Johanna, Johanna ja Johanna

Sari Peltoniemi

Ennakoi!

  • Mitä näet kertomuksen kuvassa?
    • Mitä tytöt tekevät?
    • Missä he ovat?
    • Miltä heistä tuntuu?
    • Mitä yksityiskohtia kuvassa on?
  • Millaista kertomusta odotat kuvan perusteella? Entä kertomuksen nimen perusteella?

Keskustele ja pohdi!

  • Miksi kolmelle Johannalle annettiin juuri nuo lempinimet?
    • Kuka nimet antoi?
  • Olivatko nimet totuudenmukaisia?
  • Miten nimet vaikuttivat kolmeen Johannaan?
  • Mitä Johannat ymmärsivät lopuksi?

  • Miten oppilaiden olisi pitänyt toimia sinun mielestäsi?
  • Onko koulussasi oppilaita, joilla on sama etunimi?
    • Millä nimillä heitä kutsutaan?
  • Onko sinulla lempinimiä? Entä onko jollakin kaverillasi?
    • Kuka nimet on antanut?
    • Miten lempinimi vaikuttaa sinuun tai kaveriisi?
  • Joskus muut ihmiset sanovat, millainen sinä heidän mielestään olet.
    • Onko sinulle sanottu niin?
    • Miksi se on ongelmallista?

Kirjoita!

  • Keksi jokaiselle Johannalle parempi lempinimi. ♦
  • Kuvaile jokaista Johannaa kolmella adjektiivilla. Älä käytä adjektiiveja pieni, keskikokoinen tai iso. ♦
  • Keksikää ja kirjoittakaa ryhmissä yhdelle Johannalle kannustavia virkkeitä.
    • Yrittäkää saada hänet tuntemaan itsensä ainutlaatuiseksi, vaikka luokassa onkin muita samannimisiä.
    • Lopuksi voitte esittää virkkeet ääneen. Yksi oppilas on Johanna ja muut kannustavat häntä.

Toimi!

  • Kun jotain asiaa toistetaan tarpeeksi, ihminen alkaa uskoa siihen. Mitä silloin voi tapahtua? Keksikää esimerkkejä ja dramatisoikaa ne.

Piirrä!

  • Piirrä kolme Johannaa. Ovatko he mielestäsi erilaisia vai samanlaisia?
  • Millaisen kuvan sinä tekisit kertomuksesta? Piirrä.