Miten ehdin ajoissa?

Harjoitus aloitetaan siten, että oppilas kirjoittaa viivalle esimerkiksi: Koulussa on oltava klo 9.00. Sen jälkeen hän lähtee kelaamaan kelloa taaksepäin klo 8:aan. Tunnin aikana on ehtinyt todennäköisesti tapahtua monenlaisia asioita: Juuri ennen koulun alkua oppilas on jutellut ystäviensä kanssa koulun pihalla. Sitä ennen hän on kävellyt bussipysäkiltä koulun pihalle, ja sitä ennen matkustanut bussilla 15 minuuttia ja kerrannut matkalla sanakokeeseen. Kotona hän on syönyt aamupalan ja pessyt hampaansa...

Oppilaan voi ohjeistaa pohtimaan esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

  • Joillakin lähtöön valmistautuminen vie kauan aikaa, joillakin vain hetken. Mistä erot johtuvat? Onko jompikumpi parempi tapa?
  • Jotkut pitävät siitä, että voi valmistautua ajoissa. Toiset valmistautuvat vasta viime hetkellä. Miten erot näkyvät lähtemisen sujumisessa ja tunnelmassa?

Harjoitukseen on liitteenä kuvasivu.

Oppiaineet, joihin harjoitus liittyy:

Terveystieto: terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy
Yhteiskuntaoppi: arkielämä ja oman elämän hallinta

Laaja-alainen osaaminen, jota harjoitus toteuttaa:

L3: itsestä huolehtiminen ja arjen taidot