Miltä aika tuntuu?

Harjoitus sopii tehtäväksi vaikkapa jonakin maanantaiaamuna, kun tuntuu, että viikonloppu tai loma on taas hujahtanut hurjalla vauhdilla.

Harjoituksen tekemisen yhteydessä voidaan puhua meneillään olevaan hetkeen keskittymisestä ja juuri sillä hetkellä tapahtuvista hyvistä asioista nauttimisesta sekä pohdiskella, miten ajankulku tuntuu muuttuvan näin toimittaessa. Usein, kun keskittyy odottamaan jotain tulevaisuudessa tapahtuvaa, aika tuntuu matelevan etanan lailla. Odotetun tapahtuman odottamisen voi ajatella olevan kutkuttavan jännittävää, jolloin ajan matelu voi tehdä odotuksen täyttymisestä entistäkin mukavampaa.

Lisätehtäväehdotus:

Harjoituksen yhteyteen sopii myös kuluneen ajan arviointi siten, että kellotetaan jokin aika (esimerkiksi kymmenen sekuntia) ja oppilaat arvioivat, kuinka kauan aikaa kului. Mitä pidempi aika on, sitä vaikeammaksi arviointi muuttuu. Toisaalta voidaan tehdä myös niin, että muutama oppilas kerrallaan arvioi esimerkiksi 20 sekunnin kulumista ja ilmoittaa, kun arvioi ajan kuluneen. Sen jälkeen katsotaan, kuka arvioi ajan päättymisen lähimmäs oikeaa aikaa. Yhdessä voidaan myös pohtia, mistä johtuu, että arviot voivat vaihdella paljonkin.

Oppiaineet, joihin harjoitus liittyy:

Matematiikka: aika, ajan arviointi, erilaiset ajanlasku- ja aikajärjestelmät
Terveystieto: terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy
Yhteiskuntaoppi: arkielämä ja oman elämän hallinta

Laaja-alainen osaaminen, jota harjoitus toteuttaa:

L3: itsestä huolehtiminen ja arjen taidot