1. Kuuntele, mitä Mika ja Antonio kertovat opinnoistaan, ja vastaa kysymyksiin. (s. 142)
Miksi Mika ei opiskellut lukiota loppuun?
Hän oli nuori eikä opiskelu kiinnostanut häntä. Hän halusi saada nopeasti ammatin ja päästä töihin.
Mikä on Mikan ammatti?
Hän on putkimies.
Mitä Mika kertoo opiskelusta ammattikoulussa?
Opiskelu oli käytännöllistä.
Mitä Antonio on opiskellut peruskoulun ja lukion jälkeen?
Hän on opiskellut historiaa yliopistossa.
Mitä Antonio haluaisi nyt opiskella?
Hän haluaisi suorittaa opettajan opinnot.
Mitä työtä Antonio haluaisi tehdä tulevaisuudessa?
Hän haluaisi olla historian opettaja peruskoulussa tai lukiossa.
Mitä Antonion esimies lupasi?
Antonio voisi saada opintovapaata kaksi vuotta. Hänen esimiehensä lupasi, että hän voisi työskennellä toisinaan muutaman tunnin opintovapaansa aikana.
3. Yhdistä eri oppinaineisiin oikea kuvaus. (s. 143)
kuvataide → Oppinaine, jonka tunneilla maalataan, piirretään ja tutustutaan kuvataiteeseen.
biologia → Oppinaine, jossa opitaan luonnosta, eläimistä ja ihmisistä.
äidinkieli → Oppinaine, jossa opiskellaan omaa kieltä.
maantiede → Oppiaine, jossa tutkitaan maapallon pintaa ja eri alueita.
uskonto → Oppiaine, jossa tutustutaan eri uskontoihin ja opitaan lisää omasta uskonnosta.
yhteiskuntaoppi → Oppiaine, jossa käsitellään yhteiskunnan toimintaa.
liikunta → Oppiaine, jonka tunneilla urheillaan ja liikutaan.
matematiikka → Oppiaine, jossa lasketaan ja käytetään numeroita.
5. Lue ja kuuntele Saiman ja Dilanin kertomukset koulusta ja vastaa kysymyksiin. (s. 144)
Millainen Saiman koulumatka oli? Entä Dilanin?
Saiman kotoa kouluun oli neljä kilometriä. Dilan asui lähellä koulua.
Mitä Saima ja Dilan kertovat kouluruoasta?
Saima sai koulussa yhden aterian päivässä. Ateriaksi tarjottiin esimerkiksi perunoita ja ruskeaa kastiketta tai velliä tai puuroa. Jokaisen piti tuoda omat leivät. Dilan sai myös koulussa yhden aterian päivässä. Hänen lempiruokansa koulussa oli kalapuikot ja pinaattiletut. Ruoan kanssa he saivat maitoa ja näkkileipää.
Miten Saima harjoitteli kirjoittamaan? Entä Dilan?
Saima opetteli kaunokirjoitusta mustekynillä ja -pulloilla. Dilan opetteli kirjoittamaan käsin ja sitten toisella luokalla myös tietokoneella.
Mitä Saima ja Dilan kertovat opettajistaan?
Saiman opettaja oli hyvä ja ankara. Saima pelkäsi häntä. Dilanin opettaja oli mukava ja lempeä. Hän ei koskaan huutanut.
Mitä Saima ja Dilan mainitsevat lyömisestä?
Saima ei puhu mitään lyömisestä. Dilan kertoo, että opettaja ei tietenkään koskaan lyönyt, koska lyöminen on kiellettyä.
6. Lue virkkeet. Jos virkkeissä näkyy, kuka teki, alleviivaa tekijä. (s. 145)
Koulussa saatiin yksi ateria päivässä.
Oppilaat toivat omat eväät kouluun.
Ystäväni pääsi koulutaksilla kotiin.
Kouluun pyöräiltiin tai käveltiin.
Toisella luokalla harjoiteltiin kirjoittamaan tietokoneella.
Lapset oppivat nopeasti kirjoittamaan tietokoneella.
Ruoan kanssa tarjottiin maitoa ja näkkileipää.
(Me) Joimme ruoan kanssa maitoa, piimää tai vettä.
8. Lue ja kuuntele, millaisia suunnitelmia Dilanilla on, ja vastaa kysymyksiin. (s. 147)
Mitä Dilan tekee nykyään?
Hän opiskelee lukiossa.
Mitä ammatteja hän mainitsee?
Hän mainitsee seuraavat ammatit: eläinlääkäri, lääkäri, kampaaja, kosmetologi, kouluavustaja ja nuorisotyöntekijä.
