A
A-kirjain
(kirjan sivuilla 6-9)
A-vokaalia äännettäessä huulet ovat avoinna. A on helppo tuottaa äänteenä ja tunnistaa kuuntelemalla. Peilin avulla voi tarkkailla suun asentoa äännettäessä. Alusta asti on tärkeää oppia lyhyen (a) ja pitkän (aa) vokaalin ero. Havainnollista tätä käsillä: kämmenet lähekkäin lyhyt a, levitä käsiä erilleen, pitkä aa.
Tehtäviä a-äänteestä:
- Kuuluuko sanan alussa a-äänne?
Nosta käsi ylös, jos kuuluu.
1. o-me-na | 2. au-to | 3. a-vain | 4. i-sä | jne. |
- Kuuluuko sanan lopussa a-äänne?
1. vihre-ä | 2. ruske-a | 3. oranssi | 4. musta | jne. |
- Kuuluuko sanan alussa a vai aa?
Vastaus voidaan näyttää kirjainkorteilla tai käsillä näyttämällä.
1. aa-mu | 2. a-nanas | 3. a-sunto | 4. aa-si | jne. |
- Näytä a- ja aa-lappuja mielivaltaisessa järjestyksessä. Oppilaat lukevat äänteen yhdessä ääneen.
- Lisää / poista a. Käytä tuttuja sanoja, kuten oppilaiden nimiä.
- ”Avaa aapinen” suullisena harjoituksena. Avatkaa kirja ja sanokaa samalla avaa.
- Sana ja sen tutkiminen. Kirjoita oppilaiden tuottamia sanoja tauluun. Tutkikaa kuinka monta a-äännettä löytyy.
Tavupalkkien lukeminen. (Huomaa erilaiset a:t.)
Tavupalkit voi kirjoittaa rivi kerrallaan tauluun tai heijastaa seinälle. Luetaan rivit sekä vaaka- että pystysuuntaan. Osoita luettavaa tavua. Oppilaat harjoittelevat lukemaan tavupalkit sujuvasti. Havainnollista käsillä tms. lyhyen ja pitkän vokaalin ero (a / aa).
Kirjain viivastolle:
Pieni a-kirjain piirretään yhdellä vedolla. Moi:n kirjoistusviivastolla se sijoittuu ruskealle viivastovälille.
Iso A-kirjain aloitetaan alaperusviivalta, noustaan ylös ja samalla kynänvedolla laskeudutaan takaisin alas. Sitten piirretään poikkiviiva vasemmalta oikealle.
Kirjoitusharjoituksissa muista havainnollistaa sormiväli!
Kirjainaskartelu: APPELSIINI
Oranssi A4-paperi leikataan ympyrän muotoon. Piirrä muoto ensin ja leikkaa viivaa pitkin. Kirjoitetaan täyteen a-kirjaimia. Appelsiinit ripustetaan seinälle.