaava ostaja. Millaisia asioita omalla ostopolulla on osattava, jotta selviää vastuullisena kuluttajana? Voit hyödyntää alla olevia apukysymyksiä kirjoituksessa.
Mitä kuluttajansuoja tarkoittaa?
Miksi kuluttajansuojaa tarvitaan?
Millaista kaupankäynti olisi ilman kuluttajansuojaa?
Mikä on viimeisin isompi asia, minkä olet ostanut?
Mistä tarve tai toive sen hankkimiseksi tuli?
Mistä sait tietoa tuotteesta?
Vertailitko hintoja (jos vertailit, niin missä)?
Oliko sinulla omaa rahaa ostoksesi hankintaan?
Paljonko olit ajatellut käyttää rahaa ostokseesi?
Jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa ympäristöönsä vastuullisilla valinnoilla jokapäiväisessä toiminnassaan. Tekomme vaikuttavat ympäristömme tilaan suoraan tai välillisesti, ne voivat kohdistua joko ekologiseen, sosiokulttuuriseen, eettiseen tai esteettiseen ympäristöön. Valintojemme vaikutukset voivat näkyä heti tai vähitellen – kodissa, lähiympäristössä tai maailmanlaajuisesti. Pienet muutokset käyttäytymisessämme ovat jo muutosta parempaan.
Pohdi, miten itse voit vaikuttaa valinnoillasi ja toiminnallasi ekologisempiin valintoihin omassa arjessasi päivittäin kotona, kaupassa, liikenteessä ja vapaa-aikanasi. Laadi top 10 -lista valinnoistasi ja perustele valintasi.
Haluaisit valmistaa kotiisi jotain pientä ja edullista, mutta mistä ideoita? Tutustu YouTuben valikoimaan erilaisista pienistä ja edullisista vinkeistä kotiin.
Haastattele isovanhempia tai muuta tuttua ikäihmistä. Pyydä haastateltavia kertomaan omasta elämästään, kun he olivat sinun ikäisiä. Voit omien haastattelukysymysten lisäksi hyödyntää alla olevia apukysymyksiä:
Mitä he tekivät iltaisin koulun jälkeen?
Mitä he harrastivat?
Millaisia kaupat olivat ja miten siellä tehtiin ostokset?
Millaisia mainoksia he muistavat?
Mistä he saivat nuorena rahaa ostamiseen?
Millä he maksoivat ostoksensa?
Mitä tavaroita haastateltavat omistivat nuorena ja mitä palveluita he käyttivät?
Kirjoita muistiin haastateltavien nuoruudestaan kertomia asioita. Haastattelu voidaan myös videoida, jos siihen on mahdollisuus. Tee lopuksi koonti millaista elämä ja kulutus on ennen ollut ja miten se on muuttunut nykypäivään verrattuna.
Netti on pullollaan vaikeasti tunnistettavaa kaupallista sisältöä ja joskus on vaikeaa huomata, missä kaikkialla kaupallinen sisältö voi tulla meitä vastaan. Tutki sometilejä (blogeista, YouTube-kanavista, Instagramista, jne.) ja tarkastele, millaista sisältöä niissä on ja sisältävätkö tilit kaupallista mainontaa?
Laadi esim. essee, sarjakuva tai kuvaa video, jossa pohdit alla olevia kysymyksiä:
Miltä tuntuu olla kaupallisten viestien kohteena?
Mitä hyvää tai pahaa siinä on?
Mikä taho on kaupallisten viestien lähettäjä?
Millaiset mainokset on helppo tunnistaa mainoksiksi, millaiset ei?
Ovatko ad blockerit eli mainonnan esto-ohjelmat tuttuja?
Milloin saatan itse toimia kaupallisten viestien välittäjänä? Esimerkiksi tägätessäni kuvaani tuotemerkkejä tai yritysten nimiä.
Valitse kuvitteellinen tuote tai palvelu (esimerkiksi vaate, kengät, elokuvalippu, juliste), jonka voi ostaa verkkokaupasta. Etsi verkosta mainoksia, jotka liittyvät tuotteeseen tai palveluun. Pohdi ja kirjoita vastaukset alla oleviin kysymyksiin:
Miksi kiinnostuit tuotteesta tai palvelusta?
Mistä tunnistat viestinnän mainonnaksi?
Mikä mainoksessa herättää kiinnostuksen?
Onko mainoksessa sanoja ja asioita, jotka ovat kiinnostavia tai vieraita? Mitä ne tarkoittavat?
Mitä teknisiä tietoja löydät, jotka koskevat itse tuotetta tai palvelua?
Mitä ostosopimuksiin liittyviä asioita löydät?
Mitä hinnoittelusta kerrotaan?
Onko samaa tuotetta mainostettu useassa mediassa – missä, millä hinnalla?
Mitä toimitustavoista kerrotaan?
