Kristuksen temppeliintuominen 2.2.

Taustatietoja

  • Tätä juhlaa on vietetty Jerusalemissa jo 300-luvulla.
  • Kirkossamme tämä juhla luetaan kuuluvaksi Jumalansynnyttäjän juhliin. Tämä on tullut meille slaavilaisesta perinteestä. Vanhoissa kirkoissa juhla kuuluu Kristuksen suuriin juhliin.
  • Mooseksen laissa määrätään kuinka lapsen synnyttäneen tulee puhdistautua (3. Moos. 12:1-8).
  • Tätä lakia noudattaen myös Neitsyt Maria ja Joosef tulivat Jerusalemin temppeliin, kun Kristus oli 40 päivän ikäinen.
  • Neitsyt Maria ja Joosef olivat köyhiä; he toivat uhriksi karitsan ja kyyhkysen asemesta kaksi kyyhkystä (vrt. 3.Moos. 12:8).
  • Juhlan toinen nimi on Kohtaaminen. Tässä tapahtumassa Vanha ja Uusi testamentti kohtaavat. Vanhurskas Simeon ja naisprofeetta Hanna edustavat Vanhan testamentin lakia ja profeettoja. He ottavat vastaan Uuden testamentin Kristuksen.
  • Vanhurskas Simeon sanoi Neitsyt Marialle: ”Tämä lapsi on pantu koetukseksi: Monet israelilaiset kompastuvat ja monet nousevat. Hänet on pantu merkiksi, jota ei tunnusteta, ja sinun omankin sydämesi läpi on miekka käyvä. Näin tulevat julki monien sisimmät ajatukset.” (Luuk.2:34-35). Näillä sanoilla hän ennusti Neitsyt Marian tulevaa murhetta.

Juhlan liturginen perinne

  • Liturginen väri on valkoinen tai kulta. Se voi olla myös sininen.
  • Aamupalveluksessa luetaan Luuk.2:25-32.
  • Liturgiassa luetaan Luuk.2:22-40.
  • Vanhan testamentin tekstit ja juhlan veisut korostavat juutalaisen lain mukaista äidin puhdistautumista synnytyksen jälkeen.
  • Virrelmästikiran mukaan ”kaksi kyyhkysen poikaa kuvasivat Kristusta, Vanhan ja uuden liiton päämiestä”.
  • Juhlan päättäjäisjuhla on 9.2.
  • Ortodoksisen perinteen mukaan lapsi ja äiti voidaan kirkottaa 40 päivää synnytyksen jälkeen. Lapsen ja äidin puolesta luetaan silloin rukouksia.

Ikonin selitys

  • Vanhurskas Simeon kannattelee sylissään Kristusta, ikään kuin Kristus istuisi valtaistuimella.
  • Vanhurskas Simeon kannattelee Kristusta alttaripöydän yläpuolella. Tässä korostuu eukaristinen merkitys. Kristus oli Uuden liiton uhri.
  • Simeon oli todennäköisesti lainopettaja.
  • Kristus kuvataan lyhyeen vaatteeseen puettuna Immanuelina: iältään vanhana, mutta lapsukaisena keholtaan
  • Joosef kantaa puhdistautumisuhriksi Vanhassa testamentissa määrättyjä kyyhkysiä. (3. Moos.12:8).
  • Naisprofeetta Hanna kuvataan yllättyneenä, riemuitsevana ja Jumalaa ylistävänä.
  • Ikonissa on kahdenlainen tunnelma: suunnaton ilo odotetusta Messiaasta välittyy Hannan ja Simeonin katseista, mutta toisaalta tuleva kärsimys välittyy Neitsyt Marian kasvoilta.

Troparin selitys

  • Troparissa kunnioitetaan Neitsyt Mariaa, joka synnytti Kristuksen, Vanhurskauden Auringon.
  • Kristuksen pelastustyö tuo uskon ja toivon ihmiskuntaan niillekin, jotka eivät vielä häntä tunne.

Tehtävien ratkaisut

  • Tehtävä 5. Sana vanhurskas tarkoittaa ihmistä, joka uskoo Jumalaan ja rukoilee.
  • Tehtävä 10. Simeon puhuu Neitsyt Marialle. Neitsyt Maria kärsii nähdessään Poikansa ristiinnaulittuna.
  • Tehtävä 11. Uskon valoa Jumalasta tietämättömälle kansalle.