Sanastolaatikko (s. 30)
Opiskelijat pohtivat yhdessä opettajansa kanssa, mitä laatikon sanat tarkoittavat. Kun niiden merkitys on selvillä, siirrytään kuunteluharjoitukseen 1.
Sanastoharjoitus 2 (s. 30)
Palataan!-kirjassa on runsaasti sanastotehtäviä, jossa sana yhdistetään sitä vastaavaan kuvaukseen. Ajatuksena on varsinaisen sanaston oppimisen lisäksi myös vahvistaa opiskelijan kykyä ymmärtää suomenkielisiä selityksiä ja myös sitä kautta laajentaa sanavarastoa. Nämä tehtävät on hyvä tehdä pareittain, pienissä ryhmissä tai koko ryhmän kesken opettajan avustuksella.
Mielipiteen ilmaiseminen ja harjoitus 3 (s. 31)
Keltaisessa laatikossa on esitetty muutamia tapoja ilmaista omaa mielipidettä. Opiskelijat voivat yhdessä pohtia ja koota taululle lisää tapoja ja fraaseja kertoa oma mielipide.
Sen jälkeen opiskelijat lukevat yhdessä harjoituksen 3 väitteet ja varmistavat, että ymmärtävät niiden merkityksen. Sitten he keskustelevat väitteistä ja kertovat oman mielipiteensä. Opiskelijoille voidaan myös jakaa roolit ja päättää etukäteen, kuka on samaa mieltä ja kuka eri mieltä väitteiden kanssa. Keskustelua ja mielipiteen perustelua voidaan jatkaa myös sopimalla etukäteen, että esitetään aina uudelleen kysymys “miksi?” niin kauan, kunnes perusteluja ei enää löydy.
Harjoitus 4 (s. 32)
Harjoituksen tarkoitus on kerrata ja laajentaa työhön liittyvää sanastoa sekä harjoitella lisää oman mielipiteen ilmaisemista. Mielipiteen kertomista ja perustelemista voidaan harjoitella kuten edellä olevassa harjoituksessa 3.
Tiedon etsiminen internetistä ja harjoitus 6 (s. 33)
Tiedon etsiminen internetistä muulla kuin omalla kielellä on haastavaa. Silti sitä kannattaa harjoitella mahdollisimman paljon. Koska monilla on älypuhelimia, tätä on helppo harjoitella pareittain tai pienissä ryhmissä missä tahansa eikä varsinaista atk-luokkaa tarvita.
Opettajan johdolla voidaan yhdessä miettiä, mistä sivustoilta tietoa kannattaa etsiä tai mitä hakusanoja kannattaa käyttää. Tiedon ja tekstin määrä on valtava, mutta on tärkeää, että opiskelija harjaantuu löytämään tarvitsemansa tiedon ja purjehtimaan tekstien meressä.
Kuka? Kenen? ja harjoitus 8 (s. 34)
Sivun 34 kielioppilaatikossa on esitelty genetiivi. Opiskelijat voivat lähestyä aihetta siten, että he etsivät omistusmuodot edellä olevasta lukutekstistä Melek etsii kesätyötä.
E-loppuiset sanat (s. 36)
E-loppuiset nominit ovat niin tyypillisiä suomen kielessä, että ne kannattaa ottaa esille vaikkei niihin sen enempää syventyisikään. Sivun 36 kielioppilaatikossa esitetään, miten e-loppuisiin nomineihin lisätään toinen e-kirjain taivutuksen yhteydessä.
Uutisen lukeminen ja harjoitukset 15– 16 (s. 40)
Jokaisen luvun viimeinen lukuteksti on mahdollisimman autenttisen oloinen uutisteksti. Tekstiä on jonkin verran muokattu sen alkuperäisestä muodosta, mutta siihen on tarkoituksella jätetty vaativiakin, lehtiteksteille tyypillisiä rakenteita ja sanastoa. Tavoitteena on, että opiskelija tottuu vähitellen myös autenttisiin teksteihin ja uskaltaa lukea niitä vaikkei kaikkia sanoja ymmärtäisikään.
Tässä uutistekstissä luetunymmärtämisharjoitus ei perustu valmiisiin kysymyksiin, vaan opiskelijat kertovat omin sanoin uutisesta. Uutisen jäljessä on myös aiheeseen liittyvä keskusteluharjoitus.