Satu matosta joka puhui

Tapani Bagge

Ennakoi!

~ Mitä näet kertomuksen kuvassa?

~ Mitä yksityiskohtia kuvassa on?

~ Millainen kertomus voisi olla kuvan perusteella? Entä kertomuksen nimen perusteella?

~ Kuvassa on jotain samaa kuin eräässä kuuluisassa taideteoksessa. Mikä taideteos voisi olla kyseessä?

Keskustele ja pohdi!

~ Miksi matot alkavat esittää vaatimuksia?

  • Ovatko vaatimukset mielestäsi kohtuullisia?

~ Miksi mies suostuu mattojen vaatimuksiin?

  • Toimiiko hän mielestäsi oikein?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~ Millaisista asioista sinä olet neuvotellut esimerkiksi vanhempiesi kanssa?

  • Miten neuvottelu sujui?

~ Kertomuksessa asiat on totuttu tekemään aina samalla tavalla, ja siksi muutos tuntuu hämmentävältä. Tuleeko mieleesi samanlainen tilanne omassa elämässäsi? Mikä?

~ Mitä mieltä olit kertomuksesta? Miksi?

Kirjoita!

~ Keksi kaikille kertomuksessa esiintyville matoille nimet. ♦

~ Mitä sellaisia vaatimuksia, jossa vakiintuneet tavat muuttuisivat, oppilaat voisivat esittää koululle. Keksi ja kirjoita.

~ Kirjoita kertomus, jossa joku muu esine muuttuu eläväksi.

→ Suunnittele kertomus ensin esimerkiksi ajatuskartan avulla.
→ Kirjoita kertomus.
→ Anna jonkun ryhmästä lukea kertomuksesi ja antaa palautetta kielestä ja sisällöstä.
→ Muokkaa vielä kertomusta palautteen mukaan.

Toimi!

~ Järjestäkää luokassa neuvottelu muutoksista koulussa. Puolet oppilaista esittää vaatimuksia ja toinen puoli edustaa vastustavaa koulun henkilökuntaa. Yrittäkää päätyä lopuksi yhteisymmärrykseen.

~ Kertomuksen kuvassa on viittaus Eugène Delacroix’n maalaukseen Vapaus johtaa kansaa. Etsi maalauksen kuva internetistä. Huomaatko yhtäläisyyden maalausta katsomalla?

Piirrä!

~ Piirrä kertomuksen matot niin, että ne näyttävät mahdollisimman eläviltä.

~ Piirrä joku muu esine, joka on muuttunut eläväksi.

~ Millaisen kuvan sinä tekisit kertomuksesta? Piirrä.