Neitsyt Marian kuolonuneen nukkuminen 15.8.

Taustatietoja

  • Juhlaa edeltää Jumalansynnyttäjän paasto, joka kestää kaksi viikkoa. Se alkaa 1. elokuuta ja päättyy Neitsyt Marian kuolonuneen nukkumisen juhlaan 15.8.
  • Juhlaa on vietetty todennäköisesti 500-luvulta lähtien.
  • Juhlan sisällön yksityiskohdat perustuvat apokryfisiin teksteihin.
  • Kuolonuneen nukkumisen apokryfi kertoo, kuinka ylienkeli Gabriel ilmestyi Marialle tuoden viestin lähestyvästä kuolemasta. Jumalanäiti halusi nähdä vielä ennen kuolemaa Poikansa opetuslapset. Kaikki muut, paitsi apostoli Tuomas ilmestyivät hänen kuolinvuoteelleen. Kuolinpäivänä Kristus ilmestyi ja vei Neitsyt Marian sielun taivaaseen. Tuolloin kirkas valo valaisi huoneen ja joukko enkeleitä ja pyhiä ihmisiä tuli vuoteen luo.
  • Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen juhla on toinen pääsiäinen. Tässä juhlassa kirkko saa jo ennen ajan täyttymistä, ennen Kristuksen toista tulemista, nähdä eskatologisen (pelastushistoriallisen) täyttymyksen, kuoleman ilman eroa Jumalasta.

Juhlan liturginen perinne

  • Liturginen väri on sininen.
  • Päättäjäisjuhla 23.8.

Ikonin selitys

  • Neitsyt Maria on keskellä. Ikonista voidaan tunnistaa Pietari ja Paavali.
  • Ikonissa on taustalla Kristus mandorlan keskellä ja hän katsoo äitinsä kuollutta ruumista käsivarrellaan pieni hahmo, aivan kuin kapaloissa oleva lapsi. Tämä pieni käärinliinoihin kiedottu ruumiis kuvaa Jumalanäidin sielua.
  • Kristuksen mandorlaan on kuvattu valtava joukko enkeleitä. Ne ovat sinivihreitä. Ylimpänä on kuusisiipinen serafi. Serafi on väriltään punainen.
  • Apostolien yläpuolella on kuvattu esipaimenia. Yhdessä he kuvaavat kirkkoa.

Troparin selitys

  • Neitsyt Maria oli neitsyt ennen synnytystä, synnytyksen aikana ja synnytyksen jälkeen.
  • Neitsyt Maria on Elämän äiti, Jumalan äiti, Kristuksen äiti. Hän meni taivaaseen ensimmäisenä ja on meidän taivaallinen esirukoilijamme.