Kiinan ja Japanin uskonnot
Korjaus s. 107 ja 109 Jinin ja jangin symboliin
Symbolin pitäisi olla pystyasennossa.
Pohdittavaa
Missä oppilaat ovat nähneet sivun 107 ja 109 jinin ja jangin symbolin? Mitä se kuvaa? Symboli kuvaa yhtä Kiinan uskonnollisen elämän kolmesta peruspiirteestä, jotka ovat:
1. Tao
- Jing + jang = tao.
- Kaksi toisilleen vastakkaista voimaa muodostaa tasapainon, josta riippuu koko maailmankaikkeuden järjestys.
2. Aninismi
- Henkien palvonta: sekä hyviä että pahoja henkiä on olemassa.
- Henkiä lepytellään erilaisilla uhreilla.
3. Esi-isien kunnioitus
- Miesten suorittama vainajien kultti on tärkeä.
- Hautajaisissa poltetaan paperiuhreja (paperirahaa).
Esi-isien kunnioitus (vainajien palvonta) s. 108
Kiinalaiset ovat aina muistaneet esi-isiään. Tavallisillakin kiinalaisilla perheillä on tarkka tieto sukupuustaan. Jos kyseessä on tunnettu henkilö, hänen sukupuunsa on selvitetty jopa yli tuhannen vuoden päähän. Kiinan buddhalaisten mestareiden esi-isien ketju on selvitetty Buddhan aikaan eli noin 400-luvulle eKr.
Kuoleman riitit ovat tärkeitä kiinalaisille. Heillä on tapana tehdä vainajalle paperista esineitä, nykyään esimerkiksi autoja ja lentokoneita. Ne poltetaan hautajaisseremonian yhteydessä, jotta ne siirtyvät vainajalle kuolemanjälkeiseen elämään.
Vainajista huolehtiminen on perheen pojan tehtävä. Jos perheeseen ei syntynyt poikaa, sen katsottiin ennen merkitsevän esi-isien ketjun katkeamista ja se oli perheelle suuri onnettomuus. Perheeseen kuuluu aina sekä elävät että kuolleet henkilöt. Perheen omaisten muistotauluja säilytetään kodin alttarilla. Muistotaulut siirretään kylän tai kaupungin yleiseen temppeliin sitten, kun vainajan kuolemasta on kulunut niin kauan, ettei ole elossa ketään, joka olisi tavannut hänet. Muistoalttarin edessä poltetaan suitsukkeita.
Kuvateksti s. 109
Miten ymmärrät taolaisen ajattelun ”luonnon esimerkkiä seuraamalla voit päästä tasapainoon”? Havainnollistaminen:
syntymä–kuolema, syksy–kevät, talvi–kesä, kylmä–kuuma, kuiva–kostea → Miten luonnon kierto näkyy ihmisen elämässä?
Aihekokonaisuudet
Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta sekä Ihmisenä kasvaminen
Mitä tarkoittaa sanonta ”ihminen on osa luontoa”? Mitä tarkoittaa Raamatun teksti ” ihminen on luomakunnan herra”? Miksi ortodoksit muistelevat kuolleita?
Kirjallisuus kappaleisiin 30−35
Banks, Anja, Fengshui-aapinen.
Chang, Jung, Villijoutsenet: Kolmen kiinattaren tarina. Otava, 2008.
Hattstein, Markus, Maailman suuret uskonnot. Könemann, 2000.
Keskitie 1956 (suom. Pertti Nieminen).
Laozi, De Dao Jing. Art House, Pieksämäki, 2001 (myös oppilaille pohdittavaksi).
Littleton, C., Scott (toim.), Idän uskonnot. Gummerus, 1995.
Lumikurki: Japanilaisia tanka- ja haiku-runoja.
Palmer, Martin, Taolaisuus.
Reid, Lori, Kiinalaiset horoskoopit: perhe, työ ja vapaa-aika.
Salajan, Ioanna, Zen Comics, Zen-sarjakuvia. Otava, Helsinki, 2001 (mukavia välipaloja oppilaille).
Smart, Ninian, Uskontojen maailma. Otava, Helsinki, 2005.
Suzuki, Shunryu, Zen-mieli, aloittelijan mieli.
Suuri tuuli: Kiinan runoutta. 1963 (suom. Pertti Nieminen).
Uskonnon luonto: ihmisen ja luonnon suhde uskonnollisessa ajattelussa.
Uskonnon matkakirja: Uskonnot tänään.
Maailman uskonnot: elävän uskon perusteet.
DVD
Maailman uskonnot 7, Šintolaisuus & Japanin uskonnot (netistä voi tilata).
Henkien kätkemä, ohjaaja Hayao Miyazaki, japanilainen piirroselokuva.
Nettilinkit
Raamattunet
Kiinan uskonnot (Opintoverkko)