Sanastolaatikko (s. 162)
Opiskelijat pohtivat yhdessä opettajansa kanssa, mitä laatikon sanat tarkoittavat. Kun niiden merkitys on selvillä, siirrytään kuunteluharjoitukseen 1.
Sanastoharjoitus 2 (s. 162)
Palataan!-kirjassa on runsaasti sanastotehtäviä, jossa sana yhdistetään sitä vastaavaan kuvaukseen. Ajatuksena on varsinaisen sanaston oppimisen lisäksi vahvistaa opiskelijan kykyä ymmärtää suomenkielisiä selityksiä ja sitä kautta laajentaa sanavarastoa. Nämä tehtävät on hyvä tehdä pareittain, pienissä ryhmissä tai koko ryhmän kesken opettajan avustuksella.
Harjoitus 3 (s. 163)
Tehtävän tarkoitus on kartuttaa opiskelijan sanastoa sekä suunnata katse luokkahuoneesta oikeaan kieleen ja arkielämään päin. Tehtävänannossa pyydetään opiskelijoita selvittämään vastaukset kysymyksiin. Opiskelijat voivat tehdä selvitystä keskustelemalla keskenään ja opettajan kanssa, kyselemällä esim. koulun muulta henkilökunnalta tai tuttaviltaan tai etsimällä tietoa internetistä.
Jos opiskelijat päättävät etsiä tietoa internetistä, kannattaa yhdessä miettiä, millä hakusanoilla olisi hyvä etsiä. Kysymyksiin kannattaa etsiä vastauksia ainakin poliisin verkkosivuilta.
- Poliisi.fi
- Sanastolaatikko (s. 164)
Opiskelijat pohtivat yhdessä opettajansa kanssa, mitä laatikon sanat tarkoittavat. Kun niiden merkitys on selvillä, siirrytään lukutekstiin 4 Hamid tekee rikosilmoituksen.
Vertailu ja harjoitus 6, s. 165
Sivun 165 kielioppilaatikossa esitellään adjektiivien vertailumuodot, ja niitä käytetään keskusteluharjoituksessa 6.
Adjektiivin vertailumuotoja voidaan ensin lähestyä havainnollisesti ilman kirjaa: Opettaja voi valita luokasta kolme henkilöä, joita vertaillaan, esim. “Ahmed on pitkä”, “Vladimir on pidempi kuin Ahmed” ja “Mohamed on pisin”.
Vertailussa voidaan käyttää esimerkiksi seuraavia sanoja:
kaukana – kauempana – kauimpana
lähellä – lähempänä – lähimpänä
lyhyt – lyhyempi – lyhyin
nuori – nuorempi – nuorin
puhelias – puheliaampi – puheliain
väsynyt – väsyneempi – väsynein.
Muotoja harjoitellaan ensin suullisesti ja havainnollisesti kokonaisin lausein. Vasta myöhemmin adjektiivien muodot ja lauseet kirjoitetaan näkyviin, jolloin opiskelijat voivat huomata päätteiden -mpi ja -in merkityksen.
Toiminnallisen harjoittelun jälkeen opiskelijat voivat tehdä sivun 167 harjoituksen 10.
Uutisen lukeminen ja harjoitukset 15–16 (s. 170)
Jokaisen luvun viimeinen lukuteksti on mahdollisimman autenttisen oloinen uutisteksti. Tekstiä on jonkin verran muokattu sen alkuperäisestä muodosta, mutta siihen on tarkoituksella jätetty vaativiakin, lehtiteksteille tyypillisiä rakenteita ja sanastoa. Tavoitteena on, että opiskelija tottuu vähitellen myös autenttisiin teksteihin ja uskaltaa lukea niitä vaikkei kaikkia sanoja ymmärtäisikään.
Uutistekstin jälkeen on luetunymmärtämisharjoitus, joka olisi hyvä tehdä parin tai ryhmän kanssa yhdessä. Uutistekstien jäljessä on myös aiheeseen liittyvä keskusteluharjoitus.