Sanastolaatikko (s. 8)
Opiskelijat pohtivat yhdessä opettajansa kanssa, mitä laatikon sanat tarkoittavat. Kun niiden merkitys on selvillä, siirrytään kuunteluharjoitukseen 1.
Harjoitus 5 (s. 132)
Luvun aiemmissa harjoituksissa ja tekstissä on noussut esiin imperfektimuotoja. Nyt opiskelija saa muistella omaa lapsuuttaan ja kertoa imperfektissä, mitä hän teki. Harjoituksessa on annettu monta verbimuotoa jo valmiiksi. Opiskelija voi käyttää niitä, mutta hän voi myös mainiosti ottaa muita verbejä käytettäväkseen. Kun harjoitusta on käsitelty suullisesti, se kannattaa tehdä myös kirjoittaen.
Samaan tapaan voi tehdä myös luvun harjoituksen 9 sivulta 134.
Tapahtui aiemmin ja harjoitus 10 (s. 135–137)
Kielioppilaatikossa osoitetaan ero nykyhetken (nyt) ja menneisyyden (aiemmin) välillä opiskella-verbin yhteydessä.
Opiskelija on jo kuullut ja lukenut tämän luvun yhteydessä imperfektimuotoja sekä lisäksi käyttänyt niitä keskustellessaan ja muistellessaan lapsuuttaan ja nuoruuttaan. Nyt harjoituksessa 10 harjoitellaan yksityiskohtaisemmin niiden muodostamista harjoituksessa olevien ohjeiden avulla. Opettajan oppaassa on
myös aiheeseen liittyviä lisätehtäviä.
Tietää, käydä (s. 138)
Kielioppilaatikossa esitellään kaksi epäsäännöllistä imperfektiä: tietää (tiesin) ja käydä (kävin).
Harjoitukset 13–14 (s. 138–139)
Harjoituksessa 13 on Suomen historiaan liittyviä kysymyksiä, joihin opiskelijat voivat yhdessä pohtia vastauksia. Heidän ei oletetakaan tietävän vastauksia kaikkiin kysymyksiin, vaan harjoitus toimii pikemminkin mielenkiinnon ja keskustelun herättäjänä.
Vastaukset kysymyksiin tulevat kuunteluharjoituksesta 14.
Uutisen lukeminen ja harjoitukset 16–17 (s. 140)
Jokaisen luvun viimeinen lukuteksti on mahdollisimman autenttisen oloinen uutisteksti. Tekstiä on jonkin verran muokattu sen alkuperäisestä muodosta, mutta siihen on tarkoituksella jätetty vaativiakin, lehtiteksteille tyypillisiä rakenteita ja sanastoa. Tavoitteena on, että opiskelija tottuu vähitellen myös autenttisiin teksteihin ja uskaltaa lukea niitä vaikkei kaikkia sanoja ymmärtäisikään.
Näissä uutisteksteissä on mukana aina luetunymmärtämisharjoitus, joka olisi hyvä tehdä parin tai ryhmän kanssa yhdessä. Uutistekstien jäljessä on myös aiheeseen liittyvä keskusteluharjoitus.