Voin vaikuttaa elämääni
Tärkeää on keskittyä pieniinkin hyviin asioihin ja huonosti olevien asioiden ratkaisukeinoihin. Harjoituksen tavoitteena on lisätä oppilaan oman elämänhallinnan tunnetta ja kykyä vaikuttaa asioihin. Vaikka kaikkea ei voi muuttaa kokonaan, niin lähes kaikkeen voi vaikuttaa jotenkin – ellei muuten, niin omalla asenteellaan.
Tarkoituksena on kirjoittaa nopeasti ja lyhyesti ensimmäisenä mieleen tulleet asiat. Tarvittaessa oppilaille voi tarjota lisäpaperia tai mahdollisuutta tietokoneen käyttöön.
Harjoituksen ensimmäisessä osassa vasemmanpuoleisille viivoille voidaan kirjoittaa esimerkiksi: oma huone, hyvä kaveri tai uusi hieno puhelin. Oikeanpuoleisille viivoille kirjoitetaan lyhyesti asioita, joita voi tehdä niiden säilyttämiseksi: pidän huoneen siistinä, soitan tänään kaverilleni ja hankin puhelimelle hyvän säilytyskotelon.
Toisessa osassa vasemmalle voidaan kirjoittaa esimerkiksi: kaverini suuttui minulle, en osaa riittävän hyvin matikkaa, ja koululaukkuni meni rikki. Oikealle kirjoitetaan puolestaan korjauskeinoja: pyydän kaveriltani anteeksi ja yritän selvittää riidan, pyydän opettajaltani apua matikan vaikeassa asiassa sekä korjaan koululaukkuni käsityötunnilla tai vien sen suutarille korjattavaksi.
Kolmannessa osassa vasemmalle voidaan kirjoittaa esimerkiksi: koulussa on tänään pahaa ruokaa, asun liian kaukana kavereistani, ja haluaisin lomien olevan pidempiä. Oikealle kirjoitetaan puolestaan esimerkiksi: maistan rohkeasti kaikkea, mitä ruokalassa tarjotaan ja syön lisäksi näkkileipää ja juon lasin maitoa; omien vanhempieni lisäksi voin kysyä kaverini vanhempia kuljettamaan meitä toistemme luokse; yritän tehdä heräämisestäni helpompaa, sillä en kaipaisi lomalle niin kovasti, jos kouluaamuihin herääminen olisi helpompaa.
Oppiaineet, joihin harjoitus liittyy:
Yhteiskuntaoppi: arkielämä ja oman elämän hallinta
Äidinkieli ja S2: toimiminen vuorovaikutustilanteissa
Laaja-alainen osaaminen, jota harjoitus toteuttaa:
L3: itsestä huolehtiminen ja arjen taidot