Evankeliumien kirjoittajat – evankelistat

Taustatietoja

  • Liturginen väri on punainen.
  • Ikonostaasissa kuninkaan ovissa (pyhä portti) on neljän evankelistan ikonit.
  • Kaikki ovat työssä, kirjoittamassa tekstiä, evankeliumeja. He istuvat ikään kuin pöydän tai pulpetin ääressä. Apostoli Johanneksella on kirjuri, Prokoros.
  • Evankelistojen symbolit löytyvät Raamatun kirjoista Hes. 1:10 ja Ilm. 4:7.

Apostoli ja evankelista Matteus 16.11.

  • Evankeliumi kirjoitettiin noin 70–80-luvulla.
  • Matteuksella on lukuisia lainauksia Vanhasta testamentista.
  • Evankeliumissa on viisi eri puhekokonaisuutta, Jeesuksen puheita (mm. vuorisaarna, vertaukset taivasten valtakunnasta).
  • Ikonografiassa Matteuksen symboli on ihminen.

Apostoli ja evankelista Markus 25.4.

  • Evankeliumi kirjoitettiin noin 60–70-luvulla.
  • Markus oli juutalainen ja polveutui Leevin suvusta.
  • Markus kertoo paljon Kristuksen voima- ja tunnusteoista todistaakseen, että Kristus on Jumalan Poika.
  • Evankeliumissa korostuvat Kristuksen kärsimykset ja ylösnousemus.
  • Markuksen evankeliumi on ollut Matteuksen ja Luukkaan evankeliumin lähde.
  • Ikonografiassa Markuksen symbolina on leijona.

Apostoli ja evankelista Luukas 18.10.

  • Evankeliumi kirjoitettiin 70–80-luvulla.
  • Perimätiedon mukaan Luukas oli ensimmäinen ikonimaalari. Hän maalasi kuvan Jumalanäidistä.
  • Luukkaan evankeliumi osoittaa sympatiaa köyhiä ja sorrettuja kohtaan: rikas mies ja Lasarus (Luuk. 16:19–31), laupias samarialainen (Luuk. 10:30–37), publikaani ja fariseus (Luuk. 18:9–14), tuhlaajapoika (Luuk. 15:11–32).
  • Luukas kirjoitti Apostolien teot, jossa kerrotaan kirkon varhaisista vaiheista.
  • Ikonografiassa Luukkaan vertauskuva on härkä.

Apostoli ja evankelista Johannes Teologi 26.9. ja 8.5.

  • Evankeliumi kirjoitettiin noin 90-luvulla.
  • Kirkon sakramenttiopetukselle tämä evankeliumi on merkittävin.
  • Evankeliumia kutsutaan "hengelliseksi evankeliumiksi".
  • Evankeliumissa Jeesusta kuvataan "Sanana". Joh. 1:1–5: "Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. Jo alussa Sana oli Jumalan luona. Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä ei syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisen valo. Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa." Tämä teksti luetaan pääsiäisyön liturgiassa, usein vielä eri kielillä.
  • Ikonissa Pyhä Johannes Teologi kirjoittaa evankeliumia kirjurinsa diakoni Prokoroksen avulla. Prokoros oli yksi Jerusalemin seurakunnan seitsemästä ensimmäisestä diakonista (Ap. t. 6:2–5).
  • Johanneksen asento kertoo, että hän kuuntelee. Käden liike ja olemuksen valppaus kertovat, että hän kirjoittaa hengellistä evankeliumia.
  • Luolan aukko muistuttaa Johanneksen karkotuspaikasta Patmoksen saarella.
  • Johanneksen symboli on kotka, jossa korostuu Kristuksen voima ja kuninkuus.
  • Suomen ortodoksisen kirkon työntekijöitä (papit, kanttorit, opettajat) kouluttavan ortodoksisen seminaarin kirkko Joensuussa on pyhitetty pyhälle apostoli ja evankelista Johannes Teologille. Seminaarin kirkko viettää praasniekkaa eli kirkollista nimipäiväänsä 26.9.

Tehtävien ratkaisut

  • Tehtävä 8
    • Matt. 28:19–20: Jeesus antoi tehtäväksi kastaa ja opettaa.
  • Tehtävä 9
    • Luuk. 2:1–20: kertomus kertoo Kristuksen syntymästä.
  • Tehtävä 10
    • Luuk. 10:1: ”Tämän jälkeen Herra valitsi vielä 72 opetuslasta ja lähetti heidät kaksittain edellään jokaiseen kaupunkiin ja kylään, johon hän aikoi itse mennä.”