Harjoitus on keskustelutehtävä, joka voidaan toteuttaa pareittain tai ryhmänä. Puhtaus on aihe, josta eri ihmisillä voi olla hyvin erilaiset mielipiteet. Harjoituksessa voidaan puhua vaatteiden ja henkilöhygienian lisäksi myös puhtaudesta keittiössä, kouluruokailussa tai oman huoneen siisteydestä sekä ylipäänsä siitä, mitä tarkoittaa sana puhdas. Opettaja voi ohjata keskustelua suuntaan, joka puhututtaa oppilaita.
Keskustelua voidaan käydä ohjeistuksen lisäksi myös siitä näkökulmasta, miten oma puhtauteni vaikuttaa muihin ihmisiin tai sosiaalisiin suhteisiin. Esimerkiksi bussissa haisevan henkilön viereen ei ole mukava istua. Jokainen voi miettiä omalta kohdaltaan, miltä tuntuu kätellä toista ihmistä, joka on juuri kaivanut sormella nenäänsä tai jonka kädet ovat mutaiset. Ylemmillä luokilla voidaan pohtia, miltä tuntuu suudella henkilöä, jolla on likaiset hampaat tai jonka hengitys haisee pahalta.
Oppilaat voivat tuottaa esimerkkejä niistä asioista, jotka heidän mielestään ovat tärkeimpiä pitää puhtaana, tai asioista, jotka ovat inhottavimpia likaisia asioita. Asioista voi tehdä luokkaan vaikkapa kuvataulun.
Oppiaineet, joihin harjoitus liittyy:
Kotitalous: kotityöt, ruokaosaaminen ja -kulttuuri, asuminen ja yhdessä eläminen
Terveystieto: terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy
Ympäristöoppi: minä ihmisenä, arjen tilanteissa ja yhteisöissä toimiminen
Laaja-alainen osaaminen, jota harjoitus toteuttaa:
L3: itsestä huolehtiminen ja arjen taidot