Buddhalaisuus
(Sivun ylimmästä sanasta puuttuu toinen D-kirjain, symbolikuva: lootus)
Keskustelun pohjaksi
Kuka on Buddha? Yleisin käsitys lienee, että Buddhan patsas esittää buddhalaisuuden jumalaa. Googlen kuvahaulla voi selvittää, millaisia Buddhan kuvia löytyy. Miksi samaa asiaa esittävät kuvat poikkeavat niin paljon ulkonäöltään (esim. oppikirjan kuvat s. 97 ja 105)? Buddha esittää uskonnon perustajaa, prinssi Gautamaa elämän eri tilanteissa. Kuvilla on myös symbolinen merkitys. Buddhan päässä oleva kohouma kertoo symbolisesti viisaudesta.
Prinssi Gautaman syntymään liittyvä legenda s. 94
Gautaman vanhemmat kuuluivat pieneen hallitsijasukuun. Hänen äitinsä näki unessa näyn, että hänen kohtuunsa työntyi valkoinen norsu. Se on poikkeuksellisen olennon vertauskuva hindulaisuudessa. Norsu on yleensäkin arvostettu eläin. Tämän ennustuksen mukaan lapsesta tulisi poikkeuksellinen. Kun hänen tulevaisuudestaan ennustettiin, astrologit sanoivat, että jos poika näkee kärsimystä, hänestä tulee uskonnollinen opettaja. Jos hän säästyy kurjuuden näkemiseltä, hänestä tulee suuri hallitsija. Tämän vuoksi isä yritti suojata poikansa palatsin muurien sisällä. Hän toivoi pojasta hallitsijaa. Toisin kävi.
Kuva s. 96
Buddhalaiset käyttävät paljon lootuksen kukkia uskonnon harjoituksessa. Lootuksen juuret ovat liejussa, mutta kukka aukeaa tyynen veden pinnalle. Mutaa voi verrata kärsimykseen ja tietämättömyyteen. Buddhalaisen tehtävä on ravita juuria, niin että lootus voi kasvaa pimeydestä puhtauteen. Maallikot vievät usein lootuksia temppeleihin. Lootukset symboloivat tietämättömyyden tilasta nousevaa valaistumista.
Kuva s. 97 (alempi)
Pyhät hautamuistomerkit eli stupat:
Ensimmäiset stupat rakennettiin säilyttämää Gautama Buddhan polttohautauksen jäännöksiä ja uurnaa. Näistä kummuista ei ole säilynyt ainuttakaan. Intiassa hautamuistomerkkejä on rakennettu kuninkaiden ja uskonnollisten johtajien kunniaksi. Stupan rakentaminen on buddhalaiselle edelleen osoitus anteliaisuudesta, ja se on suuri ansio. Buddhalaiset tekevät pyhiinvaelluksia merkittäville stupille.
Vanhimmat hautakummut ovat toiselta vuosituhannelta ennen ajan laskua, ja ne sijaitsevat Pohjois-Intiassa. Usein hautakumpuja kiertää kaide, jota pitkin pyhiinvaeltajat voivat kiertää kummun rituaalisesti myötäpäivään. Stupat ovat kehittyneet alkuperäisistä puolipalloista monimutkaiseksi ja monista kerrostumista muodostuviksi rakennelmiksi.
Kirjallisuus kappaleisiin 27−29
Clarke, Peter, B., Maailman uskonnot: Elävän uskon perusteet. WSOY, 1994.
Gothóni, Renè, Uskontojen uustulkintaa. Yliopistopaino, Helsinki, 2000.
Karttunen, Klaus (toim.), Idän viisautta. WSOY, 1977.
Littleton, C., Scott, toim., Idän uskonnot. Gummerus, 1997.
Smart, Ninian, Uskontojen maailma. Otava, 2005.
Nettilinkki
buddha-dharma.info (buddhalaisuus Suomessa)
DVD
Maailman uskonnot 6, buddhalaisuus (saatavana netistä).