Puuttuuko mainoksista jotain tietoa? Mitä?
Perustele, miksi ostaisit juuri sen mainoksen mainostaman tuotteen?
Tutustu erilaisiin somepostauksiin kotitalouteen liittyviin (kiinnitä huomiota erityisesti ruoka, ravitsemus, puhtaus, sisustaminen, terveys, kodin elektroniikka ja palvelut) esimerkiksi vlogeissa, blogeissa ja eri somekanavilla, joita seuraat. Selvitä ja vastaa kysymyksiin:
Mitä tarkoitetaan vaikuttajamarkkinoinnilla ja vertaismarkkinoinnilla?
Millaista mainontaa somepostauksissa julkaistaan?
Miten vaikuttajamarkkinoinnissa merkitään mainokset ja miksi mainoksista pitää ilmoittaa lukijalle?
Miten kuvailisit valitsemasi somekanavan, blogin tai vlogin kohderyhmää mainonnan perusteella?
Miten erilaiset tuotteet päätyvät blogeihin ja niiden mainoksiin?
Mikä tekee lehti-, some- tai tv-mainoksesta luotettavan?
Mistä tunnistat blogeissa olevan verkkomainonnan?
Miksi blogeista on tullut verkkokaupan välineitä?
Miksi yritykset tekevät yhteistyötä tai sponsoroivat bloggareita?
Ketkä hyötyvät blogeissa olevista mainoksista tai tuotteiden esittelyistä?
Miten bloggarit seuraavat sivuilla kävijöitä? Miten henkilötietoja kerätään?
Jos huomaat, että vlogeissa tai blogeissa on julkaistu virheellistä tietoa tai väärinkäytöksiä, kenelle asiasta tulee ilmoittaa ja miten?
Miten otat ystäväsi huomioon, kun jaat itse kaupallista sisältöä?
Mitä on piilomainonta? Missä piilomainontaa esiintyy?
Lue blogikirjoitus ja kirjoita essee aiheesta: mitä palveluhävikki on ja milloin sitä syntyy? Mitä palveluja kodeissa käytetään? Jaottele ne kotitalouden toimintojen mukaisesti ruokaan, puhtauteen, viihtymiseen, asiointiin ja raha-asioiden hoitamiseen. Voit pohtia kirjoituksessa omia tilauksia ja sopimuksia (esim. suoratoistopalvelut jne), niiden kestoa, käyttöä ja päättämistä.
Pohdi myös kirjoituksessa, miten ja milloin voi irrottautua palvelusopimuksesta? Tällä on merkitystä erityisesti, kun tulot ovat pienet ja epäsäännölliset.
Hyvä ja terveellinen aamupala antaa positiivisen terveellisen lähdön päivääsi. Aamupalan tarkoituksena on jakaa päivän energiamäärä useammalle aterialle. Jos aamupala jää väliin, voi lounaalla olla hillitön nälkä ja tulee syötyä enemmän kuin tarpeeksi. Terveellisen aamupalan tulisi sisältää täysjyväviljaa, maitotaloustuotteita, kasviksia ja hedelmiä tai marjoja.
Pakkausmerkintöjä lukemalla ja tuotteita vertaamalla voi tutkia oleelliset ravintoaineet käyttämistäsi tuotteista. Vinkkejä parempiin vaihtoehtoihin saat mm. monissa pakkauksissa olevasta GDA – viitteellinen päiväsaanti -merkinnöistä.
A) Suunnittele kaksi erilaista aamupalaa ja toteuttaa niistä toinen sekä perustele valintasi huomioiden suomalaisia ravintosuosituksia.
Valokuvaa aamiaisesi ja laadi työselostus/raportti.
B) Tutki ruoka- tai terveystuotteiden mainoksia ja tuotepakkausten informaatiota sekä arvioi pakkausten ravintosisältöä. Tutustu suomalaisiin ravintosuosituksiin. Millaisen mielikuvan terveellisestä aamupalasta mainostajat haluavat luoda ihmisille, ja toteutuvatko niissä ravintosuositukset?
Lähiruualle ei ole vain yhtä määritelmää, vaan se tarkoittaa yhteydestä riippuen eri asioita. Lähiruokaa kuitenkin tuotetaan, jalostetaan, mainostetaan ja kulutetaan paikallisesti. Lähiruoka määritellään siis ruoantuotantona ja -kulutuksena, joka käyttää oman alueen raaka-aineita ja tuotantopanoksia. Lähiruokaa kulutetaan omalla talousalueella ravintoloiden, koulujen ym. kaupunkien tai kuntien ruokapalvelujen tuottamisessa, vähittäiskaupan tai suoramyynnin välityksellä.
Maaseudun suoramyyntitilat ovat maaseudun asukkaiden läheisyydessä, mutta miten kaupunkilainen voi hankkia lähiruokaa?
