Kiinan ja Japanin uskonnot

Pohdittavaa

Missä oppilaat ovat nähneet sivun 107 ja 109 jing ja jang merkin? Mitä se kuvaa? Merkki kuvaa yhtä Kiinan uskonnollisen elämän kolmesta peruspiirteestä, jotka ovat:

1. Tao
- jing + jang = tao
- kaksi toisilleen vastakkaista voimaa muodostaa tasapainon, josta riippuu koko maailmankaikkeuden järjestys
2. Aninismi
- henkien palvonta: sekä hyviä että pahoja henkiä on olemassa
- henkiä lepytellään erilaisilla uhreilla
3. Esi-isien kunnioitus
- miesten suorittama vainajien kultti tärkeä
- hautajaisissa poltetaan paperiuhreja (paperirahaa)

Esi-isien kunnioitus (vainajien palvonta) (s. 108)

Kiinalaiset ovat aina muistaneet esi-isiään. Tavallisillakin kiinalaisilla perheillä on tarkka tieto sukupuustaan. Jos kyseessä on tunnettu henkilö, hänen sukupuunsa on selvitetty jopa yli tuhannen vuoden päähän. Kiinan buddhalaisten mestareiden esi-isien ketju on selvitetty Buddhan aikaan eli noin 400 luvulle eKr.

Kuoleman riitit ovat tärkeitä kiinalaisille. Heillä on tapana tehdä vainajalle paperista esineitä, nykyään esimerkiksi autoja ja lentokoneita. Ne poltetaan hautajaisseremonian yhteydessä, jotta ne siirtyvät vainajalle kuolemanjälkeiseen elämään.

Vainajista huolehtiminen on perheen pojan tehtävä. Jos perheeseen ei syntynyt poikaa, sen katsottiin merkitsevän esi-isien ketjun katkeamista ja oli perheelle suuri onnettomuus. Perheeseen kuuluu aina sekä elävät että kuolleet henkilöt. Perheen omaisten muistotauluja säilytetään kodin alttarilla. Muistotaulut siirretään kylän tai kaupungin yleiseen temppeliin sitten, kun vainajan kuolemasta on kulunut niin kauan, ettei ole elossa ketään, joka olisi tavannut hänet. Muistoalttarin edessä poltetaan suitsukkeita.

Kuvateksti (s. 109)

Miten ymmärrät taolaisen ajattelun: ”Luonnon esimerkkiä seuraamalla voit päästä tasapainoon”? Havainnollistaminen:
syntymä-kuolema, syksy-kevät, talvi-kesä, kylmä-kuuma, kuiva-kostea → Miten ”luonnon kierto” näkyy ihmisen elämässä?

Aihekokonaisuudet

Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta sekä Ihmisenä kasvaminen

Mitä tarkoittaa sanonta ”ihminen on osa luontoa”? Mitä tarkoittaa Raamatun teksti ” ihminen on luomakunnan herra”? Miksi ortodoksit muistelevat kuolleita?

Korjaus s. 107 ja 109 Jin ja jang merkkiin

Merkin pitäisi olla vertikaalissa eli pystyasennossa.

Kirjallisuus kappaleisiin 30−35

Banks, Anja, Fengshui-aapinen
Chang, Jung, Villijoutsenet: Kolmen kiinattaren tarina, Otava 2008
Hattstein, Markus, Maailman suuret uskonnot, Könemann 2000
Keskitie 1956 (suom. Pertti Nieminen)
Laozi, De Dao Jing, Art House, Pieksämäki 2001 (myös oppilaille pohdittavaksi)
Littleton, C., Scott (toim.), Idän uskonnot, Gummerus 1995
Lumikurki : Japanilaisia tanka- ja haiku-runoja
Palmer, Martin, Taolaisuus
Reid, Lori, Kiinalaiset horoskoopit: perhe, työ ja vapaa-aika
Salajan, Ioanna, Zen Comics, Zen-sarjakuvia, Otava, Keuruu 2001 (mukavia välipaloja oppilaille)
Smart, Ninian, Uskontojen maailma, Otava 2005
Suzuki, Shunryu, Zen-mieli, aloittelijan mieli
Suuri tuuli. Kiinan runoutta. 1963 (suom. Pertti Nieminen)
Uskonnon luonto: ihmisen ja luonnon suhde uskonnollisessa ajattelussa
Uskonnon matkakirja: Uskonnot tänään
Maailman uskonnot: elävän uskon perusteet

DVD

Maailman uskonnot 7, Šintolaisuus & Japanin uskonnot (netistä voi tilata)
Henkien kätkemä, ohjaaja Hayao Miyazaki, japanilainen piirroselokuva

Nettilinkit

Raamattunet
Kiinan uskonnot (Opintoverkko)