Mitä Melek ehdottaa Dilanille?
Melek ehdottaa, että Dilan puhuisi opinto-ohjaajan kanssa.
Miksi Dilan ei osaa päättää, mitä hän haluaa opiskella tulevaisuudessa?
Hänen on vaikea valita, koska on niin monta kiinnostavaa ammattia.
9. Kirjoita monikot. (s. 148)
tyttö, tytöt
poika, pojat
koulupuku, koulupuvut
oppikirja, oppikirjat
aikuinen, aikuiset
10. Kirjoita monikko mallin mukaan. (s. 148)
lääkäri, lääkärit
yliopisto, yliopistot
suunnitelma, suunnitelmat
opettaja, opettajat
kynä, kynät
paperi, paperit
sähkömies, sähkömiehet
putkimies, putkimiehet
käytännöllinen työ, käytännölliset työt
ulkomaalainen opiskelija, ulkomaalaiset opiskelijat
tietokone, tietokoneet
haave, haaveet
11. Kirjoita yksikkö tai monikko. (s. 149)
PUTKIMIEHET, SÄHKÖMIEHET ja KAMPAAJAT valmistuvat ammattikoulusta.
Minua kiinnostavat KÄYTÄNNÖLLISET TYÖT.
LÄÄKÄRIT valmistuvat yliopistosta.
PERUSKOULU kestää yhdeksän vuotta.
SUUNNITELMAT ja HAAVEET muuttuvat usein. Siksi on hienoa, että myös AIKUISET voivat opiskella.
Mitkä OPPIAINEET kiinnostivat sinua peruskoulussa?
Dilanin mielestä kiinnostavin OPPIAINE oli matematiikka.
UUSI OPETTAJA on todella ystävällinen.
Kaikki OPETTAJAT ovat mukavia täällä.
14. Kuuntele, mitä kirjan henkilöt kertovat opiskelusta, ja vastaa kysymyksiin. (s. 151)
Mitä ja missä Abdulla opiskelee?
Hän opiskelee englantia kansalaisopistossa.
Miksi Abdulla opiskelee?
Hän opiskelee, koska tarvitsee englantia työssään.
Mitä ja milloin Vladimir opiskeli?
Hän osallistui täydennyskoulutukseen viime vuonna. Koulutus liittyi johtamiseen ja markkinointiin.
Millaista opiskelu Vladimirin mielestä oli?
Se oli kiinnostavaa, mutta raskasta.
Miksi Laura haluaa vaihtaa alaa?
Hän ei halua enää tehdä vuorotyötä.
Mitä Laura haluaa opiskella?
Hän haluaa opiskella tietotekniikkaa ammattikoulussa.
Miksi Niina ei opiskele nyt mitään?
Hän ei ehdi opiskella, koska hänen työnsä on vaativaa.
Mitä ja missä Niina haluaisi opiskella tulevaisuudessa?
Hän haluaisi opiskella avoimessa yliopistossa esimerkiksi kieliä tai psykologiaa.
Miksi Hamid pitää opiskelusta ammattikorkeakoulussa?
Koska opiskelu on käytännöllistä ja teoreettista.
Miten Hamid rahoittaa opiskelunsa?
Hän saa opintotukea. Lisäksi hän tekee tuntitöitä.
16. Lue uutinen ja merkitse, ovatko väitteet oikein vai väärin. Perustele vastauksesi. (s. 152)
Mitra haki töitä Työvoimatoimiston kautta.
→ VÄÄRIN. Mitra meni suoraan lähikauppaan kysymään töitä.
Mitra soitti lähikauppaan ja kysyi töitä.
→ VÄÄRIN. Hän meni kauppaan henkilökohtaisesti.
Alussa Mitra teki töitä, joissa ei tarvinnut puhua paljon suomea.
→ OIKEIN
Kun Mitra jäi työttömäksi, hän kuuli oppisopimuskoulutuksesta.
→ VÄÄRIN. Kun hän oli työskennellyt lähikaupassa neljä kuukautta, kauppias ehdotti hänelle oppisopimuskoulutusta.
Oppisopimuskoulutuksessa tehdään työtä omalla työpaikalla ja opiskellaan samalla koulussa.
→ OIKEIN
Mitran mielestä on hyvä, että voi opiskella ja tehdä töitä samaan aikaan.
→ OIKEIN
Mitra on oppinut jo paljon suomea, koska hän puhuu sitä työssään.
→ OIKEIN
Mitra saa pian ammatin, mutta hänellä ei ole työtä.
→ VÄÄRIN. Hän saa pian ammatin, kun hän valmistuu merkonomiksi. Hänellä on jo vakituinen työ lähikaupassa.