Sanastolaatikko (s. 74)
Opiskelijat pohtivat yhdessä opettajansa kanssa, mitä laatikon sanat tarkoittavat. Kun niiden merkitys on selvillä, siirrytään kuunteluharjoitukseen 1.
Sanastolaatikko (s. 75)
Opiskelijat pohtivat yhdessä opettajansa kanssa, mitä laatikon sanat tarkoittavat. Kun niiden merkitys on selvillä, siirrytään kuunteluharjoitukseen 4.
Harjoitus 6 (s. 76)
Tehtävän tarkoitus on kartuttaa opiskelijan sanastoa sekä herättää keskustelua veroista. Tehtävänannossa pyydetään opiskelijoita selvittämään, mitkä luetelluista asioista maksetaan verorahoilla. Opiskelijat voivat tehdä selvitystä keskustelemalla keskenään ja opettajan kanssa, kyselemällä esim. koulun muulta henkilökunnalta tai tuttaviltaan tai etsimällä tietoa internetistä.
Jos opiskelijat päättävät etsiä tietoa internetistä, kannattaa yhdessä miettiä, millä hakusanoilla olisi hyvä etsiä. Seuraavia sivustoja voi myös tutkia:
Harjoitus 7 (s. 76)
Harjoituksen tarkoituksena on kartuttaa ja harjoitella veroihin liittyvää sanastoa, saada tietoa Suomen verotuksesta (kaikki harjoituksen väittämät ovat totta) ja verrata Suomen verotusta opiskelijoiden aiempien kotimaiden verotukseen ja keskustella, mitä erot ja yhtäläisyydet ovat.
Kenet? Minkä? ja harjoitus 13 (s. 80)
Sivun 12 kielioppilaatikossa esitellään akkusatiivi. Opiskelijoiden kannattaa kiinnittää huomiota akkusatiivin päätteeseen n-kirjaimeen (Anun, uuden tietokoneen). Tätä kielioppiteoriaa voidaan havainnollistaa ja kontekstualisoida keskusteluharjoituksen 13 avulla. Opiskelijat voivat halutessaan syventyä enemmän akkusatiiviin ja sen käyttöön opettajan oppaan lisätehtävän avulla.
Tämä, tuo, se, kielioppilaatikko ja harjoitus 14, s. 81
Harjoituksessa 14 harjoitellaan akkusatiivin muodostusta. Mukana harjoituksessa ovat myös demonstratiivipronominit tämä, tuo, se, jotka on esitelty sivun 81 kielioppilaatikossa.
Uutisen lukeminen, harjoitukset 16 ja 17, s. 82
Jokaisen luvun viimeinen lukuteksti on mahdollisimman autenttisen oloinen uutisteksti. Tekstiä on jonkin verran muokattu sen alkuperäisestä muodosta, mutta siihen on tarkoituksella jätetty vaativiakin, lehtiteksteille tyypillisiä rakenteita ja sanastoa. Tavoitteena on, että opiskelija tottuu vähitellen myös autenttisiin teksteihin ja uskaltaa lukea niitä vaikkei kaikkia sanoja ymmärtäisikään.
Näissä uutisteksteissä on mukana aina luetunymmärtämisharjoitus, joka olisi hyvä tehdä parin tai ryhmän kanssa yhdessä. Uutistekstien jäljessä on myös aiheeseen liittyvä keskusteluharjoitus.