Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kielitietoisuus nähdään toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavana periaatteena. Tässä kielitietoisuus määritellään opetussuunnitelman perusteisiin ja Opetushallituksen aiempiin julkaisuihin nojaten.
Koulun toimintakulttuurissa kielitietoisuus tarkoittaa
- kielen keskeisen merkityksen tunnustamista vuorovaikutuksessa ja oppimisessa,
- tietoisuutta oppilaiden eri kielistä ja kielimuodoista
- oppilaiden kielivarannon käyttämistä
- kielten arvostamista ja näkymistä oppilaitoksen arjessa.
Oppimiskäsityksessä ja opetuksessa kielitietoisuus tarkoittaa
- kielen, tiedon ja oppimisen yhteyden ymmärtämistä: kielellä viestitään, tuotetaan tietoa, ajatellaan, luodaan tietorakenteita, käsitellään tunteita, rakennetaan ja ilmaistaan identiteettiä,
- tiedonalojen yleisen ja erityisen kielen tuntemista,
- opittavan sisällön kielilähtöistä tarkastelua, koska käytetty kieli ja tieto ovat aina yhteydessä toisiinsa,
- eri aineiden tekstitaitojen tunnistamista ja kielitietoisia työtapoja kaikissa oppiaineissa.