Kristuksen temppeliintuominen 2.2.
Taustatietoja
- Tätä juhlaa on vietetty Jerusalemissa jo 300-luvulla.
- Kirkossamme tämä juhla luetaan kuuluvaksi Jumalansynnyttäjän juhliin. Tämä on tullut meille slaavilaisesta perinteestä. Vanhoissa kirkoissa juhla kuuluu Kristuksen suuriin juhliin.
- Mooseksen laissa määrätään, kuinka lapsen synnyttäneen tulee puhdistautua (3. Moos. 12:1–8).
- Tätä lakia noudattaen myös Neitsyt Maria ja Joosef tulivat Jerusalemin temppeliin, kun Kristus oli 40 päivän ikäinen.
- Neitsyt Maria ja Joosef olivat köyhiä, joten he toivat uhriksi karitsan ja kyyhkysen asemesta kaksi kyyhkystä (vrt. 3. Moos. 12:8).
- Juhlan toinen nimi on "Kohtaaminen". Tässä tapahtumassa Vanha ja Uusi testamentti kohtaavat. Vanhurskas Simeon ja naisprofeetta Hanna edustavat Vanhan testamentin lakia ja profeettoja. He ottavat vastaan Uuden testamentin Kristuksen.
- Vanhurskas Simeon sanoi Neitsyt Marialle: ”Tämä lapsi on pantu koetukseksi: monet israelilaiset kompastuvat ja monet nousevat. Hänet on pantu merkiksi, jota ei tunnusteta, ja sinun omankin sydämesi läpi on miekka käyvä. Näin tulevat julki monien sisimmät ajatukset.” (Luuk. 2:34–35.) Näillä sanoilla hän ennusti Neitsyt Marian tulevaa murhetta.
Juhlan liturginen perinne
- Liturginen väri on valkoinen tai kulta. Se voi olla myös sininen.
- Aamupalveluksessa luetaan Luuk. 2:25–32.
- Liturgiassa luetaan Luuk .2:22–40.
- Vanhan testamentin tekstit ja juhlan veisut korostavat juutalaisen lain mukaista äidin puhdistautumista synnytyksen jälkeen.
- Virrelmästikiiran mukaan ”kaksi kyyhkysen poikaa kuvasivat Kristusta, Vanhan ja uuden liiton päämiestä”.
- Juhlan päättäjäisjuhla on 9.2.
- Ortodoksisen perinteen mukaan lapsi ja äiti voidaan kirkottaa 40 päivää synnytyksen jälkeen. Lapsen ja äidin puolesta luetaan silloin rukouksia.
Ikonin selitys
- Vanhurskas Simeon kannattelee sylissään Kristusta, ikään kuin Kristus istuisi valtaistuimella.
- Vanhurskas Simeon kannattelee Kristusta alttaripöydän yläpuolella. Tässä korostuu eukaristinen merkitys. Kristus oli uuden liiton uhri.
- Simeon oli todennäköisesti lainopettaja.
- Kristus kuvataan lyhyeen vaatteeseen puettuna Immanuelina: iältään vanhana, mutta lapsukaisena keholtaan.
- Joosef kantaa puhdistautumisuhriksi Vanhassa testamentissa määrättyjä kyyhkysiä (3. Moos. 12:8).
- Naisprofeetta Hanna kuvataan yllättyneenä, riemuitsevana ja Jumalaa ylistävänä.
- Ikonissa on kahdenlainen tunnelma: suunnaton ilo odotetusta Messiaasta välittyy Hannan ja Simeonin katseista, mutta toisaalta tuleva kärsimys välittyy Neitsyt Marian kasvoilta.
Troparin selitys
- Troparissa kunnioitetaan Neitsyt Mariaa, joka synnytti Kristuksen, vanhurskauden Auringon.
- Kristuksen pelastustyö tuo uskon ja toivon ihmiskuntaan niillekin, jotka eivät vielä häntä tunne.
Tehtävien ratkaisut
- Tehtävä 5
- Sana vanhurskas tarkoittaa ihmistä, joka uskoo Jumalaan ja rukoilee.
- Tehtävä 10
- Simeon puhuu Neitsyt Marialle. Neitsyt Maria kärsii nähdessään Poikansa ristiinnaulittuna.
- Tehtävä 11
- Uskon valoa Jumalasta tietämättömälle kansalle.