Minä ennen, nyt ja tulevaisuudessa

Harjoitusta käytetään opiskelijoiden itsetuntemuksen apuna. Sen tekemisessä on tärkeää huomioida kodin ja koulun yhteistyö, sillä oppilas saa tehtävästä eniten irti, kun osa siitä sijoittuu kotona tehtäväksi.

Harjoitusta varten oppilas tuo kouluun itsestään valokuvia, jotka voidaan tarvittaessa kopioida muokattaviksi. Lisäksi oppilas tarvitsee vanhempiensa kertomuksia. Opettaja ohjeistaa oppilaita katselemaan kotona vanhoja valokuvia ja muistelemaan yhdessä vanhempiensa kanssa lapsuuttaan. Oppilaan tehtävä on kysellä vanhemmiltaan tarinoita itsestään. Hän kirjoittaa tarinat muistiin tai pyytää vanhempiaan tekemään niistä muistiinpanoja.

Kotona voidaan keskustella esimerkiksi seuraavista kysymyksistä:

  • Kertoisitko syntymästäni ja vauva-ajastani? Millainen olin vauvana?
  • Muistatko mitä minulle tapahtui päiväkoti-iässä?
  • Mitä tein kouluiässä?
  • Mitä merkittäviä tapahtumia minulla oli lapsuuteni aikana?
  • Muistatteko jotain hassua, mitä minulle on tapahtunut? Mitä kommelluksia tein?

Koulussa tarinat kirjoitetaan tai piirretään ja niihin liitetään valokuvia. Yhdessä läpi käyden keskustellaan, millaisia tarinoita syntyy ja mitä oppilas itse muistaa lapsuudestaan.

Harjoitus on hyvä yhdistää Vanheneminen-harjoitukseen.

Oppiaineet, joihin harjoitus liittyy:

Äidinkieli ja S2: keskustelu, kerronta ja kirjoittaminen
Kuvataide: suunnittelu, sommittelu, kuvan käsittely
Terveystieto: itsetuntemus

Laaja-alainen osaaminen, jota harjoitus toteuttaa:

L2: kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu