Johanna, Johanna ja Johanna
Sari Peltoniemi
Ennakoi!
- Mitä näet kertomuksen kuvassa?
- Mitä tytöt tekevät?
- Missä he ovat?
- Miltä heistä tuntuu?
- Mitä yksityiskohtia kuvassa on?
- Millaista kertomusta odotat kuvan perusteella? Entä kertomuksen nimen perusteella?
Keskustele ja pohdi!
- Miksi kolmelle Johannalle annettiin juuri nuo lempinimet?
- Kuka nimet antoi?
- Olivatko nimet totuudenmukaisia?
- Miten nimet vaikuttivat kolmeen Johannaan?
- Mitä Johannat ymmärsivät lopuksi?
- Miten oppilaiden olisi pitänyt toimia sinun mielestäsi?
- Onko koulussasi oppilaita, joilla on sama etunimi?
- Millä nimillä heitä kutsutaan?
- Onko sinulla lempinimiä? Entä onko jollakin kaverillasi?
- Kuka nimet on antanut?
- Miten lempinimi vaikuttaa sinuun tai kaveriisi?
- Joskus muut ihmiset sanovat, millainen sinä heidän mielestään olet.
- Onko sinulle sanottu niin?
- Miksi se on ongelmallista?
Kirjoita!
- Keksi jokaiselle Johannalle parempi lempinimi. ♦
- Kuvaile jokaista Johannaa kolmella adjektiivilla. Älä käytä adjektiiveja pieni, keskikokoinen tai iso. ♦
- Keksikää ja kirjoittakaa ryhmissä yhdelle Johannalle kannustavia virkkeitä.
- Yrittäkää saada hänet tuntemaan itsensä ainutlaatuiseksi, vaikka luokassa onkin muita samannimisiä.
- Lopuksi voitte esittää virkkeet ääneen. Yksi oppilas on Johanna ja muut kannustavat häntä.
Toimi!
- Kun jotain asiaa toistetaan tarpeeksi, ihminen alkaa uskoa siihen. Mitä silloin voi tapahtua? Keksikää esimerkkejä ja dramatisoikaa ne.
Piirrä!
- Piirrä kolme Johannaa. Ovatko he mielestäsi erilaisia vai samanlaisia?
- Millaisen kuvan sinä tekisit kertomuksesta? Piirrä.