Pohdi, miten voisit hankkia ja käyttää raaka-aineita, jotka on tuotettu mahdollisimman lähellä asuinpaikkaasi.
Ota selvää lähialueesi tuottajista ja palveluista, joista voi hankkia lähiruokaa, ja selvitä, käytetäänkö oppilaitoksessasi lähiruokaa.
Haluat vaikuttaa oppilaitoksesi ruokailuun. Tee aloite kuntasi päättäjille lähiruoan suosimisesta oppilaitoksessasi.
Tee lyhyt ja ytimekäs aloite kuntasi päättäjille (esim. koulutuslautakunnalle) siitä, miksi haluaisit lähiruokaa koulullesi. Ota selvää alueella olevista tuottajista, joilta kunta voisi hankkia raaka-aineita. Perustele aloitteesi.
Tupaantuliaisia eli ”tupareita” pidetään yleensä, kun on muutettu uuteen asuntoon. Alkujaan tupaantuliaisia pidettiin kodin siunaamiseksi. Kodin siunaamisessa kiitetään kodista, pyydetään siunausta sen asukkaille ja toivotaan, että kodissa vallitsisi rakkaus. Ennen tupaantuliaisten yhteydessä tehtiin ns. tupatarkastus. Tupatarkastuksessa vieraille esiteltiin koko talo: komerot, saunat ym. Esittelyn jälkeen alkoi vieraiden viihdyttäminen. Ennen vieraat toivatkin tupaantuliaislahjaksi leivän ja suolaa, jolla toivotettiin isäntäväelle onnea ja haluttiin varmistaa, että leipää riittää uudessa kodissa. Toinen onnea tuova lahja oli hevosenkenkä, joka asetettiin uuden kodin ulko-oven yläpuolelle, suuaukko ylöspäin, ettei hyvä onni valuisi pois.
Olet muuttanut uuteen kotiin ja haluat esitellä uutta kotiasi kavereillesi. Haluat järjestää tupaantuliaiset ja samalla tutustua naapureihisi.
A) Suunnittele tupaantuliaiset. Suunnittelussa tulee huomioida seuraavaa:
Laadi budjetti: paljonko sinulla on rahaa käytettävissä juhlien järjestämiseen? Budjetti määrittelee juhliesi vierasmäärän, tarjottavat, juomat ym. kattaukseen ja koristeluun kuluvan rahan.
Mieti millaiset juhlat haluat järjestää. Valitse juhlillesi aihe, esimerkiksi elokuvailta tai rennot illanistujaiset. Haluatko juhliisi ohjelmaa, pelejä tai jotain muuta vastaavaa? Mistä hankit pelit ym., ja mitä ne mahdollisesti maksavat?
Laadi kaikista asioista lista, ettet unohda mitään. Vedä viiva yli, kun asia on hoidettu.
Laadi menu ja muista huomioida allergiat ja erityisruokavaliot. Suunnittele valmisteluille aikataulu.
Laadi ostoslista ja varmista, ettei mitään unohdu. Jos jotain raaka-ainetta ei saa, mieti, voisiko sen korvata toisella tai edullisemmalla vaihtoehdolla. Muista myös lautasliinat, kynttilät ja muut mahdolliset koristeet.
Valmista kutsukortit: kutsujen aihe, aika, paikka (osoite), pukukoodi ja ruoka-allergioista ilmoittaminen sekä vastauspyyntö.
Toteutustapa vapaa.
B) Toteuta tupaantuliaiset. Toteutustapa on vapaa ja voi olla esim. kuvakirja.
Hahmottele yksinkertaiset piirustukset/miellekartat kahdesta eri elämäntilanteessa olevasta nuoresta sekä heidän kuukausituloistaan ja -menoistaan. Huomioi, että kokonaiskuva syntyy pienistä osista.
Piirustukset kahden nuoren elämäntilanteesta, tulot ja menot mukaan lukien:
Huoltajien kanssa asuva X (keksi nimi)
Juuri omilleen muuttanut X (keksi nimi)
Kustannusten laatimisessa tulee ottaa huomioon mm. seuraavia asioita:
Tulot: palkka, viikkorahat, kirpparitulot, synttärilahjarahat, muut mahdolliset tulonlähteet
Menot: harrastukset, kuukausimaksut, puhelinkustannukset, kahvilakäynnit, vaatteet (vaatekerran kuukausikulut, kun ajattelee ostohintaa ja aikaa, jonka se keskimäärin on käytössä), kosmetiikka, viihdepalvelut, ruokaostokset, mahdolliset suuremmat hankinnat
Säästöt: esim. kesätyö -pohdintaa, kannattaako säästöjä käyttää
Huom! Omaan asuntoon muuttaneen nuoren kohdalla tulee lisäksi pohtia seuraavia: vuokra, sähkö, vesi, vakuutukset, tuet.
