Neitsyt Marian syntymä 8.9.

Taustatietoja

  • Juhlaa alettiin viettää viimeistään 500-luvulla.
  • Juhlan tapahtumista ei kerrota lainkaan Raamatussa. Juhlan veisut ja ikoni perustuvat niin sanottuun Jaakobin protoevankeliumin kertomukseen siitä, kuinka pyhät vanhurskaat Joakim ja Anna ensin surivat lapsettomuutta ja sitten iloitsivat saamastaan lapsesta. Kertomus löytyy Apokryfiset evankeliumit –nimisestä kirjasta (suom. Johannes Seppälä, Ortokirja 1979).
  • Tuohon aikaan lapsettomuutta pidettiin häpeänä ja Jumalan rangaistuksena, koska lapsettomilla vanhuksilla ei ollut elättäjää.
  • Jumalanäidin syntymä on alku Vanhan testamentin profetioiden toteutumiselle.
  • Neitsyt Maria on isänsä Joakimin kautta Daavidin sukua.
  • Maria tarkoittaa hepreaksi ”valtiatar” ja ”toivo”.
  • Ortodoksisen kirkon opetuksen mukaan miehen ja naisen välinen avioliitto on aina pyhä ja arvokas, vaikka pari ei saisikaan lapsia.

Profetiat Neitsyt Mariasta

  • 1. Moos. 2:12: tikapuut, jotka yhdistävät taivaan ja maan, on ennusmerkki Neitsyt Mariasta, joka synnyttää Jumalihmisen.
  • 2. Moos. 3:2: pensas, jota tuli ei kuluttanut, on ennusmerkki Neitsyt Mariasta (ks. 3. luokan kirja s. 53).
  • Hes. 43:27–44:4: Jerusalemin muurin itäinen pysyy suljettuna, sillä siitä on kulkenut Herra, Israelin Jumala. Ennusmerkki ainaisesta Neitsyydestä.
  • Sananl. 9:1–11: ”Viisaus on itselleen rakentanut talon…” Tämä talo on kirkon opetuksen mukaan Jumalanäiti. Hänestä tulee Viisauden eli Sofian – Kristuksen – asunto.
  • Dan. 2:45: ”kivi, joka erkani kalliosta käden koskematta” ennustaa neitseellisestä syntymästä.
  • 2. Moos. 40:1–5: ”pyhäkköteltta”.

Juhlan liturginen perinne

  • Liturginen väri on sininen.
  • Kaikissa Neitsyt Marian juhlien vigiliapalveluksissa luetaan parimioina Vanhan testamentin ennustukset Neitsyt Mariasta. Parimioita on yleensä kolme.
    • 1. Moos. 28:10–17 (Jaakobin uni, taivaaseen johtavat portaat symbolisesti ennalta kuvaavat Jumalanäitiä.)
    • Hes. 43:27–44 (Kuvataan Jerusalemin muuri itäinen portti. Se on oleva suljettu. Herra on käynyt siitä sisälle. Tämä kuvaa Jumalanäidin ainaista neitsyyttä.)
    • Sananl. 9:1–11 (”Viisaus on itselleen rakentanut talon…”, viisauden itselleen rakentama talo on Jumalanäiti.)
  • Suurilla kirkkovuoden juhlilla on jälkijuhlakausi, joka päättyy päättäjäisjuhlaan.
  • Jälkijuhlakaudella lauletaan jumalanpalveluksissa ja muissa yhteyksissä juhlan troparia.
  • Juhlan päättäjäisjuhla on 12.9.

Ikonin selitys

  • Ikonin alkuperä on 900- ja 1000-luvun taitteessa.
  • Ikonissa on paljon käytännön elämään liittyviä yksityiskohtia: lapsen peseminen ja hoitaminen sekä palvelijoiden huolenpito pyhästä Annasta.
  • Ikonin keskellä on pyhä Anna. Hänen nöyryytensä osoittaa, että hän on tietoinen Jumalan tahdosta. Neitsyt Maria on sivussa.
  • Pyhä Joakim jännittää ja katsoo yläkerran huoneesta.
  • Ikonissa tuodaan esille ilo, sillä tämä pitkään odotettu lapsi tuo valtavan ilon vanhemmilleen ja pitkään jatkunut lapsettomuuden häpeä poistuu.
  • Ikonissa on kattojen yllä vaate. Tämä kertoo, että ikonin tapahtumat sijoittuvat sisätiloihin.

Jumalanäidin ikonit

  • Neitsyt Marialla, Jumalanäidillä on keskeinen asema ihmiskunnan pelastushistoriassa.
  • Neitsyt Maria on taivaallinen esirukoilija, ihmisistä ensimmäinen, uusi Eeva.
  • Jumalanäitiä, Jumalansynnyttäjää koskevat dogmit eli opinkappaleet ovat sidoksissa kristologiaan eli oppiin Kristuksesta. Neitsyt Mariaa näin ollen kutsutaan Jumalanäidiksi ja Jumalansynnyttäjäksi.
  • Ikonitaide korostaa tätä kirjoittamalla kreikankielisillä kirjaimilla MP OY. Kirjainyhdistelmä on lyhenne sanoista ”Miter Theu” eli Jumalanäiti.
  • Neitsyt Marian ainaista neitsyyttä kuvaavat hänen puvussaan hartioilla ja otsalla olevat ristinmuotoiset tähdet: hän oli neitsyt ennen synnytystä, synnytyksen aikana ja synnytyksen jälkeen.
  • Neitsyt Marian päällä on sininen tai vihreä aluspuku, kitoni.
  • Kitonin päällä on mafori, joka on kiedottu vartalon ja pään yli siten, että hiukset peittyvät. Mafori voi olla viininpunainen tai sininen.
  • Maforin reunus on koristeltu, tai siinä voi olla joskus kirjoitettu tekstiä.
  • Joskus Neitsyt Marian hiusten peittona on valkea liina. Se kuvaa hänen puhtauttaan, neitsyyttään.
  • Jumalanäidin ikoneilla on kolme päätyyppiä: Orantti eli Ennusmerkki Jumalanäiti, Hodigitria eli Tiennäyttäjä Jumalanäiti ja Eleusa eli Hellyyden Jumalanäiti.
  • Eri ikonityypeistä on lisää tietoa muun muassa Kohti kirkon elämää -kirjan opettajan oppaassa sekä kirjassa Ortodoksiset ikonit (Markus Paavola, ONL, 2006).

Troparin selitys

  • Neitsyt Maria synnytti Kristuksen, vanhurskauden Auringon, joka poisti kuoleman kirouksen.
  • Kristuksen kärsimys, kuolema ja ylösnousemus antoivat meille iankaikkisen elämän.

Tehtävien ratkaisut

  • Tehtävä 6
    • Koska Neitsyt Mariasta tuli Jumalansynnyttäjä.
    • Vanhurskauden Aurinko on Kristus.
    • Vanhurskauden Aurinko eli Kristus poisti kuoleman kirouksen.