Uuden testamentin kirjoitukset

Korjaus s. 23 tehtävään 1e:

Lisäävätkö erot kertomuksen luotettavuutta vai vähentävätkö ne sitä?


Keskustelun pohjaksi

Jeesuksen historiallisuus. Kummasta on enemmän kirjallista todistusaineistoa, Jeesuksesta vai Julius Caesarista? Miksi on helpompi uskoa keisarin historiallisuuteen? Hänestä on tehty näköispatsaita, mutta Jeesuksesta ei saanut tehdä kuvaa Hänen elinaikanaan, koska se oli juutalaisen lain vastaista. Miksi Raamatussa on neljä evankeliumia? Ryhmästä voi valita neljä oppilasta ja pyytää kaikkia kertomaan yksi asia esimerkiksi koulusta→ asia valottuu monelta kannalta.

Evankeliumin ja apokryfitekstien ero

Apokryfikirjoittajien motiivit olivat ehkä hyvät, mutta ne eivät edustaneet virallisen kirkon kantaa. He halusivat todistaa ihmisille asioita, jotka oli vaikeita ymmärtää. Tästä esimerkkinä apokryfisen Tuomaan evankeliumin teksti, jossa hän yrittää vakuuttaa lukijansa siitä, kuinka Jeesus teki jumalallisia ihmeitä jo lapsena (Tuomaan evankeliumi, IV luku):

”Sitten Hän kulki kylän halki ja joku lapsi törmäsi juostessaan Hänen hartioihinsa. Jeesus suuttui ja sanoi hänelle: 'Et pääse matkasi päähän.' Ja heti lapsi kaatui ja kuoli. Jotkut, jotka näkivät sen, sanoivat: 'Mistä tämä lapsi on syntynyt, kun jokainen Hänen sanansa on valmis teko?' Ja kuolleen vanhemmat tulivat Joosefin tykö ja moittivat sanoen: 'Kun sinulla on tuollainen lapsi, et voi asua kanssamme kylässä, tai opeta Hänet sitten siunaamaan eikä kiroamaan, sillä Hän tappaa meidän lapsemme.'"
( Johannes Seppälä, Apokryfiset evankeliumit, Joensuu 1979)

Mitä eroa tässä apokryfitekstin ihmekertomuksessa on evankeliumin ihmekertomuksiin?

Kuva s. 22

Ylempi kuva on Jerusalemin kaupungin pienoismallista, joka on tehty Jeesuksen ajan Jerusalemin mukaiseksi. Alempi kuva on nykypäivän Jerusalemista, Golgatan päältä, johon on rakennettu kirkko.

Yläkuvassa näkyvä valkoinen kallonmuotoinen kivi kuvaa Golgataa, joka oli tunnettu teloituspaikka kaupungin muurien ulkopuolella. Se on yllättävän pieni ja valkoista kalkkikiveä. Golgatasta on hakattu osa pois. Siitä on jäljellä muutamia metrejä leveä kaistale, jonka yläosa pilkistää alttaripöydän alta (alempi kuva). Golgata ja sen ympärillä oleva alue on nykyisin Pyhän haudan kirkon sisällä. Paikalla ei ole yksi kirkko, vaikka nimi on yksikössä. Pyhän haudan kirkko on suuri kirkkojen ja vanhojen kristillisten yhteisöjen sulatusuuni. Se kätkee sisäänsä Golgatan, Kristuksen haudan, voitelukiven ja Kristuksen ristin löytöpaikan. Välimatkat ovat pieniä. Kristuksen haudan ja Golgatan välissä ei ole kuin noin 100 metriä. Osa kirkoista kuuluu  muun muassa ortodokseille, katolisille, koptikristityille ja armenialaiskristityille.

Tehtävän 1 ratkaisu s. 23

b.

Aihekokonaisuudet

Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys

Uskonnon merkitys monikulttuurisessa maailmassa.
”Minä ortodoksi” osana maailmanlaajuista ortodoksista kirkkoa.