Mieti taloutta kestävästi ja huolehdi sovituista vastuista. Hahmotelmassa on hyvä ottaa huomioon:
Tulojen ja menojen kuukausivaihtelut
Aikaisemmin kertyneet luottokorttiostot sekä maksamattomat laskut, jotka vaikuttavat osaltaan tämän hetkiseen maksukykyyn.
Mitä työpaikka mahdollistaa (onko kyseessä kausiluonteinen esim. marjanpoiminta vai pysyvä työpaikka)?
Mistä kaikesta voi tinkiä ja miten, mikä on välttämätöntä?
Mitä muita yllättäviä kustannuksia saattaa tulla eteen, jolloin olisi hyvä olla rahaa säästössä?
Pohdi syntyvää kierrettä, jos maksettavana on useampi lasku eikä rahaa ole riittävästi. Säännöllisiä maksuja ovat esimerkiksi vuokra, kännykkälasku, vesilasku ja sähkölasku.
Täysi-ikäinen voi hankkia älypuhelimellaan esimerkiksi pikalainaa. Selvitä ja kirjoita vastaukset:
Mikä on pikalaina?
Kuinka korkea korko pikalainalla on?
Mikä voi olla vaarana pikalainan käyttöönotossa ja saatavuudessa?
Pikalaina on usein lyhyet takaisinmaksuaikataulut. Mitä voi tapahtua, jos pikalaina ei pysty maksamaan aikataulun mukaisesti takaisin?
Tehtävässä tutustutaan suoratoistopalvelujen maailmaan. Ota selvää, kuinka suoratoistopalvelun kuten äänikirjapalvelun tilaamisen voi peruuttaa ja kuinka erilaisiin suoratoistopalveluihin meneviä kuluja voidaan arvioida.
Selvitä esimerkiksi huoltajan tai vanhemman sisaruksen kanssa vastaukset seuraaviin kysymyksiin. Kirjaa vastaukset ylös:
Minkälaisia suoratoistopalveluita kotitaloudessanne on käytössä? Ja kuinka monta?
Kuinka paljon kaikki käytössä olevat suoratoistopalvelut maksavat yhteensä kuukaudessa?
Miten tilaukset voidaan irtisanoa?
Löytyykö joukosta käyttämättömiä suoratoistopalveluita, jotka aiheuttavat palveluhävikkiä?
Huomioon otettavia seikkoja:
Useasti suoratoistopalveluiden irtisanominen on tehty haastavaksi, eikä tilausta voi irtisanoa esimerkiksi suoratoistopalvelun applikaatiossa, vaan kuluttajan on hoksattava irtisanoa tilaus selaimen kautta.
Pienistäkin kuukausimaksuista kertyy kokonaisuutena yllättävän suuria summia. Rahantaju saattaa helposti hämärtyä, kun eri suoratoistopalveluista veloitettavat summat eivät ole konkreettisesti havaittavissa.
Palveluhävikkiä saattaa syntyä helposti, kun käyttämättömiä palveluita maksetaan huomaamatta useita kuukausia.
Pidä kahden viikon ajan kotitalouden kulutusympäristön havaintopäiväkirjaa. Tuotoksesi voi olla digitaalinen tai kirjallinen, tärkeintä on kirjata kulutukseen liittyvät havainnot, arvioida ja käsitteellistää niitä. Lopuksi sijoita havaintosi viidelle ostopolun askeleelle, älä unohda pohtia niitä myös kestävän tulevaisuuden näkökulmasta.
Laadi suunnitelmia tuoreista tai tulevista hankinnoistasi. Mieti, mitä tietoja tarvitset tuotteesta tai palvelusta, miten hankinta etenee ja mitä vaihtoehtoja siinä on. Kirjoita essee, jossa pohdit seuraavia vaiheita ja kysymyksiä:
1. Ennen valintaa
Tarvitsenko tämän tavaran tai palvelun todella?
Mitä etuja voisi olla, jos tavaran ostamisen sijaan käyttää palvelua, vuokraa tai käyttää?
Mitä on otettava huomioon, jos hankkii tuotteita tai palveluita muualta kuin yrityksestä?
Voisinko ostamisen sijasta tehdä itse?
Tavaroista on saatavissa useimmiten erilaisia vaihtoehtoja. Mikä niistä on laadultaan parasta?
Mikä haittaa vähiten ympäristöä, kun huomioidaan valmistus, käyttö ja hävitys?
2. Kun omistan ja käytän tavaraa tai palvelua
Kuinka voin hoitaa ja säilyttää sitä niin, että se kestää mahdollisimman kauan?
Miten voin lopettaa palvelun sopimuksen?
Mitä käyttäminen maksaa?
Miten voin korjata sen, jos se menee rikki?
Mitä teen, jos tilaamani palvelun sisältö muuttuu?